Rewolucja na liście lektur. Nowa podstawa programowa zmienia podejście do kanonu (ale nie do Mickiewicza)

W nowym projekcie podstawy programowej przygotowanym przez IBE na zlecenie MEN widać wyraźną zmianę w podejściu do szkolnych lektur. Zrezygnowano z precyzyjnej listy lektur w klasach IV-VI, a w klasach VII-VIII zaproponowano kanon złożony wyłącznie z tekstów literatury polskiej. To nowe rozwiązanie, które - jak przekonywali twórcy reformy - ma na celu zwiększenie autonomii nauczyciela i przybliżenie uczniom literatury jako żywego doświadczenia.
Pawel Kacperek
dziewczyna, czytanie, papierowa, biblioteka, antykwariat, nastolatka, lektura, edukacja, studenci, studentka, nauka, biblioteczka, domowa, kobieta, dziewczynka, podstawowa, liceum, studia, biblioteka publiczna, bibliotek narodowa, karta, papier, tradycyjny, metafora, uczelnia, osoba, stos, praca domowa, kilkunastolatek, szkolneWirtualna Polska
Źródło zdjęć: © Adobe Stock | Pawel Kacperek
Katarzyna Mazur

W klasach IV-VI nie ma obowiązkowych tytułów. Zamiast tego - wspólne tropy kulturowe

W klasach IV-VI nie przewidziano listy konkretnych powieści, bajek czy opowiadań. Zamiast tego uczniowie mają pracować z tekstami, które stanowią fundament kultury - fragmentami Biblii i mitów greckich, a także baśniami i legendami ważnymi dla tradycji światowej, europejskiej, narodowej i regionalnej.

klasy IV-VI, uczeń/uczennica:

  • zapoznaje się z wybranymi fragmentami Biblii, w tym opisem stworzenia świata oraz przypowieściami o miłosiernym Samarytaninie i o synu marnotrawnym;
  • wybranymi mitami greckimi, w tym: o stworzeniu świata, o Syzyfie, o Dedalu i Ikarze, o Demeter i Korze;
  • baśniami i legendami ważnymi dla kultury światowej, europejskiej, narodowej i regionalnej.

Chodzi o to, by uczniowie zetknęli się z uniwersalnymi motywami i obrazami kulturowymi, ale też mieli możliwość poznawania lokalnych tradycji literackich.

- Nic nie stoi na przeszkodzie, aby na lekcjach języka polskiego popatrzeć na różnorodność mitologiczną z całego świata - wskazywała prelegentka podczas konferencji IBE.
- Nie zapraszamy uczniów do czytania konkretnych powieści wymienionych z tytułu i nazwiska autora, ale chcemy, by były to dłuższe teksty literackie, które poruszają ważne dla dzieci tematy: przyjaźń, relacje, dom, człowiek wobec przyrody - dodała.

Uczniowie mają przeczytać nie mniej niż cztery dłuższe teksty literackie w ciągu roku szkolnego - w tym takie, które wymagają lektury poza szkołą. Ważna ma być ich różnorodność gatunkowa, w tym także literatura popularna.

- Zależało nam na tym, aby lekcje polskiego to nie było zdmuchiwanie kurzu z tomiszczy - powiedziała dr Kinga Białek.

W klasach VII-VIII powraca lista - ale tylko z literatury polskiej

Na kolejnym etapie edukacyjnym pojawia się kanoniczna lista lektur, obejmująca wyłącznie teksty autorów polskich. Uczniowie mają obowiązkowo zapoznać się z:

Jan Kochanowski, Tren VII, VIII, wybrane fraszki; Ignacy Krasicki, wybrane bajki; Adam Mickiewicz, Dziady cz. II, Reduta Ordona, Śmierć pułkownika, Pan Tadeusz (fragmenty, w tym Inwokacja, ballada); Juliusz Słowacki, Balladyna; nowela Bolesława Prusa lub Henryka Sienkiewicza; Aleksander Kamiński, Kamienie na szaniec; wybrane opowiadanie lub jednoaktówka Sławomira Mrożka; utwór podejmujący problematykę Holokaustu, np. opowiadanie Idy Fink

To węższy niż dotychczas kanon, ale - jak zaznaczyli autorzy reformy - nauczyciel ma pełną swobodę, by sięgać po inne teksty, w tym także klasykę światową.

- To, że tekstu nie ma na liście, nie znaczy, że nie można go omawiać. Wręcz przeciwnie - elastyczność wyboru jest bardzo ważna - podkreślono.

Literatura ma być szkołą czucia i myślenia

W całym projekcie podkreślany jest jeden wspólny cel: zbudowanie u ucznia doświadczenia, że literatura mówi o jego życiu. Lektura nie ma być tylko "materiałem do analizy", ale przestrzenią emocji, refleksji i bliskości.

- Chcemy, żeby absolwent klasy szóstej wiedział, że literatura może być szkołą myślenia, czucia, nazywania, reagowania - usłyszeli uczestnicy spotkania.- To nie są bardzo obszerne teksty - część z nich można czytać wspólnie na lekcji. Ale chcemy też, by uczniowie ćwiczyli czytanie samodzielne, rozwijali praktyki czytelnicze, które zostaną z nimi na całe życie.

Organizatorzy podkreślają wagę sprawczości ucznia przy wyborze lektur i kształtowania nawyku czytania.

Wybrane dla Ciebie

Bełchatów: Błogosławieństwo kierowców i święcenie pojazdów
Bełchatów: Błogosławieństwo kierowców i święcenie pojazdów
Milicz: Kąpielisko Karłów. Nowoczesny kompleks rekreacyjny wśród lasów
Milicz: Kąpielisko Karłów. Nowoczesny kompleks rekreacyjny wśród lasów
Oksa: Porwał własną żonę. Najpierw pobił, a potem wciągnął ją do samochodu
Oksa: Porwał własną żonę. Najpierw pobił, a potem wciągnął ją do samochodu
Fałków: Policjanci uratowali 68-latka. Pijany utknął w zbiorniku wodnym
Fałków: Policjanci uratowali 68-latka. Pijany utknął w zbiorniku wodnym
Moszna-Wieś: Zderzenie czołowe dwóch aut. Jeden z kierowców uciekł pieszo
Moszna-Wieś: Zderzenie czołowe dwóch aut. Jeden z kierowców uciekł pieszo
Warszawa: Pożar w pustostanie na Targówku. Na miejscu działało 6 zastępów straży pożarnej
Warszawa: Pożar w pustostanie na Targówku. Na miejscu działało 6 zastępów straży pożarnej
Papież Leon XIV do młodych: "Jesteście przesłaniem nadziei"
Papież Leon XIV do młodych: "Jesteście przesłaniem nadziei"
Lubsko: Poważny wypadek na obwodnicy. Wielu rannych, wylądowały śmigłowce LPR
Lubsko: Poważny wypadek na obwodnicy. Wielu rannych, wylądowały śmigłowce LPR
Warszawa: Awaria wodociągowa w centrum. Kilka budynków bez wody
Warszawa: Awaria wodociągowa w centrum. Kilka budynków bez wody
Ozorków: Cyrk na wodzie - widowisko Imperial Show
Ozorków: Cyrk na wodzie - widowisko Imperial Show
Kurek i Huber trenują w Nysie. Nie zagrają w finałach Ligi Narodów
Kurek i Huber trenują w Nysie. Nie zagrają w finałach Ligi Narodów
Radom: Będą utrudnienia w ruchu. Objazd dla autobusu linii numer 15
Radom: Będą utrudnienia w ruchu. Objazd dla autobusu linii numer 15