Radomsko: Budowa obwodnicy czeka na podpisanie umowy
Mieszkańcy Radomska i kierowcy przejeżdżający przez miasto tranzytem, od lat czekają na tę inwestycję. Obwodnica Radomska pozwoli na wyprowadzenie ruchu z zatłoczonego i ciasnego centrum miasta. Przez Radomsko każdego dnia przejeżdżają setki ciężarówek, kierujących się w stronę mieszczących się na obrzeżach miasta zakładów przemysłowych i centrów logistycznych. Do tego dochodzi ruch tranzytowy samochodów osobowych, zarówno na kierunku północ - południe, jak i wschód - zachód. Wszystko to sprawia, że w godzinach szczytu centrum staje w korku.
Wykonawca obwodnicy został już wybrany. Najkorzystniejszą ofertę w przetargu na projekt i budowę obwodnicy w ciągu dróg krajowych nr 91 i 42 złożył Budimex. Koszt inwestycji to ponad 214 mln zł! Jak w wakacje zapowiadali przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Łodzi, umowa w systemie "Projektuj i buduj" miała zostać podpisana jeszcze latem. Tymczasem pojawiło się opóźnienie.
Zmiana terminu wynikła ze standardowych procedur wynikających z prawa zamówień publicznych. Na skutek odwołania jednego z oferentów, sprawa trafiła do KIO, gdzie odbyła się rozprawa. Aktualnie trwa kontrola w Urzędzie Zamówień Publicznych i trudno na tę chwilę deklarować jakąś konkretną datę podpisania umowy - powiedział nam Maciej Zalewski, rzecznik prasowy łódzkiego oddziału GDDKiA.
Obwodnica Radomska będzie miała jedną jezdnię o dwóch pasach ruchu po 3,5 m szerokości każdy i utwardzone pobocza. Będą mogły poruszać się po niej wszystkie dopuszczone do ruchu pojazdy, dopuszczalny nacisk na oś będzie wynosił 11,5 tony. Długość nowej trasy to blisko 12 km.
Zgodnie z planem budowa obwodnicy ma się zakończyć w pierwszej połowie 2029 roku.
Nowa trasa będzie obsługiwała ruch tranzytowy i lokalny - zarówno na kierunku północ - południe, jak i wschód - zachód. Obecnie funkcjonuje już północno-zachodnia część obwodnicy miejskiej w ciągu DK91, która będzie stanowiła środkowy fragment przyszłej, pełnej obwodnicy miasta. Uzupełniona zostanie o analogiczny fragment południowo-zachodni (również w ciągu DK91) oraz północny odcinek w ciągu DK42.
W ramach inwestycji przebudowany zostanie także 2,5-kilometrowy odcinek istniejącej DK91 na południe od miasta, powstanie też nowy most na Warcie.
Jest to podyktowane głównie wymogami ochrony środowiska. Nowy most ma być znacznie wyższy od istniejącego, aby swobodnie mogły przechodzić pod nim duże zwierzęta. Jego powstanie jest bezwzględnym warunkiem budowy kolejnych odcinków nowej obwodnicy. To rozwiązanie wpłynie także na poprawę bezpieczeństwa podróżnych, ograniczając ryzyko kolizji ze zwierzętami - podkreśla przedstawiciel GDDKiA.