Santok: Nowy most coraz bliżej. Inwestycja dostała aż 44 mln zł dofinansowania
Most w Santoku, w ciągu drogi wojewódzkiej nr 158, od lat jest w złym stanie technicznym. Obowiązują tam ograniczenia dla ciężarówek i ruch wahadłowy. W 2022 roku Zarząd Dróg Wojewódzkich w Zielonej Górze zapowiedział rozbiórkę starego obiektu i budowę nowej przeprawy.
W lutym 2025 roku wójt gminy Santok, Józef Ludniewski, przyznał, że wszystko zależy od pieniędzy. Natomiast w czerwcu Zarząd Dróg Wojewódzkich w Zielonej Górze ogłosił przetarg na „rozbiórkę starego i budowę nowego mostu w miejscowości Santok w ciągu drogi wojewódzkiej nr 158”.
W przetargu wystartowało aż 12 firm z całej Polski. Wszystkie oferty złożone mieszczą się w budżecie. Najniższą ofertę złożył Mostostal Kielce S.A. – 38 553 667,85 zł. To 15 646 332,15 zł poniżej budżetu, który wynosił 54 200 000 zł.
44 miliony złotych dofinansowania
Teraz wiadomo już oficjalnie – inwestycja ma zapewnione finansowanie. W lipcu podpisano decyzję o przyznaniu dofinansowania dla projektu: „Rozbiórka starego i budowa nowego mostu w m. Santok w ciągu drogi woj. nr 158”.
Projekt otrzyma 38,5 mln zł z Funduszy Europejskich oraz 5,5 mln zł z budżetu państwa. Łączna wysokość dofinansowania to 44 miliony złotych. Pozostałe środki pokryje budżet województwa.
Start inwestycji jeszcze w 2025 roku
Planowany termin realizacji to III kwartał 2025 roku – IV kwartał 2027 roku. Obecnie Zarząd Dróg Wojewódzkich w Zielonej Górze analizuje oferty, które wpłynęły do przetargu. Rozstrzygnięcie spodziewane jest jeszcze w sierpniu.
Stary most do rozbiórki, nowy do 2027 roku
W ramach inwestycji zostanie całkowicie rozebrany istniejący most na rzece Noteć. W czasie prac powstanie most tymczasowy, który przejmie cały ruch pieszy i samochodowy. Zostanie on ustawiony po zachodniej stronie obecnej przeprawy, a ruch będzie odbywał się wahadłowo. Dla pieszych zaplanowano chodnik o szerokości 1,5 metra.
Po zakończeniu robót tymczasowa konstrukcja zostanie rozebrana, a teren wokół uporządkowany.
Główna konstrukcja nowego mostu będzie jednoprzęsłowym łukiem ze stalowymi belkami, pomostem z betonu i wieszakami. Całość zostanie posadowiona na mikropalach bezwibracyjnych, a grunt pod dojazdami zostanie dodatkowo wzmocniony. Most będzie dostosowany do I klasy obciążeń oraz zgodny z normami NATO STANAG 2021.
Projekt obejmuje także przebudowę niemal 500 metrów drogi wojewódzkiej nr 158 w bezpośrednim sąsiedztwie mostu. Zaplanowano budowę zatoki autobusowej, miejsc postojowych, chodników, ciągu pieszo-rowerowego oraz przejazdu gospodarczego.
Prace będą prowadzone z wykorzystaniem barki i dźwigów, a cała konstrukcja mostowa zostanie wyposażona w mury oporowe, system odwodnienia, kanały kablowe i dylatacje mostowe.