Rybnik: To miasto rowerzystów. Powstaną kolejne dwie trasy
W tym artykule:
Droga rowerowa w śladzie torów po byłej kolei piaskowej w Rybniku
Do końca 2027 roku powstanie w Rybniku droga rowerowa w śladzie torów po byłej kolei piaskowej. Będzie mieć ponad 9 km długości i połączy dzielnicę Kłokocin, ulicę Żorską w dzielnicy Gotartowice, ulicę Mikołowską oraz szlak rowerowy pomiędzy dzielnicami Wielopole i Kamień.
- Dodatkowo poprzez budowaną infrastrukturę rowerową w ramach innego projektu obejmującego przebudowę ulicę Mikołowskiej oraz istniejącą infrastrukturę rowerową na Żorskiej, mieszkańcy zyskają pośrednio możliwość przejazdu rowerem zarówno w kierunku centrum Rybnika, jak i Czerwionki-Leszczyn oraz Żor - informuje rybnicki ratusz.
Jak dodają urzędnicy, cały przebieg planowanej trasy będzie maksymalnie bezpieczny. Bezkolizyjny z infrastrukturą dedykowaną samochodom i dodatkowo w przeważającej mierze będzie biegł lasem.
Co powstanie w ramach inwestycji?
- droga rowerowa o nawierzchni asfaltowej o szerokości 4m i długości ponad 9 km;
- jazdy umożliwiające komunikację z innymi drogami;
- remont trzech obiektów znajdujących się w ciągu trasy rowerowej - most stalowy nad rzeką Ruda, most stalowy nad przejazdem kolejowym przy stacji Rybnik-Gotartowice, wiadukt betonowy w lesie w dzielnicy Paruszowiec-Piaski;
- oznakowanie poziome i pionowe;
- energooszczędne oświetlenie na całej długości wykonane w technologii LED;
- stojaki rowerowe, stacje ładowania rowerów elektrycznych, stacje naprawcze.
Infrastruktura dodatkowa dla pieszych i rolkarzy
Dodatkowo zaplanowano wybudowanie wzdłuż całego odcinka infrastruktury dla pieszych oraz innych użytkowników. Jednymi z nich są rolkarze, którzy nie powinni mieszać się co do zasady z ruchem rowerowym.
- Infrastruktura ta będzie oddzielona od drogi rowerowej pasem zieleni. Przewidziano też wykonanie i montaż w wyznaczonych miejscach wzdłuż trasy rowerowej i pieszej następujących elementów: wiaty, skatepark, pumptrack, wielościany do wspinaczki, głazy ozdobne, leżaki rekreacyjne, ławki, kosze na śmieci - wylicza urząd miasta.
Planowany łączny koszt części dotyczącej Rybnika wyniesie niecałe 55,3 mln złotych. Projekt uzyskał dofinansowanie w kwocie ponad 23,1 mln złotych w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego. Prace zostaną przeprowadzone w ramach projektu partnerskiego "Poprawa transportu publicznego w Rybniku i powiecie rybnickim". Miasto realizuje go wspólnie z gminami Gaszowice i Jejkowice.
Skorzystają również sąsiednie gminy
Gmina Gaszowice wybuduje wiatę o powierzchni 72 m kw, wyposażoną w siedziska, stojaki rowerowe, tablicę informacyjną. Będzie ona elementem centrum przesiadkowego w centrum miejscowości. Zagospodarowany zostanie teren po obu stronach istniejącej zatoki autobusowej. Planuje się przebudowę zatoki dla autobusów, dostosowanie terenu do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, nasadzenia zieleni, montaż ławek i koszy na śmieci oraz wykonanie i montaż 13 wiat przystankowych na terenie całej gminy.
W Jejkowicach natomiast planuje się wybudować infrastrukturę rowerową związaną z transportem publicznym obok pętli autobusowej przy ul. Głównej. A to w ramach tworzenia tam centrum przesiadkowego. Inwestycja obejmuje: tzw. budynek A o powierzchni użytkowej 83 m kw., które będzie poczekalnią z toaletą oraz punktem nabywania biletów. Staną też trzy wiaty o różnych funkcjach.
Rowerowa Droga Regionalna Rybnik - Żory
Drugie z dofinansowań również dotyczy projektu partnerskiego realizowanego wspólnie z Żorami. To "Budowa trasy rowerowej na terenie Rybnika i Żor w ramach korytarza wyznaczonego w koncepcji Regionalnych Tras Rowerowych - etap I". Projekt dotyczy utworzenia trzech odcinków Regionalnej Trasy Rowerowej nr 12 (RTR nr 12) z Raciborza do Pszczyny:
- odcinek 1 w Rybniku - od ul. Sportowej do ul. Górnośląskiej (ul. Przyjemna oraz nowy ciąg pieszo-rowerowy w kierunku ul. Górnośląskiej) - zadanie już zrealizowane w całości w latach 2021-2023;
- odcinek 2 w Rybniku - wzdłuż ul. Żorskiej (pasy dla rowerów od ronda Boguszowickiego do granicy z Miastem Żory) - zadanie zrealizowane w całości w 2024 r.;
- odcinek 3 w Żorach - wzdłuż ul. Rybnickiej (ciąg pieszo-rowerowy, droga rowerowa, organizacja ruchu na ulicach o uspokojonym ruchu od granicy z Rybnikiem do ul. Męczenników Oświęcimskich) - zadanie przewidziane do realizacji w 2026 roku.
Powstanie 10,05 km nowej infrastruktury rowerowej
- W sumie w ramach projektu powstanie 11,05 km infrastruktury rowerowej w ciągu RTR nr 12 stanowiącej uzupełnienie już istniejącej infrastruktury oraz umożliwiającej realizację kolejnych projektów w kierunku uzyskania spójnej, atrakcyjnej infrastruktury rowerowej na terenie obu gmin. Projekt umożliwi również rowerowe połączenie centrów Rybnika i Żor - wskazuje Urząd Miasta w Rybniku.
Wartość całej inwestycji przekracza 21,7 mln złotych, zaś przyznane dofinansowanie z funduszy unijnych oraz budżetu państwa to prawie 15,8 mln złotych w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego. Cześć dotycząca Miasta Rybnik obejmuje koszty w wysokości nieco ponad 10,5 mln złotych, zaś dofinansowanie wyniosło blisko 7,8 mln złotych.