S19. Budowa odcinka Krynice-Dobrzyniewo-Białystok Zachód
Dziesięciokilometrowy odcinek S19 Krynice-Dobrzyniewo-Białystok Zachód budowany jest od marca 2024 roku przez konsorcjum PORR-Unibep. Zaawansowanie prac wynosi nieco ponad 68 proc. sumy kontraktowej wynoszącej 404 mln zł.
Zakres robót mostowo-drogowo-branżowych obejmuje m.in.:
- Budowę węzła Białystok Zachód, który zapewni relacje Warszawa-Białystok-Kuźnica oraz Ełk-Lublin. Droga krajowa nr S8 będzie krzyżować się z drogą ekspresową S19 i przebiegać pod drogą ekspresową S19.
- Budowę skrzyżowania w postaci ronda o średnicy zewnętrznej min. 50 m. W ramach budowy ronda przewiduje się korektę przebiegu istniejącej drogi krajowej nr 65 na długości nie mniej niż 260 m od strony Knyszyna i na długości nie mniej niż 150 m od strony Dobrzyniewa
- Budowę przejazdów, dodatkowych dróg i jezdni
Mosty, wiadukty, w tym nad torami Rail Baltiki
Zadanie obejmuje też budowę 13 obiektów inżynierskich, w tym dwóch mostów - nad rzekami Supraśl i Białą, a także wiaduktu kolejowego nad torami Białystok - Ełk.
Droga ekspresowa S19 będzie miała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każda stronę (z rezerwą terenu pod trzeci pas) i będzie przystosowana do obciążeń 11,5 t/oś.
Droga S19 Krynice-Dobrzyniewo-Białystok Zachód ma być gotowa w połowie 2026 roku. W tym czasie powinna już trwać budowa innego odcinka S19 Białystok Północ-Dobrzyniewo. Będzie go budował Unibep. Na razie czeka na decyzję ZRID zezwalającej na wbicie pierwszej łopaty. Inwestycja ma się zakończyć w 2028 roku.
W tym samym czasie powinna też trwać budowa odcinka S16 Krynice-Knyszyn. Będzie o przedłużeniem odcinka Białystok-Zachód-Krynice. Powstanie w standardzie dwóch jezdni po dwa pasy ruchu o szerokości 3,5 metra wraz z pasem awaryjnym. Za jego budowę na kwotę niemal 315 mln zł odpowiedzialne jest konsorcjum Mirbud-Kobylarnia.