Przejazd autostradą A4 Kraków - Katowice będzie darmowy. Wiemy od kiedy zlikwidują tam pobór opłat
"Koncesja Stalexport Autostrady Małopolska na zarządzanie odcinkiem autostrady A4 między Katowicami a Krakowem wygasa w marcu 2027 roku. Kierowcy oczekują, że po tym terminie przejazd przedmiotowym odcinkiem autostrady stanie się bezpłatny dla pojazdów lekkich, tak jak jest to w przypadku innych autostrad zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Czy po przejęciu tego odcinka autostrady przez Skarb Państwa nastąpi przekazanie nad nim zarządu Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, czy też nastąpi przedłużenie koncesji bądź ewentualnie wybór nowego koncesjonariusza? Co rzecz jasna będzie wiązało się z utrzymaniem wysokich opłat dla samochodów osobowych" - zwrócił się w interpelacji do ministra infrastruktury poseł Dominik Jaśkowiec (PO).
Wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec odpowiedział, że umowa koncesyjna na budowę przez przystosowanie Autostrady A4 na odcinku Katowice (węzeł Murckowska, km 340,2) – Kraków (węzeł Balice, km 401,1) o długości 60,9 km do wymogów Płatnej Autostrady oraz eksploatację autostrady na tym odcinku z dnia 19 września 1997 r. zawarta pomiędzy Skarbem Państwa – Ministrem Infrastruktury a Stalexport Autostrada Małopolska S.A., obowiązuje do 15 marca 2027 r.
"Począwszy od dnia 16 marca 2027 r. autostrada A4 na odcinku Katowice – Kraków będzie zarządzana przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. Opłata za przejazd pojazdów lekkich (o maksymalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t) po przedmiotowym odcinku autostrady przestanie być pobierana z końcem 15 marca 2027 r." - poinformował wiceminister Stanisław Bukowiec.
Wyjaśnił przy tym, że po uchyleniu w 2023 r. przepisów dotyczących pobierania opłat za przejazd autostradą od pojazdów lekkich, które znajdowały się w ustawie z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym, nie ma podstawy prawnej do pobierania opłat drogowych od tej kategorii pojazdów na sieci dróg zarządzanej przez GDDKiA.
"Ponadto, nie ma także podstawy prawnej do przedłużenia obowiązującej aktualnie umowy koncesyjnej na budowę i eksploatację odcinków autostrad. Zatem należy wprost wskazać, że nie dojdzie do wyboru nowego koncesjonariusza na ww. odcinku autostrady A4" - dodał Stanisław Bukowiec.