Rabka Zaryte - Mszana Dolna - Fornale: Ruszyły prace na tym odcinku. Mają dwa lata na wykonanie tego odcinka linii kolejowej nr 104
Ruszyły prace na ważnym odcinku linii kolejowej Chabówka- Nowy Sącz
Jeszcze w sierpniu PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę z wykonawcą wartą 567 mln zł netto na modernizację kolejnego fragmentu linii kolejowej nr 104, a konkretnie odcinka Rabka Zaryte - Mszana Dolna - Fornale (Kasina Wielka). Dzięki inwestycji finansowanej ze środków budżetowych, wybudowana zostanie nowoczesna linia kolejowa dostosowana do prędkości 120 km/h. Wcześniej pociągi na tym odcinku poruszały się z prędkością 30 km/h i kursowały okazjonalnie. Prace wystartowały kilka dni temu i zrealizuje je konsorcjum w składzie PORR S.A. i Trakcja System Sp. z o.o.
- Widać już pierwsze działania wykonawcy na odcinku Rabka Zaryte - Mszana Dolna - Fornale. Umowa podpisana w sierpniu przewiduje zmodernizowanie tego odcinka linii kolejowej 104 w ciągu 24 miesięcy - informują PKP Polskie Linie Kolejowe SA.
Zaczęło się w Biedronce. Akcja 10+10 gratis tylko do 31 października
Oprócz wymiany torów, elektryfikacji i budowy 66 nowych obiektów inżynieryjnych, zadanie obejmuje również modernizację przystanków Raba Niżna, Mszana Dolna Marki i stacji Mszana Dolna. Inwestycja jest częścią wielomiliardowego projektu "Podłęże-Piekiełko", który do 2030 r. zrewolucjonizuje transport na południu Małopolski.
Dzięki budowie nowego połączenia Krakowa z Zakopanem i Nowym Sączem PLK SA ułatwi rozwój gospodarczy i społeczny Sądecczyzny i Limanowszczyzny. Zwiększy atrakcyjność turystyczną lokalnych ośrodków i poprawi jakość codziennych podróży. Po zakończeniu prac najszybsze pociągi dojadą z Krakowa do Nowego Sącza w ok. 60 minut, do Limanowej w ok. 40 minut, a do Zakopanego w 90 minut. To czasy nieosiągalne obecnie dla innych środków transportu.
Zaawansowanie prac na innych odcinkach linii kolejowej nr 104
Zaawansowane prace budowlane toczą się również na innych odcinkach realizowanej inwestycji. W Męcinie rośnie nowa stacja kolejowa, a w Mordarce, po drugiej stronie tuneli, nowy przystanek. W Chomranicach istniejący peron jest przebudowywany, a obok powstaje nowe skrzyżowanie bezkolizyjne.
Dużo dzieje się również w Rabce-Zdroju i Nowym Sączu. W tych miejscowościach prace budowlane przy modernizacji linii kolejowej nr 104 rozpoczęły się w pierwszej kolejności. Pociągi wróciły do Rabki-Zdroju. Od 31 sierpnia 2025 roku, po zakończeniu pierwszego etapu modernizacji linii kolejowej nr 104 w ramach projektu "Podłęże-Piekiełko" odbywają się tam regularne połączenia do Krakowa, Nowego Targu i Zakopanego, a w weekendy na niektórych trasach nadal może być wprowadzona komunikacja zastępcza.
W Nowym Sączu w lipcu oddano do użytku nowe bezkolizyjne skrzyżowanie na ul. Krakowskiej, a prace przy innych obiektach inżynieryjnych są na końcowym etapie zaawansowania. Zadanie zakończy się tam już za kilka miesięcy, na początku 2026 roku. Szeroki zakres inwestycji widać również w Limanowej, gdzie postępują prace przy modernizacji stacji kolejowej i budowie torów w nowym śladzie.