Racibórz: Problem genealogów. Część urzędów nie wydaje tzw. kopert dowodowych zawierających wiele cennych informacji. Ruszyła zbiórka podpisów
Moda na tworzenie drzew genealogicznych swoich rodzin nie ustaje
Niestety pasjonaci napotykają trudności w wielu urzędach miast i gmin wiejskich. Mają często problem z wyciągnięciem z ratusza tzw. koperty dowodowych, które są kopalnią wiedzy o dawno zmarłych przodkach. W związku z tym powstał Komitet Inicjatywy Ustawodawczej Dowody Pamięci w Krakowie, który zbiera podpisy pod obywatelskim projektem ustawy zmieniającej niejasne przepisy w kwestii wydawania kart dowodowych.
- Koperty dowodowe to dokumentacja związana z wydawaniem dowodu osobistego - często obejmująca zdjęcia, wypełnione formularze, a także niekiedy starsze dokumenty (np. przedwojenne "kenkarty" lub inne zapisy). Znalezienie takiej koperty może pozwolić rodzinie na odzyskanie nieznanych fotografii, wizerunków lub ważnych danych o przodkach. Znalazłem w niej zdjęcie zmarłego taty, jak miał 18 lat - wspomina współinicjator akcji, Sebastian Jędrych.
Czym właściwie jest wolność słowa? Czy potrzebne nam są regulacje?
- Przepis w ustawie o dowodach osobistych przewiduje wymóg wykazania "interesu prawnego" przy udostępnianiu dokumentacji w urzędach gmin i miast. W praktyce jednak prawo nie określa, co dokładnie znaczy "interes prawny" ani jak go udokumentować. W efekcie urzędy interpretują to różnie - w niektórych gminach dostęp jest udzielany, w innych - odmawiany, mimo że chodzi o najbliższych zmarłych osób jak małżonkowie czy dzieci - wskazuje Dominika Konsek-Kozubek.
Zdjęcia babci i dziadka w urzędowych archiwach
- Moje zainteresowanie genealogią zaczęło się od tego, że na Instagramie zobaczyłam rolkę. Była w niej mowa, że z urzędów miast czy gmin wiejskich można wyciągnąć tzw. koperty dowodowe ze zdjęciami (wnioski o wydanie dowodu osobistego) swoich zmarłych przodków. Pomyślałam, że to byłby fajny sposób na uzyskanie zdjęć mojej babci i dziadka ze strony mamy - mówi Dominika Konsek-Kozubek, z zamiłowania genealożka, która chce odtworzyć dzieje swej rodziny.
Jak dodaje, dziadek zmarł, kiedy jej mama miała trzy miesiące. Zachowało się po nim tylko jedno zdjęcie.
- Pomyślałam, że tą drogą zdobędę jeszcze jakieś jego zdjęcia. Niestety, koperta dziadka się nie zachowała - zaznacza pani Dominika.
Urząd nie musi wydać kopert dowodowych
Trzeba wiedzieć, że urzędy przechowują wnioski o wydanie dowodu osobistego nawet po śmierci mieszkańca. Pojawił się jednak problem. Nie wszystkie urzędy chcą udostępniać koperty dowodowe. Ostatnio sytuacja genealogów jeszcze się pogorszyła, gdy w jednej ze spraw zawyrokował sąd. Aktualnie urzędy zaczęły powoływać się na to orzeczenie, choć w Polsce nie obowiązuje prawo precedensu.
Dominice Konsek-Kozubek w żorskim ratuszu odmówiono dostępu do koperty jej zmarłej matki.
- Liczyłam na to, że w kopercie znajdę zdjęcie mamy z młodości, kiedy wyrabiała swój pierwszy dowód osobisty. Niestety, nawet odwołanie się do wojewody śląskiego nie przyniosło skutku i decyzja o odmowie została przez niego podtrzymana - mówi pani Dominika.
Stąd w Polsce rośnie potrzeba udostępnienia rodzinom dokumentacji po zmarłych osobach.
Potrzeba 100 tysięcy podpisów
Inicjatywa "Dowody Pamięci" zwraca uwagę na praktyki urzędów, które - odwołując się do przepisu o wykazaniu "interesu prawnego" - odmawiają udostępnienia dokumentów nawet bliskim osobom zmarłych, w tym ich dzieciom.
- Komitet inicjatywy już złożył pierwsze 1 000 podpisów w biurze podawczym Kancelaria Sejmu RP i wezwał do zebrania dalszych 99 000 podpisów w całej Polsce, by projekt ustawy mógł być wniesiony do Sejmu. Inicjatywa wzywa do między innymi: zmiany przepisu wymagającego wykazania "interesu prawnego" na rzecz klarowniejszego prawa dostępu dla najbliższej rodziny po zmarłym oraz ustanowienia procedury i jednolitego standardu w urzędach, aby różnice w praktyce nie zależały od miejsca zamieszkania - informuje Dominika Konsek-Kozubek.
Autorzy projektu są przekonani, że dokumentacja ta ma znaczenie nie tylko genealogiczne, ale też społeczne. Pozwala rodzinom odzyskać część tożsamości, wspomnień i historii, które w innym wypadku mogłyby być zapomniane.
Komitet zwraca się z prośbą do obywateli o:
- pobranie formularza poparcia dostępnym na stronie inicjatywy www.dowodypamieci.pl
- zbieranie podpisów wśród rodziny, znajomych, społeczności lokalnej - formularz można wydrukować i rozprowadzić;
- przesłanie zebranych podpisów za pośrednictwem listu rejestrowanego (przykładowo przez InPost) na adres:
Siedziba Komitetu Inicjatywy Ustawodawczej Dowody Pamięci, Na Zakolu Wisły 21C/LU1, 30-729 Kraków
email: kontakt@dowodypamieci.pl - Zgłoszenia się osobiście do punktu zbierania podpisów i złożenia podpisu osobiście (mapę z punktami znajdziesz na stronie www.dowodypamieci.pl )
Miejsca zbiórek podpisów znajdziesz na stronie www.dowodypamieci.pl