Skorzewo: W przyszłości więcej nowoczesnych pociągów - póki co utrudnienia! W Skorzewie objazd na trzy lata
Modernizacja linii kolejowej Kościerzyna - Gdynia oznacza sporo utrudnień. Od 22 sierpnia 2025 roku do 30 maja 2028 roku w Skorzewie wprowadzona zostanie tymczasowa organizacja ruchu. Na prawie trzy lata zamknięty będzie łącznik ulic Kasztanowej i Zielona Dolina, a kierowcy będą korzystać z przygotowanego objazdu.
Coraz więcej utrudnień przez modernizację linii Kościerzyna - Gdynia
Modernizacja linii kolejowej Kościerzyna - Gdynia nabiera rozpędu, a to oznacza sporo utrudnień nie tylko dla podróżnych, ale i kierowców. Mieszkańców Skorzewa czekają spore zmiany w organizacji ruchu. Od 22 sierpnia 2025 roku aż do 30 maja 2028 roku wprowadzona zostanie tymczasowa organizacja ruchu. Prace w tej miejscowości wiążą się z przebudową wiaduktu, stąd konieczność objazdów.
Łącznik zamknięty na prawie trzy lata
W tym czasie zamknięty zostanie łącznik dróg - ul. Kasztanowej z ul. Zielona Dolina -przebiegający pod wiaduktem drogowym. To ważne połączenie w codziennych dojazdach mieszkańców. Aby jednak zminimalizować utrudnienia, przygotowano tymczasowy przejazd, tzw. bypass. Kierowcy muszą uzbroić się w cierpliwość
Modernizacją linii Kościerzyna - Gdynia jest jedną z najważniejszych inwestycji kolejowych w regionie. Przebudowa trasy ma zwiększyć przepustowość i poprawić komfort podróży. Od 30 czerwca wiąże się to z całkowitym zamknięciem dla ruchu pociągów odcinka pomiędzy Kościerzyną i Gdańskiem Osową.
Autobusem zamiast pociągiem
W czasie modernizacji pomiędzy Kościerzyną, Kartuzami a Trójmiastem wprowadzonych zostało kilka linii autobusów zastępczych, które kursują na trasach zbliżonych do przebiegu zamkniętej linii kolejowej:
- linia KZ1: Kartuzy - Dzierżążno - Żukowo - Pępowo Kartuskie - Rębiechowo - Gdańsk Rębiechowo (z możliwością przesiadki z/na pociągi linii S2 na stacji Gdańsk Rębiechowo)
- linia KZ2: Kościerzyna - Skorzewo - Stężyca - Gołubie - Szymbark - Wieżyca - Krzeszna - Ostrzyce - Goręczyno - Somonino - Kartuzy (z możliwością przesiadki z/na pociągi linii R11 na stacji Kartuzy)
- linia KZ3: Kościerzyna - Somonino - Kartuzy (z możliwością przesiadki z/na pociągi linii R11 na stacji Kartuzy)
- linia R17: Chojnice - Kościerzyna (z możliwością przesiadki z/na pociągi w Chojnicach i w Kościerzynie)
Dla wygody pasażerów, zarówno w pociągach, jak i w autobusach obowiązuje Taryfa Pomorska.
Jedynym możliwym połączeniem kolejowym z głębi Kaszub do Trójmiasta są obecnie pociągi jadące z Kartuz do Gdańska po tzw. Bajpasie Kartuskim, przez Żukowo Zachodnie i Gdańsk Kokoszki.
Co po przebudowie?
- Modernizacja i elektryfikacja linii Kościerzyna - Gdynia pozwoli w przyszłości znacznie poszerzyć kolejową ofertę przewozową w tym rejonie - informuje Michał Piotrowski, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego w Gdańsku. - Zamiast małych szynobusów spalinowych na całej linii PKM kursować będą mogły większe i wygodniejsze składy elektryczne wyposażone m.in. w klimatyzację, monitoring, wi-fi oraz gniazda do ładowania komputerów i telefonów.
Co więcej, do końca 2026 r., dzięki pieniądzom pochodzącym z budżetu województwa, dofinansowaniu unijnemu, a także środkom z KPO na pomorskich torach pojawi się łącznie 45 nowych pociągów które zakupił Samorząd Województwa Pomorskiego. Pomorskie zamówienie taborowe, łącznie opiewające na ponad 1,6 mld zł, jest jednym z największych tego typu kontraktów w kraju.