Rusza remont trasy kolejowej Rypin – Brodnica – Jabłonowo Pomorskie. Pociągi pojadą znacznie szybciej
Prace ruszają na na blisko 50-kilometrowej trasie Rypin – Brodnica – Jabłonowo Pomorskie (odcinki linii kolejowych nr 33 Kutno – Brodnica oraz nr 208 Działdowo – Chojnice).
– Poprawa parametrów infrastruktury kolejowej na liniach o znaczeniu regionalnym ma istotne znaczenie dla mieszkańców mniejszych miejscowości – tłumaczy Piotr Kwabiszewski, dyrektor Zakładu Linii Kolejowych w Bydgoszczy, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. – Dla wielu z nich pociąg jest jedyną szansą na dotarcie do pracy, szkoły czy lekarza. Dlatego też w ostatnich latach wyremontowaliśmy m.in. takie trasy, jak Laskowice Pomorskie – Szlachta, Bydgoszcz – Nakło, Grudziądz – Gardeja, czy Sierpc – Nasielsk. Teraz przyszedł czas na trasę Rypin – Brodnica – Jabłonowo Pomorskie, a jeszcze w tym roku pociągami ponownie będzie można pojechać z Aleksandrowa Kujawskiego do Ciechocinka.
Remont na trasie Rypin – Kretki – Brodnica oznacza nie tylko wymianę szyn i podkładów, ale także naprawę 32 obiektów inżynieryjnych, takich jak: mosty, wiadukty i przepusty. Tor będzie wyregulowany, a pasażerowie komfortowo wsiądą do pociągów na przystanku Kretki, gdzie peron nr 2 zyska nową nawierzchnię.
– Nowa nawierzchnia będzie na 17 przejazdach kolejowo-drogowych – podkreśla Przemysław Zieliński z PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. – Na trasie z Brodnicy do Jabłonowa Pomorskiego również wymienimy szyny i podkłady Kierowcy przejadą sprawniej przez tory po wymianie nawierzchni na 13 przejazdach. Naprawimy perony i dojścia do nich w Brodnicy, Konojadach i Najmowie.
Finalnie, pociągi mają jeździć z prędkością do 120 km/h zamiast 80 km/h i 60 km/h. Dzięki temu czas podróży na trasie Rypin – Jabłonowo Pomorskie będzie skrócony o około 15 minut.
Jak podkreśla Przemysław Zieliński, remont na jednotorowych szlakach wymaga uruchomienia zastępczej komunikacji autobusowej do grudnia. Dla pociągu TLK Flisak ZKA będzie obowiązywać na odcinku Sierpc – Rypin – Brodnica – Grudziądz, a dla pociągów przewoźnika Arriva, na odcinku Brodnica – Jabłonowo Pomorskie. W tym czasie TLK Flisak będzie poruszał się zmienioną trasą na odcinku Sierpc – Toruń Wschodni – Chełmża – Grudziądz.
Łączna wartość prac na obu liniach to 114,9 mln zł netto. Wykonawcą jest Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe Sp. z o.o. z Gdańska.