Rybnik: Droga Regionalna Racibórz-Pszczyna zmieniła nazwę na Aleję ROW
Droga Regionalna w Rybniku stała się Aleją ROW. Propozycja prezydenta przyjęta przez Radę Miasta
A chodzi o Drogę Regionalną Racibórz-Pszczyna w Rybniku. Dotychczas jej oficjalna nazwa brzmiała właśnie: Droga Regionalna. Zgodnie z nową nazwą jest to zaś Aleja ROW.
Zmiana nazwy nastąpiła w trakcie wrześniowej sesji Rady Miasta Rybnika. Radni zdecydowali się przyjąć propozycję prezydenta, który ten złożył im pół roku temu, gdy jeszcze na drugim rybnickim odcinku drogi Racibórz-Pszczyna toczyły się roboty drogowe.
- W marcu bieżącego roku prezydent miasta Rybnika wystąpił z inicjatywą nadania Drodze Regionalnej Racibórz-Pszczyna nazwy Aleja ROW - przypomniano w uzasadnieniu uchwały przedłożonej radnym.
Dodatkowo, w treści uzasadnienia przyjętej już uchwały wyjaśniono z jakiego powodu zdecydowano się nadać drodze taką, a nie inną nazwę.
- Nazwa Aleja ROW nawiązuje z jednej strony do istniejącej nazwy okręgu przemysłowego przez który przebiega ta droga, a z drugiej strony wskazuje na zachodzący proces transformacji energetycznej z Rybnickiego Okręgu Węglowego w Rybnicki Okręg Wodorowy - uzasadniono prezydencką propozycję.
- Zastosowanie skrótu ROW jest zamierzone, gdyż podkreśla transformację w kierunku wiodącego ośrodka nowoczesnych technologii opartego na zrównoważonych i efektywnych źródłach energii odnawialnych - wskazali w uchwale rybniccy radni.
Jednocześnie, wraz z przyjęciem nowej nazwy dla drogi, postanowiono o uchyleniu uchwały z grudnia 2019 roku. Wówczas też radni decydowali o nazwie dla drogi. Wtedy zdecydowano, aby nosiła ona wspomnianą nazwę "Droga Regionalna".
Budowa Alei ROW pochłonęła setki milionów złotych. Plany jej stworzenia były już w latach 70.
Przypomnijmy, że Aleja ROW to droga, o której w Rybniku mówiło się od kilkudziesięciu lat. Pierwsze plany z nią związane snuto już w latach 70. XX wieku. Ostatecznie w życie zaczęto je wcielać niespełna pół wieku później.
W pierwszej kolejności wybudowany został dziesięciokilometrowy odcinek od granicy Rybnika z Żorami do ul. Wodzisławskiej w rybnickiej dzielnicy Niedobczyce. Został on oficjalnie oddany do użytku w kwietniu 2020 roku. Wówczas też planowano zrobić to z pompą, lecz na przeszkodzie stanęła trwająca ówcześnie pandemia koronawirusa.
Już wtedy zamierzano dokończyć drogę tak, aby przebiegała ona przez cały Rybnik. Ostatecznie ziściło się to pięć lat później. Otwarcie drugiego odcinka przedłużyło ją do ul. Sportowej w dzielnicy Niewiadom.
Koszt wybudowania Alei ROW to ok. 775 milionów złotych. Ciekawostką może być fakt, że jej drugi - około czterokilometrowy - odcinek, choć o ponad połowę krótszy, wcale nie był o ponad połowę tańszy. Na dokończenie drogi Rybnik wydał niecałe 300 mln zł.
W znacznej mierze wydatek miasto pokryły jednak rządowe dofinansowania, których wysokość wyniosła 165 mln zł. Przy okazji budowy pierwszej części drogi, Rybnik wspierała natomiast Unia Europejska. Dofinansowanie UE związane z jej wybudowaniem wyniosło 290 mln zł. Jest to największa unijna dotacja w historii miasta.