Przebudowa trasy Wrocław – Lubin coraz bliżej. Pojedziemy nią bezpieczniej i... szybciej
Szybciej i bezpieczniej na trasie Wrocław - Lubin
Rozbudowane zostanie około 60 kilometrów trasy, która przebiega przez trzy powiaty: lubiński, legnicki i średzki (Lubin – Prochowice – Środa Śląska – Wrocław). Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przewiduje modernizację istniejącej drogi oraz budowę nowych odcinków omijających tereny zurbanizowane i przyrodniczo cenne.
W zależności od wybranego wariantu, droga zostanie rozbudowana do dwóch jezdni, po dwa pasy ruchu każda, w standardzie drogi szybkiego ruchu (klasa GP). Droga szybkiego ruchu klasy GP to droga główna ruchu przyspieszonego, gdzie dozwolona prędkość uzależniona jest od projektu – w terenie zabudowanym może to być 60, 70 i 80 km/h, a poza terenem zabudowanym: 80, 90, 100 i 110 km/h. Droga taka może należeć do kategorii drogi krajowej. Przypomnijmy, że "standardowa" droga krajowa (jedna jezdnia, po jednym pasie ruchu w każdą stronę) ma limit prędkości do 90 km/h.
Przebudowane zostaną istniejące skrzyżowania, a w wybrane miejscowości trasa ominie małymi obwodnicami. Inwestycja obejmie również budowę oświetlenia drogowego, elementów bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz elementów ochrony środowiska. Nowa trasa ma być dostosowana do większego natężenia ruchu i obciążeń do 11,5 tony na oś, co z kolei ma przełożyć się na dłuższą trwałość nawierzchni oraz poprawić płynność i bezpieczeństwo podróży.
Na jakim etapie jest rozbudowa DK94/DK36?
Dla tej inwestycji planowane jest uzyskanie trzech odrębnych decyzji środowiskowych, dla odcinków:
- DK36 Lubin – Prochowice,
- DK94 Prochowice – Środa Śląska,
- DK94 Środa Śląska – Wrocław.
Zakończono już prace geologiczne, a obecnie trwają końcowe prace nad Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym (STEŚ). Dokument ten ma kluczowe znaczenie dla dalszych etapów realizacji inwestycji, przede wszystkim na złożenie wniosku o wydanie decyzji środowiskowej. Według planów, Komisja Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (KOPI) zarekomenduje warianty przebiegu trasy do wniosku w IV kwartale 2025 r.
Wnioski o wydanie decyzji mają zostać złożone w I kwartale 2026 roku. W trakcie procedury środowiskowej odbędą się konsultacje społeczne, w ramach których mieszkańcy będą mogli zapoznać się z zakresem inwestycji i zgłosić uwagi. Finalne decyzje środowiskowe, które wyłonią warianty do realizacji, planowane są na drugą połowę 2026 roku.
Po zakończeniu prac nad STEŚ i uzyskaniu decyzji środowiskowych, inwestycja przejdzie do kolejnego etapu. Ogłoszenia przetargów w trybie „Projektuj i buduj”. Na ten moment trudno ocenić, kiedy budowa mogłaby ruszyć. Wszystko zależy od konsultacji społecznych, daty ogłoszenia oraz przebiegu przetargów.