Radom: Rozpoczęła się budowa przystanku kolejowego. Zaplanowano nocne zamknięcia torów
Rozpoczęła się budowa przystanku kolejowego Radom Południowy
Kilka dni temu informowaliśmy o rozpoczęciu budowy kładki nad torami oraz ulicą Anny Walentynowicz, z której będzie można dostać się na peron planowanego przystanku kolejowego Radom Południowy. Czytaj tutaj:
Teraz spółka kolejowa PKP PLK informuje o rozpoczęciu budowy samego przystanku. Na razie trwa przygotowanie terenu pod budowę.
W związku z budową przystanku kolejowego od 25 do 30 sierpnia zaplanowano nocne zamknięcia torów i wyłączenie zasilania - wszystko po to, by bezpiecznie zbudować sieć trakcyjną nad przyszłym przystankiem. Prace prowadzone będą w godzinach, w których nie kursują pociągi, więc nie wpłyną na rozkład jazdy. Powstanie także tymczasowy przejazd przez tory linii 22 z Radomia do Tomaszowa Mazowieckiego.
Nowy przystanek będzie w pełni dostępny dla wszystkich pasażerów - pojawią się windy, system informacji pasażerskiej oraz udogodnienia dla osób o ograniczonej mobilności. Zatrzymywać się tu będą zarówno pociągi regionalne, jak i dalekobieżne.
Miasto Radom sfinansuje budowę kładki dla pieszych, która połączy ulice Jacka Kuronia, Anny Walentynowicz i Krynicką, zapewniając wygodny dostęp do peronów. Kładka będzie łączyła osiedle Południe z Godowem. Od strony Godowa do miejsca inwestycji prowadzi teraz polna droga. Kładka sprawi, że piesi i rowerzyści nareszcie bez przeszkód dostaną się na sąsiednie osiedla. Z kładki ucieszą się na pewno między innymi działkowcy, zwłaszcza seniorzy, którzy obecnie uprawiają ogródki w pobliżu torów kolejowych między Godowem a osiedlem Południe. Wybudowana przed laty Obwodnica Południowa bardzo utrudniła działkowcom dojście do tych ogródków.
Cała inwestycja kosztuje ponad 16 milionów złotych, z czego PLK SA pokryje ponad 6 milionów złotych. Projekt realizowany jest w ramach "Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025". Zakończenie budowy planowane jest na II kwartał 2026 roku.
Radom Południowy to kolejny krok w rozwoju infrastruktury kolejowej w mieście. W czerwcu otworzono przystanek Radom Wschodni, zlokalizowany pod wiaduktem drogowym przy ulicach Żeromskiego i Lubelskiej.
Program przystankowy na Mazowszu obejmuje budowę lub modernizację peronów w 16 lokalizacjach o łącznej wartości ponad 84 mln zł oraz 22 parkingów przy przystankach - ich szacunkowa wartość to około 15 milionów złotych. W skali kraju program zakłada realizację 213 przystanków (plus 101 na liście rezerwowej) oraz ponad 100 parkingów. Całkowity budżet programu przekracza 1 miliard złotych.