RegioJet chce jeździć przez Gliwice od 2026. Będą nowe połączenia
RegioJet planuje nowe połączenia kolejowe przez Gliwice od 2026 roku
RegioJet wystąpił do Urzędu Transportu Kolejowego z sześcioma powiadomieniami o zamiarze uruchomienia przewozów pasażerskich w formule otwartego dostępu na trasach krajowych w Polsce w rozkładach jazdy od 2026/2027 do 2030/2031. Jak informuje Kolejowy Portal, czeski przewoźnik planuje nowe relacje, które obejmują również województwo śląskie i miasto Gliwice.
Wśród zgłoszonych tras znalazły się m.in.:
- Gdynia Główna – Gliwice – Gdynia Główna
RegioJet zapowiada uruchomienie dwóch par połączeń dziennie. - Warszawa Wschodnia – Gliwice – Warszawa Wschodnia
W tej relacji planowane są cztery pary połączeń dziennie.
Zgodnie z zapowiedziami, pasażerowie będą mogli skorzystać z dwóch planowanych połączeń dziennie na trasie Gdynia–Gliwice. Pierwszy pociąg ma wyruszyć z Gdyni Głównej o godzinie 6:35 i dojechać do Gliwic o 12:40. Drugie połączenie zaplanowano na 10:35 z przyjazdem do Gliwic o 16:40. W kierunku przeciwnym, z Gliwic, pociągi będą odjeżdżać o 11:26 (przyjazd do Gdyni o 17:31) oraz o 15:26 (przyjazd o 21:31).
W przypadku połączeń z Warszawy, pociągi miałyby wyruszać o godzinach: 7:36, 11:36, 15:36 oraz 19:36. Przejazd miałby zająć 3 godziny i 10 minut. Z Gliwic, pociągi w kierunku stolicy wyruszałyby o 5:20, 9:20, 13:20 i 17:20.
Oprócz tras przez Gliwice, RegioJet planuje również uruchomienie innych krajowych połączeń pasażerskich. W relacji Gdynia Główna – Kraków Płaszów – Gdynia Główna przewidziano cztery pary pociągów dziennie, a dodatkowo zaplanowano jedną parę połączeń skróconą do lub z Warszawy. W relacji Warszawa Wschodnia – Kraków Płaszów – Warszawa Wschodnia czeski przewoźnik planuje uruchomić cztery pary połączeń dziennie. Zgłoszono także połączenie Warszawa Wschodnia – Wrocław Główny – Warszawa Wschodnia. Podobnie, w relacji Warszawa Wschodnia – Szczecin Główny – Warszawa Wschodnia, RegioJet planuje uruchomienie komercyjnych przewozów, również bez szczegółów dotyczących częstotliwości kursowania.
Według zapowiedzi, pociągi mają być obsługiwane lokomotywami serii Traxx MS lub Vectron oraz zestawami od 6 do 10 wagonów pasażerskich. Składy mają być dobierane elastycznie, w zależności od zapotrzebowania rynkowego.
Zmiana podejścia UTK – RegioJet coraz częściej uzyskuje otwarty dostęp
Jak przypomina Kolejowy Portal, do niedawna Urząd Transportu Kolejowego odmawiał przyznania RegioJet otwartego dostępu do polskiej infrastruktury kolejowej. Sytuacja zaczęła się zmieniać pod koniec 2024 roku, kiedy to UTK przyznał czeskiemu przewoźnikowi zgodę na przewozy pasażerskie na trasie Kraków Płaszów – Gdynia Główna – Kraków Płaszów.
W osobnym wniosku RegioJet planował również połączenia międzynarodowe – w tym trzy pary tygodniowo z Krakowa do chorwackich miast Split i Rijeka. Mimo przygotowania wstępnego rozkładu jazdy, projekt nie został zrealizowany z powodu braku wymaganych zgód, m.in. od UTK.
W sezonie 2025 pociągi do Chorwacji uruchomiło jednak PKP Intercity.