Rozbudują drogę krajową na Lubelszczyźnie. Znamy szczegóły inwestycji
Umowa na przebudowę i modernizację dwóch odcinków drogi krajowej nr 48 podpisana została w środę w Lublinie. Wykonawcą jest firma Strabag.
Za-ca dyrektora lubelskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) Marek Żmijan podkreślił, inwestycja na drodze nr 48 jest jednym z mniejszych zadań realizowanych przez GDDKiA, ale nie mniej istotnych i potrzebnych. „Droga ta jest strategiczna z punktu widzenia możliwości połączenia z czterema drogami ekspresowymi S7, S8, S17 i S19; przebiega przez trzy województwa: łódzkie, mazowieckie i lubelskie” – zaznaczył.
Nowa nawierzchnia, przejścia i chodniki
Podpisana umowa dotyczy rozbudowy drogi krajowej nr 48 na dwóch odcinkach. Pierwszy o długości około 2 km to fragment trasy w samym Dęblinie - od mostu na Wiśle do wiaduktu nad linią kolejową. Natomiast drugi o długości 6 km – to odcinek od wylotu z Dęblina do miejscowości Moszczanka.
Na obu odcinkach droga będzie dostosowana do parametrów technicznych i standardów drogi klasy GP tzn. drogi głównej ruchu przyspieszonego. Wzmocniona zostanie też nośność nawierzchni do 11,5 t/oś.
Na odcinku przebiegającym przez Dęblin przebudowane zostaną skrzyżowania, a na połączeniu DK48 z ul. Stężycką powstanie rondo. Planowana jest też przebudowa przejazdów kolejowych, w tym zlikwidowanie nieczynnego toru.
W ramach inwestycji przebudowane też będą zatoki autobusowe, chodniki, zjazdy, sieć wodociągowa i kanalizacyjna. Powstaną nowe, doświetlone przejścia dla pieszych oraz ciągi pieszo-rowerowe. Natomiast na odcinku zamiejskim – od Dęblina do Moszczanki - jezdnia będzie poszerzona z siedmiu do dziewięciu metrów.
Trasa, która będzie rozbudowana, biegnie na północny-wschód od Dęblina i za Moszczanką łączy się z drogą ekspresową S17 Warszawa – Lublin. Rozbudowa drogi nr 48 ma poprawić jej przepustowość i płynność ruchu. Jak podaje GDDKiA, natężenie ruchu na tej trasie sięga nawet 13,5 tys. pojazdów na dobę.
Uwaga na utrudnienia w ruchu
Prace wykona wyłoniona w przetargu firma Strabag. Dyrektor lubelskiego oddziału tej firmy Marcin Zieliński powiedział, że rozpoczęcie robót planowane jest w połowie czerwca. Zapewnił, że trasa nie będzie całkowicie zamknięta dla ruchu, ale będą utrudnienia – najpierw na odcinku DK48 poza Dęblinem. „Tutaj wprowadzimy częściowo ruch wahadłowy, tam, gdzie to będzie możliwe, wykonamy drogi serwisowe i spróbujemy wprowadzić ruch tymi drogami” – powiedział.
ZOBACZ TAKŻE: Kto wybuduje kolejny odcinek autostrady A2? GDDKiA szuka wykonawcy
Na docinku DK48 w Dęblinie mają być zbudowane także drogi serwisowe. „Postaramy się zminimalizować ilość wahadeł, bo Dęblin jest zakorkowany” – dodał Zieliński.
Przebudowa dwóch fragmentów DK48 ma kosztować 95,5 mln zł. Będzie sfinansowana ze środków budżetu państwa, z rządowego Programu Wzmocnienia Krajowej Sieci Drogowej. Zakończenie inwestycji planowane jest w 2027 r.