Rzeszów namawia mieszkańców do komunikacji miejskiej
Urząd Miasta poinformował, że codziennie po Rzeszowie porusza się niemal 250 tys. samochodów. 160 tys. aut codziennie wjeżdża do miasta z okolicznych gmin. Z badań ankietowych przeprowadzonych przez GUS wynika, że 55 proc. rzeszowian korzysta z samochodu jako głównego środka transportu. Jak pokazują dane, mieszkańcy okolicznych miast i gmin również chętnie przyjeżdżają do stolicy województwa samochodem.
Ratusz podkreśla, że wybierając autobus zamiast auta, można szybko zmienić te statystyki i poprawić komfort podróżowania po mieście.
- Zachęcamy do tego wszystkich mieszkańców, osoby w Rzeszowie pracujące, uczniów i przyjezdnych. Zatłoczone ulice to poważny problem w naszym codziennym funkcjonowaniu. Warto korzystać z komunikacji miejskiej i zrezygnować z codziennej jazdy samochodem. Będziemy przekonywać o korzyściach, jakie niesie jazda autobusem - mówi Łukasz Dziągwa, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Rzeszowie.
Taniej autobusem
Pierwsza korzyść z jazdy autobusem to oszczędność. Z wyliczeń ratusza wynika, że jazda komunikacją miejską to rozwiązanie, które pozwoli zmniejszyć wydatki związane z dojazdem czy z parkowaniem. Dla porównania miesięczne koszty mieszkańca, który codziennie dojeżdża samochodem około 10 km w jedną stronę i który musi dodatkowo płacić za parking, wynoszą około 470 zł. W skali roku to około 5700 zł. Natomiast koszty mieszkańca, który korzysta z autobusu na tej samej trasie i ma bilet miesięczny, wynoszą blisko 130 zł, a rocznie około 1500 zł.
Urzędnicy zastrzegają, że są to szacunkowe koszty, przy założeniu średniej ceny paliwa, która obowiązywała w ostatnim tygodniu sierpnia - 5,74 zł/l, średniego spalania samochodu na benzynie 7 l/100 km, stawek za parking w strefie "niebieskiej" i biletu miesięcznego sieciowego imiennego.
- Jazda autobusem dla osoby dorosłej jest zdecydowanie tańsza niż tankowanie i utrzymanie samochodu. Natomiast dzieci i młodzież szkolna w Rzeszowie jeżdżą komunikacją miejską bezpłatnie. Przesiadając się do komunikacji zbiorowej, możemy szybciej, wygodniej i oszczędniej dotrzeć do celu oraz przede wszystkim zadbać o większy komfort życia w naszym mieście. Dlatego apelujemy: przesiądźmy się do autobusu. Więcej pasażerów w komunikacji publicznej to mniej samochodów na ulicach i sprawniejszy przejazd przez miasto dla każdego - twierdzi Marzena Kłeczek-Krawiec, rzeczniczka prezydenta Rzeszowa.
Rzeszowski tabor autobusowy jest sukcesywnie modernizowany, liczy 225 pojazdów. 34 z nich to autobusy przegubowe, które mogą na swój pokład zabrać nawet do 140 pasażerów. Zachęcać do podróżowania nimi mają ludzie kultury i sportu, osoby znane i lubiane w Rzeszowie.
- Przez cały wrzesień będziemy zachęcać mieszkańców, aby przesiedli się do komunikacji miejskiej z samochodów, chociaż na próbę, na jakiś czas. W autobusach będzie można spotkać naszych ambasadorów zachęcających do jazdy komunikacją miejską, zorganizujemy Tydzień Zrównoważonej Mobilności, a po 16 września - konsultacje w sprawie zmian w rozkładzie jazdy, aby ta komunikacja była jeszcze bardziej wydajna - opowiada Marzena Kłeczek-Krawiec.
Nie dla wszystkich buspasy
Kolejna kwestia, jaką podnosi miasto, to korzystanie z buspasów przez osoby do tego nieuprawnione.
- Z naszych najnowszych pomiarów wynika, że blisko 90 proc. kierowców korzysta z buspasów bez uprawnień, utrudniając przejazd autobusom, które mogłyby przewozić setki pasażerów i realnie odciążać ulice. Dlatego zachęcamy, aby przesiąść się do autobusu, chociaż na próbę. A jeśli potrzebujemy przejechać samochodem, warto zwrócić uwagę, kiedy możemy korzystać z buspasa. Przypominamy, że buspasem w wyznaczonych godzinach można podróżować w przypadku, kiedy oprócz kierowcy w pojeździe jadą jeszcze przynajmniej dwie osoby. Pamiętajmy, że każde auto na buspasie to spowolniony autobus, więcej korków i wydłużony czas podróży dla wszystkich - podkreśla Łukasz Dziągwa, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Rzeszowie.
Być może przesiadka do komunikacji miejskiej odkorkuje Rzeszów, ponieważ według ogólnopolskiego rankingu miast przyjaznych kierowcom 2025, opartego na danych systemu Yanosik, Rzeszów drugi rok z rzędu znalazł się na ostatnim miejscu wśród miast do 300 tys. mieszkańców. Średnia prędkość w centrum wynosi zaledwie 24 km/h. Obecnie najszybciej po Rzeszowie jest przemieszczać się rowerem lub hulajnogą.