Rowerowy plan na miliardy. Nowa strategia ma otworzyć worek z pieniędzmi
Sieć tras, która ma zarabiać na turystach
Jak wynika z projektu "Podstrategii Turystyki Rowerowej", przygotowanego przez Polską Federację Rowerową, bez spójnej krajowej sieci długodystansowych szlaków nie da się zbudować masowej, dochodowej turystyki rowerowej. Obecne tempo inwestycji jest zbyt wolne.
Polska zrealizowała jedynie 34,2 proc. przebiegu tras EuroVelo, a krajowe szlaki są jeszcze bardziej rozproszone. Tymczasem przykłady Pomorza Zachodniego i Małopolski, które stworzyły już po ok. 1000 km wysokiej jakości tras, pokazują skalę możliwych zysków - lokalne biznesy przyciągają tam turystów i generują milionowe przychody.
Kierowca wbił się w rogatki. Mocne nagranie z przejazdu kolejowego na Mazowszu
Realizacja ogólnopolskiej sieci do 2035 r. wymagałaby rocznych nakładów przekraczających 1 mld zł, głównie ze środków unijnych na transport bezemisyjny. Według analiz inwestycje mają bardzo wysoki potencjał zwrotu - nawet 9-11 mld zł rocznie.
- Inwestycje w trasy rowerowe zwracają się niezwykle szybko, często już w pierwszych latach od budowy - podkreśla Andrzej Janowski z Polskiej Federacji Rowerowej.
Nowe centrum i centralny fundusz
Autorzy dokumentu proponują powołanie Polskiego Centrum Turystyki Rowerowej przy Polskiej Organizacji Turystycznej. Instytucja miałaby wspierać inwestorów, prowadzić badania, promować ofertę i budować biznes wokół infrastruktury.
Kluczowe ma być również uproszczenie procedur inwestycyjnych oraz utworzenie centralnego funduszu finansowania, a także większe zaangażowanie regionów - w tym wskazanie Zarządów Dróg Wojewódzkich jako odpowiedzialnych za inwestycje.
Nowe przychody: certyfikaty i wielodniowi turyści
Trzecim filarem strategii jest rozwój rynku usług. Powstać ma ogólnopolski Portal Turystyki Rowerowej oraz system certyfikacji Miejsc Przyjaznych Rowerzystom, obejmujący hotele, restauracje czy lokalne atrakcje.
- Największe zyski przynoszą turyści wielodniowi. Musimy budować trasy na setki kilometrów, inaczej ich nie przyciągniemy - mówi współautor dokumentu Miłosz Tatara.
Rok 2025 - jak podkreśla Małgorzata Wilk-Grzywna z Polskiej Organizacji Turystycznej - ma być "przełomowy" dla rozwoju turystyki rowerowej. Powołano m.in. krajowe centrum koordynacji EuroVelo, a nowa podstrategia ma stać się drogowskazem dla inwestorów i samorządów.
Zadanie publiczne pn. "Podstrategia dla Turystyki Rowerowej" dofinansowano ze środków Ministerstwa Sportu i Turystyki zgodnie z zawartą umową nr 2025/0009/4914/UDOT/DT/BP/IC z dnia 2.06.2025 r.