Poznań: Wielka budowa w centrum miasta ruszy jeszcze tej jesieni. Wiemy, gdzie najpierw rozpoczną się prace
Budowa trasy tramwajowej na Ratajczaka w Poznaniu ruszy jeszcze tej jesieni
- Prace związane z budową trasy tramwajowej w ul. Ratajczaka rozpoczną się tej jesieni - mówi Maja Chłopocka, dyrektor ds. komunikacji i koordynacji inwestycji Poznańskich Inwestycji Miejskich.
Start budowy mogło opóźnić odwołanie w przetargu na wykonawcę i związana z nim procedura. Wykonawcą robót budowlanych będzie konsorcjum NDI Energy Sp. z o.o. oraz Terlan Sp. z o.o. i od tego wyboru zostało złożone odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej.
- Wynik postępowania przetargowego został utrzymany, niemniej po zakończeniu procedury odwoławczej konieczne było przeprowadzenie kontroli uprzedniej przez Urząd Zamówień Publicznych - mówi Maja Chłopocka. - Była ona konieczna w przypadku tramwaju w ul. Ratajczaka jako inwestycji współfinansowanej ze środków Unii Europejskiej, co wynika z prawa zamówień publicznych. Kontrola już się zakończyła, aktualnie trwają przygotowania do podpisania umowy z wyłonionym w postępowaniu przetargowym wykonawcą, m.in. został on wezwany do przedstawienia dokumentów wymaganych na tym etapie. Po zawarciu umowy wykonawca będzie zobowiązany do przygotowania i przedstawienia harmonogramu prac.
Wiemy, gdzie najpierw rozpoczną się prace
Wiadomo, że ekipy budowlane mają najpierw skupić się na pracach na węźle Wierzbięcice - Matyi, przy czym jednocześnie z powodu zagłębienia i spadków istniejącego kanału ogólnospławnego, na początkowym etapie prace będą również prowadzone w rejonie ul. Taczaka. Wykonawca musi też szybko opracować projekt czasowej organizacji ruchu.
Planowana inwestycja na ul. Ratajczaka sprawia, że PIM chcą, by prace nawierzchniowe na sąsiedniej ul. Kościuszki zostały zrealizowane jak najszybciej - w ciągu miesiąca - by utrudnienia nie skumulowały się.
Skróci się dojazd z Wildy i Dębca do centrum
Inwestor przypomina, że trasa tramwajowa połączy okolicę przebudowanej ul. Św. Marcin z węzłem przy Nowym Rynku, przez co skróci dojazd z Wildy i Dębca do centrum.
- Trasa będzie również dodatkową osią komunikacyjną w relacji południe-północ Poznania z wykorzystaniem nowego prawoskrętu dla tramwajów z ul. 27 Grudnia w Mielżyńskiego, a w dalszej perspektywie połączenia tramwajowego z Garbar w stronę Naramowic - podkreśla Maja Chłopocka. - Włączenie planowanego torowiska w dotychczasową sieć linii wymaga przebudowy skrzyżowania ul. Królowej Jadwigi, Niezłomnych, Matyi i Wierzbięcice. Nowością będzie tam para przystanków tramwajowych po stronie Wierzbięcic na wysokości stacji benzynowej. Kolejna para nowych przystanków przewidziana jest na wysokości Starego Browaru.
Prace obejmą też przebudowę jezdni, drogi rowerowe, chodniki, infrastrukturę podziemną, małą architekturę, oznaczenia dla osób z niepełnosprawnościami, oświetlenie i wprowadzenie nowej zieleni. PIM zapewniają, że ruch na ul. Ratajczaka zostanie uspokojony, co poprawi bezpieczeństwo.