Sandomierz: Budowa drogowego węzła przy nowym moście
Budowa drogowego węzła przy nowym moście w Sandomierzu
Prace budowlane na węźle drogowym w prawobrzeżnej części Sandomierza rozpoczęły się w tym roku od przebudowy sieci kolidujących z robotami drogowymi.
Obiad jak u mamy. Karkówkę w marynacie układam na kiszonej kapuście i wkładam do piekarnika
O rozpoczęciu prac pisaliśmy:
Przebudowywana jest sieć teletechniczna, wodociąg, kanalizacja oraz gazociąg. Równolegle prowadzone były prace rozbiórkowe istniejących ekranów akustycznych oraz ciągów pieszych kolidujących z realizowanym układem drogowym, a także karczowanie krzaków. Rozpoczęły się również roboty ziemne.
Obecnie, najbardziej rzuca się w oczy realizacja ulokowanego centralnie na węźle wiaduktu drogowego, pod którym - po zakończeniu inwestycji - będzie się odbywał ruch lokalny.
O wyglądzie inwestycji mówi Małgorzata Pawelec Buras, główny specjalista Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, oddział Kielce.
- Górą po wiadukcie prowadzony będzie dwujezdniowy ciąg główny z jednej strony połączony z mostami, z drugiej z projektowanym obecnie nowym przebiegiem drogi wojewódzkiej. Aktualnie na zrealizowanych już fundamentach pośrednich wiaduktu wykonywane jest szalowanie i zbrojenie pod betonowanie jednej z podpór stanowiącej przyczółek od strony wschodniej. Podpora pośrednia, czyli środkowa i zachodnia stanowiąca przyczółek od strony mostów, zostały już zabetonowane. Wiadukt wsparty będzie na dwóch skrajnych podporach, czyli przyczółkach i środkowej podporze pośredniej. Zakończenie betonowania podpór planowane jest do końca roku - zapowiada Małgorzata Pawelec Buras.
Po wykonaniu podpór, rozpoczną się przygotowania do wykonania ustroju nośnego pod jezdnie wiaduktu o długości około 60 metrów. W połowie grudnia rozpoczyna się trzymiesięczna kontraktowa przerwa zimowa na budowach, mimo to wykonawca planuje wykonywanie tych robót, na które pozwolą warunki atmosferyczne.
Ruszyła budowa węzła
Po zmontowaniu konstrukcji nowego mostu przez Wisłę w Sandomierzu, przyszła kolej na budowę połączenia tego obiektu z drogą krajową nr 77, projektowanym, nowym odcinkiem drogi wojewódzkiej nr 723 i lokalnymi ulicami w prawobrzeżnej części miasta. Zapewni je nowy węzeł.
Nowy most przez Wisłę w Sandomierzu ma już konstrukcję stalową, płytę pomostu, izolację, nawierzchnię, chodniki, bariery i infrastrukturę oświetleniową. Podstawowa konstrukcja stalowa została zmontowana jeszcze w zeszłym roku na wzmocnionych podporach rozebranego wcześniej poprzedniego obiektu. W tym roku most pomyślnie przeszedł próbne obciążenie.
Do wykonania pozostało m.in. oznakowanie poziome, roboty wykończeniowe, instalacyjne, prace przy przełożeniu mediów i zabezpieczeniach antykorozyjnych wewnątrz konstrukcji.
Wiadukt nad rondem
Docelowo przeprawa przez Wisłę w ciągu drogi krajowej 77 będzie dwujezdniowa dzięki dwóm obiektom mostowym - tym obecnie użytkowanym i tym realizowanym. Mostem, po którym jeździmy obecnie w obu kierunkach, w przyszłości pojedziemy w kierunku Lipnika i Kielc. Drugim, jeszcze nieużytkowanym obiektem, pojedziemy w kierunku Stalowej Woli i Tarnobrzega.
- W sierpniu wykonawca inwestycji uzyskał zamienną decyzję o pozwoleniu na budowę węzła. Pierwotnie w tej lokalizacji planowane było rondo. Jednak po ogłoszeniu przez Świętokrzyski Zarząd Dróg Wojewódzkich zamiarów realizacji nowego odcinka drogi wojewódzkiej, konieczne okazało się wybudowanie węzła. Wykonawca opracował nową dokumentację, uzyskał decyzję środowiskową i zamienną decyzję o pozwoleniu na budowę. To umożliwiło wykonawcy jeszcze w sierpniu tego roku przystąpienie do przygotowania terenu pod węzeł, pierwszych robót ziemnych i robót palowych przy posadowieniu wiaduktu - przypomina Małgorzata Pawelec Buras, główny specjalista Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, oddział Kielce.
Budowa węzła potrwa co najmniej do końca przyszłego roku, ale warto poczekać. Węzeł zapewni bezkolizyjne i szybsze niż samo rondo połączenie przeprawy mostowej z układem komunikacyjnym prawobrzeżnej części miasta. Ten układ zafunkcjonuje w pełni po wybudowaniu odcinka drogi wojewódzkiej. Główny ciąg drogowy będzie poprowadzony przez mosty, wiadukt i nowy odcinek wojewódzkiej trasy. Połączenia lokalne i obecny odcinek drogi krajowej numer 77 skomunikowane będą z mostami poprzez rondo, które zostanie wybudowane pod wiaduktem.
Niewykluczone, że nowym obiektem pojedziemy wcześniej. Wykonawca planuje okresowe wykorzystanie mostu do wprowadzania tymczasowej organizacji ruchu podczas budowy połączeń między mostami a węzłem. Takie rozwiązania możliwe byłyby najwcześniej w połowie przyszłego roku.