Remont wiaduktu w Krasnem. Umowa podpisana, ruszają prace na DK94
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę na remont wiaduktu w Krasnem (powiat rzeszowski), zlokalizowanego na DK94. Wykonawcą inwestycji zostało Przedsiębiorstwo Budowlane Stalmost. Całość prac wyceniono na 749 tys. zł, a czas realizacji zaplanowano na 5 miesięcy.
Co zostanie zrobione?
Remont prowadzony będzie w systemie „projektuj i buduj”, co oznacza, że wykonawca przygotuje zarówno dokumentację projektową, jak i przeprowadzi prace budowlane. W ramach inwestycji:
- wymieniona zostanie warstwa ścieralna na wiadukcie
- na dojazdach pojawi się nowa warstwa ścieralna i wiążąca
- usunięte zostaną uszkodzone dylatacje bitumiczne
- naprawione zostaną kapy chodnikowe z wykorzystaniem zaprawy PCC
- odnowiona będzie nawierzchnia żywiczna na kapach
- oczyszczone zostaną krawężniki oraz powierzchnie betonowe (przyczółki, skrzydła, dźwigary)
- przeprowadzone zostaną naprawy i nowe zabezpieczenia antykorozyjne
Dodatkowo wykonawca oczyści i wymaluje balustrady, wymieni bariery ochronne, naprawi schody naskarpowe, korytka ściekowe oraz deski gzymsowe. Zakres robót obejmuje także uzupełnienie uszkodzonego brukowania przy schodach i skarpach.
Dlaczego remont jest konieczny?
Wiadukt został oddany do użytku w 2006 roku. Choć nie jest stary, to intensywna eksploatacja oraz warunki atmosferyczne doprowadziły do zauważalnych uszkodzeń nawierzchni, dylatacji i elementów konstrukcyjnych. Ich pogłębianie się mogłoby prowadzić do poważnych awarii, ograniczeń w ruchu, a nawet całkowitego wyłączenia obiektu z użytkowania.
Szczególnie niebezpieczne okazały się uszkodzenia desek gzymsowych – mogły one zagrażać pieszym i kierowcom poruszającym się pod wiaduktem. Naprawa tych elementów oraz uszczelnienie dylatacji to kluczowe kroki w kierunku przedłużenia trwałości obiektu i zapobieżenia kosztownym modernizacjom w przyszłości.
Parametry techniczne wiaduktu:
- długość całkowita: 14,64 m
- szerokość: 22 m
- liczba przęseł: 1
- konstrukcja: ramownicowa z przegubami
- podpory: pełnościenne z betonu zbrojonego