Promocji więcej niż kiedykolwiek. Sieci handlowe znów walczą o klienta

W pierwszej połowie 2025 roku sieci handlowe przeprowadziły blisko 620 tys. akcji promocyjnych – to wzrost o 14,5% w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku. Dane zebrane przez UCE Research pokazują, że promocji było więcej, ale też że zostaną z nami na dłużej. Analitycy rynku wyjaśniają, że za odbiciem stoi nie tylko spadek inflacji, ale też intensywna walka o klienta i rosnąca presja konkurencyjna.
Jedyny spadek zanotowały drogerie i apteki (–9,6%), głównie z powodu presji marżowej i zmiany strategii na programy lojalnościowe.Jedyny spadek zanotowały drogerie i apteki (–9,6%), głównie z powodu presji marżowej i zmiany strategii na programy lojalnościowe.
Źródło zdjęć: © Polska Press Grupa | Lucyna Nenow/Polska Press
Barbara Wesoła

Więcej promocji więcej niż w całym 2024

Z analizy UCE Research, Hiper-Com Poland i Grupy Blix wynika, że w I półroczu 2025 roku sieci handlowe zwiększyły liczbę promocji do 620 tys., co oznacza wzrost o 14,5% r/r. To więcej niż tempo wzrostu w całym 2024 roku, które wyniosło 12,5%. Eksperci prognozują, że w całym 2025 roku promocji będzie o 13–15% więcej niż rok wcześniej.

– Większy wzrost w I półroczu br. niż w całym ub.r. wynika przede wszystkim z agresywnego otwarcia rynku po okresie wysokiej inflacji i ograniczonej siły nabywczej konsumentów (...) Dla wielu sieci handlowych oznacza to konieczność odzyskiwania klientów poprzez zwiększoną aktywność promocyjną – komentuje Julita Pryzmont z Hiper-Com Poland.

Z kolei Marcin Lenkiewicz z Grupy Blix podkreśla, że: „Spadek inflacji wymusił na sieciach handlowych większą aktywność promocyjną, bo sama obniżka cen nie jest już tak silnym argumentem sprzedażowym, jak w latach wysokiej inflacji”.

Liderzy i outsiderzy. Które segmenty rosły, a które wyhamowały?

Największy wzrost liczby promocji odnotowały sieci typu cash&carry – o 37,7% r/r. Dalej uplasowały się dyskonty (+18,5%), sklepy convenience (+17,4%), hipermarkety (+15,9%), RTV-AGD (+11,5%) oraz supermarkety (+9%). Bez zmian pozostał segment DIY, a jedyny spadek zanotowały drogerie i apteki – o 9,6% r/r.

– Format cash&carry przegonił dyskonty, hipermarkety i sieci convenience pod względem wzrostu liczby promocji (...) To efekt walki o klientów detalicznych oraz odbudowy pozycji w segmencie B2B i HoReCa – mówi Lenkiewicz.

Według Pryzmont, wynik cash&carry to także efekt „silnej aktywizacji B2B w gastronomii, hotelarstwie i usługach, które po pandemii oraz przy niższej inflacji notują odrodzenie”. Ekspertka dodaje, że nie jest to chwilowy trend, lecz początek długofalowej reorientacji na konkurencyjny model cenowy.

Promocje zostaną z nami na dłużej

Choć dynamika wzrostu może w II półroczu nieco spowolnić, analitycy przewidują, że sieci handlowe utrzymają wysoki poziom aktywności promocyjnej.

– Spadająca inflacja nie oznacza realnych obniżek cen, więc promocje wciąż będą kluczowym narzędziem przyciągania klientów, zwłaszcza w okresach wzmożonych zakupów (...) Jak dodaje, konsumenci nadal będą oczekiwać intensywnej komunikacji promocyjnej – ocenia Lenkiewicz.

Pryzmont podsumowuje: „Kluczowe będą takie kwestie, jak poziom inflacji, siła nabywcza konsumentów, dalszy rozwój wojny cenowej oraz strategia producentów, którzy coraz częściej wspierają sieci w działaniach promocyjnych, by utrzymać rotację towarów. Klienci mogą więc nadal liczyć na dużą dostępność promocji, zwłaszcza w segmencie spożywczym i FMCG”.

Źródło: ISBNews

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Biznesu codziennie. Obserwuj StrefaBiznesu.pl!

Wybrane dla Ciebie

Szczecin: Linia "11" zawieszona, skrócona „5”. Zmiany w kursowaniu tramwajów
Szczecin: Linia "11" zawieszona, skrócona „5”. Zmiany w kursowaniu tramwajów
Kruszwica: Śmiertelny wypadek. Nie żyje 61-letni kierowca
Kruszwica: Śmiertelny wypadek. Nie żyje 61-letni kierowca
Łódź Summer Festival 2025: Ceny jedzenia i picia. Tanio nie jest. Sprawdź, ile kosztuje jedzenie i napoje
Łódź Summer Festival 2025: Ceny jedzenia i picia. Tanio nie jest. Sprawdź, ile kosztuje jedzenie i napoje
Kierowca ciężarówki potrącił 10-letnią dziewczynkę na pasach. Poszkodowana trafiła do szpitala
Kierowca ciężarówki potrącił 10-letnią dziewczynkę na pasach. Poszkodowana trafiła do szpitala
Rzeszów: Areszt dla 21-latka. Pijany i bez prawa jazdy szalał po ulicach
Rzeszów: Areszt dla 21-latka. Pijany i bez prawa jazdy szalał po ulicach
Łódź: Ford zderzył się z tramwajem. Sprawczyni ukarana wysokim mandatem
Łódź: Ford zderzył się z tramwajem. Sprawczyni ukarana wysokim mandatem
Żnin: Środki na infrastrukturę sportową. Dwa hangary na sprzęt wodny i nowe ogrodzenie na korcie tenisowym
Żnin: Środki na infrastrukturę sportową. Dwa hangary na sprzęt wodny i nowe ogrodzenie na korcie tenisowym
Sztum: Policjanci zatrzymali dwóch poszukiwanych. Jeden trafił do więzienia, drugi w końcu zapłacił grzywnę, by tego uniknąć
Sztum: Policjanci zatrzymali dwóch poszukiwanych. Jeden trafił do więzienia, drugi w końcu zapłacił grzywnę, by tego uniknąć
Zielona Góra: Drużyny Wschodu i Zachodu zagrają mecz w Łężycy i pomogą ciężko chorej Laurze Wolniewicz
Zielona Góra: Drużyny Wschodu i Zachodu zagrają mecz w Łężycy i pomogą ciężko chorej Laurze Wolniewicz
Głuchów: O krok od tragedii na S7. Ciężarówka wpadła na przeciwległy pas ruchu
Głuchów: O krok od tragedii na S7. Ciężarówka wpadła na przeciwległy pas ruchu
Luboń: Zderzenie samochodu osobowego z motocyklem, jedna osoba trafiła do szpitala
Luboń: Zderzenie samochodu osobowego z motocyklem, jedna osoba trafiła do szpitala
Ostatni taki książę. Tragiczny koniec Przemysława Cieszyńskiego
Ostatni taki książę. Tragiczny koniec Przemysława Cieszyńskiego