Przedmioty przyrodnicze i ścisłe mają być nauczane inaczej. A to dopiero początek zmian
W tym artykule:
Nauki ścisłe na pierwszym planie
Wśród ogłoszonych kierunków polityki oświatowej Ministerstwo Edukacji Narodowej jako pierwszy cel wskazało kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz rozwijanie umiejętności matematycznych w kształceniu ogólnym. Oto wszystkie kierunki polityki oświatowej na przyszły rok:
- Kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz rozwijanie umiejętności matematycznych w kształceniu ogólnym.
- Szkoła miejscem edukacji obywatelskiej – kształtowanie postaw patriotycznych, społecznych i obywatelskich, odpowiedzialności za region i ojczyznę, dbałości o bezpieczeństwo własne i innych.
- Promocja zdrowego trybu życia w szkole – kształtowanie postaw i zachowań prozdrowotnych, wspieranie aktywności fizycznej uczniów.
- Profilaktyka przemocy rówieśniczej, zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży, wsparcie w kryzysach psychicznych, profilaktyka uzależnień.
- Promowanie higieny cyfrowej i bezpiecznego poruszania się w sieci, rozwijanie umiejętności krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie, poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli nowoczesnych technologii, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji oraz korzystanie z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej.
- Promocja kształcenia zawodowego w szkołach podstawowych oraz w środowisku pracodawców, wzmocnienie roli doradztwa zawodowego.
- Rozwijanie zainteresowania kulturą i językiem polskim wśród Polonii, nauczanie języka polskiego w środowiskach polonijnych.
- Wspieranie aktywności poznawczej i poczucia sprawczości ucznia poprzez promowanie oceniania kształtującego i metod aktywizujących w dydaktyce.
– Zależy nam na tym – mówiła Katarzyna Lubnauer odnosząc się do pierwszego punktu kierunków polityki oświatowej. – Bez tego nie będzie nowoczesnej Polski. Jeśli młodzi ludzie nie będą dobrze wykształceni z przedmiotów przyrodniczych i ścisłych, nie będziemy mieli przyszłych specjalistów – dodała.
Czas pracy i koniec "godziny czarnkowej”
Minister Nowacka poinformowała także o działaniach związanych z czasem pracy nauczycieli. W związku z uchwałą Sądu Najwyższego, resort zwołuje zespół ds. pragmatyki zawodowej nauczycieli z udziałem przedstawicieli PIP i Ministerstwa Finansów.
– Chcemy przez najbliższe miesiące skoncentrować się na wypracowaniu modelu, który pozwoli w sposób godny, staranny i właściwy płacić nauczycielom za godziny pracy, którą wykonują i zniwelować napięcia w liczeniu godzin pracy nauczyciela – podkreśliła Nowacka.
Zapowiedziano także likwidację tzw. godziny czarnkowej.
– Zleciłam pracę, by tzw. godzina czarnkowa zniknęła z obowiązków nauczyciela. Nie ma potrzeby, by ta pozostałość po ministrze Czarnku była utrzymywana – powiedziała.
Edukacja obywatelska, zdrowie psychiczne i aktywność fizyczna
Poza priorytetem nauk ścisłych, MEN zapowiada też działania w innych obszarach. Wiceminister Lubnauer zapowiedziała konkretne zadania dla kuratorów oświaty, w tym kontrole dotyczące zgodności kształcenia zawodowego z podstawami programowymi oraz zapewnienia uczniom gorącego posiłku i aktywności fizycznej w szkołach podstawowych.
Na zakończenie, Lubnauer podkreśliła rolę doskonalenia zawodowego nauczycieli, które mają wspierać centra doskonalenia zawodowego, działające w zgodzie z wytyczonymi kierunkami MEN.