Przystanek końcowy PKM Południe w Gdańsku zostanie zlokalizowany w nowym miejscu. Dzięki temu Świętokrzyska pozostanie cały czas przejezdna

Cały czas trwają prace nad projektem budowlanym PKM Południe. W planie pojawiła się pierwsza istotna zmiana - końcowy przystanek Gdańsk Kowale został przesunięty na drugą stronę ul. Świętokrzyskiej. Przedstawiciele spółki PKM twierdzą, że zarówno przyniesie to korzyści w formie wyraźnych oszczędności, jak i m.in. usprawni przesiadki.
tory, tory tramwajowe, transport, transport miejski, tramwaj, transport publiczny, miasto, budynki, ulica, ruchoma ulica, asfalt, podróże, turystyka, budynki mieszkalne, droga, miejski, architektura, przewóz, podróż, ruch drogowy, przewozy, niebo, krajobraz miasta, drapacz, autaLinia tramwajowa w Gdańsku
Źródło zdjęć: © Adobe Stock
Maciej Krajewski

Przypomnijmy, że pierwotnie przystanek Gdańsk Kowale miał powstać po północno-zachodniej stronie ul. Świętokrzyskiej - w rezerwie terenowej, pozostawionej pod ul. Nową Bulońską, w tunelu zlokalizowanym ponad 10 metrów pod ziemią.

- Głównym powodem wybrania tej lokalizacji były potencjalne plany przedłużenia aglomeracyjnego odcinka PKM Południe dalej, w kierunku Jasienia. Szczegółowe analizy wykonane w ramach Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego PKM Południe wykazały jednak, że budowa kolei na tym odcinku jest nieuzasadniona, a lepsze efekty transportowe przyniesie planowana tu pierwotnie linia tramwajowa - tłumaczy PKM S.A.

76-latka jechała pod prąd przez ponad 70 km. Stanie przed sądem

W efekcie spółka zaproponowała przesunięcie lokalizacji przystanku Gdańsk Kowale na drugą stronę ulicy. Ma się to wiązać z korzyściami nie tylko dla inwestycji - w formie poważnych oszczędności - ale i dla samych mieszkańców oraz przyszłych pasażerów.

- Zarówno tunel, w którym będą biegły tory, jak i sam przystanek można w tym miejscu wybudować znacznie płycej, ograniczając bardzo kosztowne prace ziemne na dużych głębokościach. Koszt budowy stacji końcowej przed ul. Świętokrzyską (patrząc zgodnie z przebiegiem linii od Gdańska Śródmieścia) będzie aż o kilkadziesiąt milionów złotych mniejszy. Oszczędności te pozwolą z kolei w miejscu pierwotnie planowanego nasypu w Gdańsku Oruni wybudować estakadę kolejową, o co wnioskowali podczas konsultacji społecznych sami mieszkańcy oraz władze miasta – podkreślają przedstawiciele PKM.

Prostsze przesiadki i mniejsze utrudnienia podczas budowy

Ponadto, dzięki przeniesieniu, możliwe ma być zlokalizowanie w jednym miejscu wszystkich kluczowych elementów węzła przesiadkowego Gdańsk Kowale:

  • przystanek kolejowy (na poziomie -1)
  • przystanek tramwajowy (na poziomie 0)
  • nowy dworzec autobusowy (na poziomie 0)
  • parking samochodowy Park & Ride (na poziomach +1 i +2)

- W pierwotnej lokalizacji przystanku Gdańsk Kowale bezpośrednio nad nim, ze względu na ograniczony teren, mógłby być zlokalizowany wyłącznie przystanek tramwajowy, a cała reszta po drugiej stronie ul. Świętokrzyskiej. Obecnie, po zmianie lokalizacji przystanku kolejowego cały węzeł przesiadkowy będzie w jednym miejscu, co dla pasażerów oznacza większą wygodę i szybszy czas przesiadki - dodaje PKM S.A.

Nowe miejsce ma się również wiązać z mniejszymi utrudnieniami dla mieszkańców podczas budowy PKM Południe. Przede wszystkim nie będzie trzeba zamykać ul. Świętokrzyskiej.

- Dzięki nowej lokalizacji przystanku PKM Gdańsk Kowale, ul. Świętokrzyska będzie cały czas przejezdna, a spowodowane budową PKM Południe utrudnienia dla okolicznych mieszkańców będą znacznie mniejsze - zapewnia spółka.

Połączenie gotowe na 2030 rok?

Przypomnijmy, że w marcu tego roku prawomocna stała się decyzja środowiskowa odnośnie planowanej inwestycji PKM Południe. Był to pierwszy z kamieni milowych, niezbędnych do stworzenia trasy. Powstający obecnie projekt budowlany to kolejny już etap. Kluczowe jest jeszcze zapewnienie finansowania budowy PKM Południe. W tym przypadku samorząd wojewódzki i miasto Gdańsk zabezpieczyły w swoich wieloletnich planach finansowych środki na wkład własny.

- Według aktualnych szacunków budowa nowej linii kolejowej, przedłużającej istniejącą linię SKM od Gdańska Śródmieścia aż do Kowal, ma kosztować nieco ponad 2,3 mld zł, z czego 2 mld mają pochodzić z zewnętrznego dofinansowania, a pozostały wkład własny pokryty zostanie w 60 proc. przez miasto Gdańsk i w 40 proc. przez województwo pomorskie - informowały w marcu władze Gdańska.

Z zabezpieczonym dofinansowaniem zewnętrznym aglomeracyjny odcinek PKM Południe ma szansę powstać do 2030 r.

Wybrane dla Ciebie
Inteligentne śmietniki – Inteligente systemy monitorowania odpadów
Inteligentne śmietniki – Inteligente systemy monitorowania odpadów
Ceny mieszkań w Polsce
Ceny mieszkań w Polsce
Bydgoszcz: Zatrucie tlenkiem węgla. Dwójka dzieci i dorosły zabrane do szpitala
Bydgoszcz: Zatrucie tlenkiem węgla. Dwójka dzieci i dorosły zabrane do szpitala
Kórnik: Pijany motocyklista przewrócił się na drodze i uciekł
Kórnik: Pijany motocyklista przewrócił się na drodze i uciekł
Gm. Tomaszów Lubelski: Wysłał lawetę po skodę do Niemiec, auta nie było. Stracił prawie 50 tysięcy złotych
Gm. Tomaszów Lubelski: Wysłał lawetę po skodę do Niemiec, auta nie było. Stracił prawie 50 tysięcy złotych
Słupsk: Już 6 listopada zaczyna się Jesienny Przeciąg Gitarowy
Słupsk: Już 6 listopada zaczyna się Jesienny Przeciąg Gitarowy
Szczecin: Hotel z widokiem na Odrę w miejscu starej olejarni
Szczecin: Hotel z widokiem na Odrę w miejscu starej olejarni
Bytom: "Co cię nie zabije...". Wystawa w Muzeum Górnośląskim
Bytom: "Co cię nie zabije...". Wystawa w Muzeum Górnośląskim
Katowice: 21-letni wnuk znęcał się nad babcią i nieletnią siostrą
Katowice: 21-letni wnuk znęcał się nad babcią i nieletnią siostrą
Najpiękniejsze wiązanki i dekoracje nagrobne. Symbol pamięci
Najpiękniejsze wiązanki i dekoracje nagrobne. Symbol pamięci
Toruń: Żuraw na starówce i wielkie zmiany w ruchu na prawie rok
Toruń: Żuraw na starówce i wielkie zmiany w ruchu na prawie rok
Czym jest Dzień Zaduszny i czym różni się od Wszystkich Świętych?
Czym jest Dzień Zaduszny i czym różni się od Wszystkich Świętych?