Przystanek końcowy PKM Południe w Gdańsku zostanie zlokalizowany w nowym miejscu. Dzięki temu Świętokrzyska pozostanie cały czas przejezdna
Przypomnijmy, że pierwotnie przystanek Gdańsk Kowale miał powstać po północno-zachodniej stronie ul. Świętokrzyskiej - w rezerwie terenowej, pozostawionej pod ul. Nową Bulońską, w tunelu zlokalizowanym ponad 10 metrów pod ziemią.
- Głównym powodem wybrania tej lokalizacji były potencjalne plany przedłużenia aglomeracyjnego odcinka PKM Południe dalej, w kierunku Jasienia. Szczegółowe analizy wykonane w ramach Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego PKM Południe wykazały jednak, że budowa kolei na tym odcinku jest nieuzasadniona, a lepsze efekty transportowe przyniesie planowana tu pierwotnie linia tramwajowa - tłumaczy PKM S.A.
W efekcie spółka zaproponowała przesunięcie lokalizacji przystanku Gdańsk Kowale na drugą stronę ulicy. Ma się to wiązać z korzyściami nie tylko dla inwestycji - w formie poważnych oszczędności - ale i dla samych mieszkańców oraz przyszłych pasażerów.
- Zarówno tunel, w którym będą biegły tory, jak i sam przystanek można w tym miejscu wybudować znacznie płycej, ograniczając bardzo kosztowne prace ziemne na dużych głębokościach. Koszt budowy stacji końcowej przed ul. Świętokrzyską (patrząc zgodnie z przebiegiem linii od Gdańska Śródmieścia) będzie aż o kilkadziesiąt milionów złotych mniejszy. Oszczędności te pozwolą z kolei w miejscu pierwotnie planowanego nasypu w Gdańsku Oruni wybudować estakadę kolejową, o co wnioskowali podczas konsultacji społecznych sami mieszkańcy oraz władze miasta – podkreślają przedstawiciele PKM.
Prostsze przesiadki i mniejsze utrudnienia podczas budowy
Ponadto, dzięki przeniesieniu, możliwe ma być zlokalizowanie w jednym miejscu wszystkich kluczowych elementów węzła przesiadkowego Gdańsk Kowale:
- przystanek kolejowy (na poziomie -1)
- przystanek tramwajowy (na poziomie 0)
- nowy dworzec autobusowy (na poziomie 0)
- parking samochodowy Park & Ride (na poziomach +1 i +2)
- W pierwotnej lokalizacji przystanku Gdańsk Kowale bezpośrednio nad nim, ze względu na ograniczony teren, mógłby być zlokalizowany wyłącznie przystanek tramwajowy, a cała reszta po drugiej stronie ul. Świętokrzyskiej. Obecnie, po zmianie lokalizacji przystanku kolejowego cały węzeł przesiadkowy będzie w jednym miejscu, co dla pasażerów oznacza większą wygodę i szybszy czas przesiadki - dodaje PKM S.A.
Nowe miejsce ma się również wiązać z mniejszymi utrudnieniami dla mieszkańców podczas budowy PKM Południe. Przede wszystkim nie będzie trzeba zamykać ul. Świętokrzyskiej.
- Dzięki nowej lokalizacji przystanku PKM Gdańsk Kowale, ul. Świętokrzyska będzie cały czas przejezdna, a spowodowane budową PKM Południe utrudnienia dla okolicznych mieszkańców będą znacznie mniejsze - zapewnia spółka.
Połączenie gotowe na 2030 rok?
Przypomnijmy, że w marcu tego roku prawomocna stała się decyzja środowiskowa odnośnie planowanej inwestycji PKM Południe. Był to pierwszy z kamieni milowych, niezbędnych do stworzenia trasy. Powstający obecnie projekt budowlany to kolejny już etap. Kluczowe jest jeszcze zapewnienie finansowania budowy PKM Południe. W tym przypadku samorząd wojewódzki i miasto Gdańsk zabezpieczyły w swoich wieloletnich planach finansowych środki na wkład własny.
- Według aktualnych szacunków budowa nowej linii kolejowej, przedłużającej istniejącą linię SKM od Gdańska Śródmieścia aż do Kowal, ma kosztować nieco ponad 2,3 mld zł, z czego 2 mld mają pochodzić z zewnętrznego dofinansowania, a pozostały wkład własny pokryty zostanie w 60 proc. przez miasto Gdańsk i w 40 proc. przez województwo pomorskie - informowały w marcu władze Gdańska.
Z zabezpieczonym dofinansowaniem zewnętrznym aglomeracyjny odcinek PKM Południe ma szansę powstać do 2030 r.