Śląskie: Alternatywna dla A4, darmowa droga z Zagłębia do Krakowa, zmienia się całkowicie
W tym artykule:
Z każdym tygodniem widać coraz więcej efektów prac przy przebudowie DK94 w Olkuszu, która bardzo chętnie wybierana jest przez śląskich i zagłębiowskich kierowców jako droga do Krakowa. Nie jest płatna i jedzie się w miarę płynnie. Teraz jest gorzej, bo zwężeń i objazdów nie brakuje, ale powoli wszystko zmierza do tego, że będzie już tylko lepiej. Ponad 4 kilometry tej popularnej trasy są właśnie w całkowitej przebudowie.
Oto, co dziś czeka kierowców na DK94
Na budowie łącznie pracuje około 200 osób i kilkadziesiąt jednostek sprzętowych. Generalnym wykonawcą jest konsorcjum, którego Liderem jest NDI S.A.
Największe problemy od początku tego przedsięwzięcia sprawiają ogromne pustki krasowe. Roboty te polegaj na wypełnianiu podziemnych szczelin specjalną mieszanką, co jest kluczowe dla bezpieczeństwa i trwałości konstrukcji, szczególnie w rejonie budowy tunelu
- Wykonawca kontynuuje zatłaczanie pustek krasowych w rejonie skrzyżowania z ulicami Kościuszki i Rabsztyńską. Kontynuowane są prace przy budowie kanalizacji deszczowej, przebudowie sieci gazowej i wodociągowej oraz przy przebudowie sieci elektroenergetycznych i budowie oświetlenia drogowego - informuje krakowski oddział GDDKiA.
Trwają roboty ziemne drogowe oraz budowa warstw konstrukcji drogowej. Przy ulicach Mickiewicza i Słowackiego robotnicy układają nową nawierzchnię na drogach pieszo-rowerowych. Powstaje nowe przejście podziemne PP05 po stronie południowej przy segmencie 9, 10 i 11. Kontynuowane są prace przy budowie kładki KD-2 oraz przy budowie dwupoziomowego skrzyżowania w rejonie ul. Kościuszki i Rabsztyńskiej. Powstają też ekrany akustyczne, montowane są słupy i betonowe głowice.
Zaawansowanie finansowe inwestycji przekroczyło właśnie 50 procent, robót w branży drogowej prawie 51 procent, branży sanitarnej prawie 71 procent. Zaawansowanie robót w branży teletechnicznej przekroczyło 50 procent, a najmniejsze jest przy robotach konstrukcyjno-inżynierskich, które wynosi aktualnie ponad 16 procent.
Nowa droga, ronda, kładka dla pieszych i dwupoziomowe skrzyżowanie
Inwestycja obejmuje odcinek o długości prawie 4,4 km od Grodziska na ul. Staromiejskiej w rejonie km 294+898 do skrzyżowania ul. Centralnej z ul. Pakuska w km 299+251 zgodnie z kilometrażem projektowym. Projekt przewiduje rozbudowę drogi oraz wzmocnienie jej konstrukcji, co zwiększy nośność jezdni do 11,5 tony.
Obiekt WD3, czyli wiadukt drogowy z przejazdem w poziomie minus jeden na skrzyżowaniu DK94 z ul. Kościuszki i Rabsztyńską, to jeden z najtrudniejszych fragmentów całej inwestycji - zarówno pod względem technicznym, jak i logistycznym. Prace prowadzone są w warunkach trudnego gruntu oraz przy jednoczesnym utrzymaniu czynnego ruchu samochodowego. Na skrzyżowaniu DK 94 z ul. Wspólną zamontowana zostanie sygnalizacja świetlna.
W kolejnych miesiącach, jak informuje wykonawca prac, na odcinku pierwszych dwóch kilometrów, odbywać się będzie przełożenie ruchu na nowo wybudowaną jezdnię południową. Pozwoli to na kontynuację dalszych robót oraz usprawni organizację ruchu w przyszłości.
Oprócz budowy wiaduktu z murami oporowymi, przebudowane zostaną dwa przejścia podziemne, powstanie również kładka dla pieszych nad DK94 w ciągu ul. Szkolnej i ul. Cegielnianej. W planach jest także budowa dróg zbiorczych oraz sześciu skrzyżowań z ulicami:
- ul. Gwarków i ul. Wspólną;
- ul. Kruszcową, ul. Długą i ul. Spółdzielczą (rondo turbinowe);
- ul. Mickiewicza i ul. 20 Straconych; - ul. Rabsztyńską i ul. Kościuszki (skrzyżowanie dwupoziomowe); - ul. Wiejską i ul. Słowackiego;
- ul. Wyszyńskiego i ul. Rataja.
Lider Konsorcjum NDI S.A., pełniąca rolę generalnego wykonawcy, odpowiada za opracowanie dokumentacji powykonawczej oraz uzyskanie pozwolenia na użytkowanie w imieniu inwestora - krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Wartość inwestycji wynosi niemal 217,5 milionów zł.
Kiedy pojedziemy całkowicie nową drogą?
Zakończenie wszystkich prac zaplanowane zostało pierwotnie ma wrzesień 2026 roku, ale konieczność wykonania dodatkowych prac oraz zmiana technologii wykonania części z nich sprawiła, że termin też będzie bardziej odległy. Dziś realny termin to koniec 2026 roku, ale nie jest wykluczone, że roboty mogą się przeciągnąć do 2027 roku.