Poznań. Za 2 lata pojadą tędy pociągi z mieszkańcami aglomeracji
Wielki projekt za 1,4 miliarda złotych
Remont istniejących torów, budowa łącznicy na granicy Poznania i Suchego Lasu, przebudowa jednego przystanku kolejowego i budowa aż 7 nowych. PKP PLK prowadzi wraz Metropolią Poznań prace nad dostosowaniem Towarowej Obwodnicy Poznania (TOP) do obsługi pociągów pasażerskich.
Jednym z najbardziej widocznych elementów robót jest budowa łącznicy kolejowej między liniami Poznań - Piła i Zieliniec - Kiekrz. Z tego powodu, przez dwa miesiące, zamknięty był przejazd kolejowy w ciągu ulicy Sucholeskiej w Poznaniu.
W związku z toczącymi się pracami remontowymi na linii kolejowej nr 395 (TOP) zamknięte do 9 czerwca są przejazdy kolejowe w ciągu ulicy Moraskiej i Jasnej Roli.
Pociągi pasażerskie dookoła Poznania
Prace na Towarowej Obwodnicy Poznania służyć mają przewozowi pasażerów w relacjach takich jak Poznań Główny - Franowo - Swarzędz czy Swarzędz - Koziegłowy - Piątkowo - Poznań Główny. W związku z tym powstanie 7 przystanków kolejowych: Franowo, Kobylepole, Zieliniec, Koziegłowy, Naramowice, Piątkowo i Poznań Suchy Las. W planach jest również budowa przystanku Naramowice Wschodnie.
Miasto, które uzyskało na ten cel dofinansowanie unijne, wybuduje w pobliżu nowych przystanków węzły przesiadkowe, a na Piątkowie i Franowie - parkingi typu park&ride. Jak zapowiadają przedstawiciele samorządu docelowo wokół Poznania jeździć będzie 16 par połączeń Poznańskiej Kolei Metropolitalnej.
Inwestorem głównym prac jest spółka PKP Polskie Linie Kolejowe. Wykonawcą prac jest konsorcjum firm Zakład Robót Komunikacyjnych DOM, Alusta SA i Intop Warszawa.