Sosnowiec: Most Kolejowy w Maczkach to najstarszy czynny tego typu obiekt w Zagłębiu Dąbrowskim. To żywy świadek historii. Wygląda wspaniale

Murowany kolos, który przetrwał rozbiory i wojny, wciąż dumnie góruje nad wodami Białej Przemszy. Zapomniany symbol dawnej "Granicy" - Sosnowca-Maczek - to dziś najstarszy, działający most kolejowy w Zagłębiu Dąbrowskim. Zbudowany w 1848 roku dla Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej, nie był zwykłą przeprawą - był bramą między imperiami i cichym świadkiem epokowych starć.
Most kolejowy w Maczkach wczoraj i dziś...zobacz, jak zmieniał się przez lata!Widok na most z pobliskiej drogi, łączącej Sosnowiec i JaworznoPrzewijaj w dół, aby przejść do następnych zdjęć!
Źródło zdjęć: © Polska Press Grupa | Igor Huta
Igor Huta
  • Most kolejowy w Maczkach wczoraj i dziś...zobacz, jak zmieniał się przez lata!
  • Most kolejowy w Maczkach wczoraj i dziś...zobacz, jak zmieniał się przez lata!
  • Most kolejowy w Maczkach wczoraj i dziś...zobacz, jak zmieniał się przez lata!
  • Most kolejowy w Maczkach wczoraj i dziś...zobacz, jak zmieniał się przez lata!
[1/4] Mimo upływu czasu, przęsła mostu są w nienagannej kondycjiPrzewijaj w dół, aby przejść do następnych zdjęć! Źródło zdjęć: Polska Press Grupa | Igor Huta

Monument na styku imperiów

Most w Sosnowcu-Maczkach (dawniej nazywanych po prostu Granicą) jest kluczowym zabytkiem techniki kolejowej i symbolem burzliwej historii regionu. Wzniesiony w 1848 roku na linii Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej, był jednym z pierwszych stałych mostów kolejowych w Królestwie Polskim. Jego rola była nie tylko komunikacyjna - łączył zabór rosyjski z Galicją.

Jaką partią będzie KO? Zdecydowana odpowiedź premiera

To piękny przykład murowanej, trwałej architektury inżynieryjnej. Składa się z sześciu łukowato sklepionych przęseł i do dziś zachował doskonały stan techniczny, co pozwala na nieprzerwany ruch pociągów po torach w obu kierunkach.

Biała Przemsza: Wody, które płynęły przez granice

Lokalizacja mostu na rzece Białej Przemszy była strategiczna przez dziesięciolecia, ponieważ to właśnie jej koryto wyznaczało państwowe rozgraniczenia: W latach 1796-1806 Biała Przemsza stanowiła granicę między Nowym Śląskiem należącym do Prus a Galicją Zachodnią należącą do Austrii.

Po Kongresie Wiedeńskim w 1815 roku, Biała Przemsza na krótkim odcinku stała się granicą oddzielającą Wolne Miasto Kraków (terytorium pod protektoratem Prus, Austrii i Rosji, ale na tym fragmencie przylegające do Austrii) od Królestwa Polskiego (tzw. Kongresówki, pod panowaniem Rosji). W tym układzie, rzeka nie była granicą prusko-austriacką (ta przebiegała dalej na zachód), lecz głównie rozdzielała terytorium pod kontrolą rosyjską od obszaru, nad którym Austrii przyznano współkontrolę, przylegającego do jej własnej prowincji - Galicji.

Ten stan trwał do 1846 roku, kiedy to, po upadku powstania krakowskiego, Wolne Miasto Kraków zostało włączone do Austrii (jako część Galicji). Od tego momentu Biała Przemsza stała się na wspomnianym odcinku bezpośrednią granicą austriacko-rosyjską, oddzielającą Królestwo Galicji i Lodomerii (Monarchia Habsburska, od 1867 r. Austro-Węgry) od Królestwa Polskiego (Imperium Rosyjskie). W tym okresie rzeka była również kluczowym elementem słynnego Trójkąta Trzech Cesarzy w Maczkach, gdzie zbiegały się granice Rosji, Austrii (od 1867 r. Austro-Węgier) i Prus (od 1871 r. Cesarstwa Niemieckiego). Granica ta faktycznie przestała istnieć w 1915 roku, po zajęciu Królestwa Polskiego przez wojska niemieckie i austro-węgierskie w trakcie I wojny światowej.

Co ciekawe, ta rzeka miała burzliwy żywot nie tylko graniczny. Była w przeszłości rzeką spławną. W XIX wieku kursował po niej nawet parowiec, pieszczotliwie nazywany przez miejscowych "czortopchajem", transportujący węgiel i produkty przemysłowe aż do ujścia Przemszy do Wisły.

Ocalały mimo wysadzeń: Wojenne blizny

Trwałość mostu została wielokrotnie przetestowana przez historię - z powodu swojego położenia był on celem sabotażu podczas I Wojny Światowej. W trakcie odwrotu wojsk rosyjskich w sierpniu 1914 roku most został częściowo wysadzony. Rosjanie dążyli do zniszczenia infrastruktury, by utrudnić natarcie wojskom państw centralnych. W dwudziestoleciu międzywojennym most został naprawiony, a w 1973 roku preszedł gruntowny remont. Dziś, mimo wojennych blizn, murowany kolos nadal pozostaje w służbie polskiej kolei. Stanowi żywe świadectwo epoki, w której Zagłębie Dąbrowskie było prawdziwą "granicą" Europy.

Wybrane dla Ciebie
Wrocław: Wyniki Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego 2025
Wrocław: Wyniki Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego 2025
Hurtowa cena ziemniaków w końcówce października powala
Hurtowa cena ziemniaków w końcówce października powala
Warszawa: Wojskowe zabytki od lat niszczeją
Warszawa: Wojskowe zabytki od lat niszczeją
Warszawa: Deszcz zamieniał szkołę w jezioro. Znaleziono rozwiązanie
Warszawa: Deszcz zamieniał szkołę w jezioro. Znaleziono rozwiązanie
Konin: Złodziej alkoholu wpadł w ręce ochroniarza. Był poszukiwany przez prokuraturę
Konin: Złodziej alkoholu wpadł w ręce ochroniarza. Był poszukiwany przez prokuraturę
Jaka pogoda na Wszystkich Świętych? Nowa prognoza IMGW zaskoczy wszystkich
Jaka pogoda na Wszystkich Świętych? Nowa prognoza IMGW zaskoczy wszystkich
Pławy: Koło Gospodyń Wiejskich ma już 60 lat. Jubilatki, zanim zaczęły świętować, rozwaliły system występem kabaretowym
Pławy: Koło Gospodyń Wiejskich ma już 60 lat. Jubilatki, zanim zaczęły świętować, rozwaliły system występem kabaretowym
Łańcuchy śniegowe. Kiedy i jak je używać?
Łańcuchy śniegowe. Kiedy i jak je używać?
Zielona Góra: Policjanci znaleźli plantację konopi ukrytą pod garażem
Zielona Góra: Policjanci znaleźli plantację konopi ukrytą pod garażem
Jabłoń: Po narkotykach i alkoholu wjechał mercedesem w płot
Jabłoń: Po narkotykach i alkoholu wjechał mercedesem w płot
Poznań: Zmiany w organizacji ruchu na ul. Wyspiańskiego. Trwa wymiana nawierzchni
Poznań: Zmiany w organizacji ruchu na ul. Wyspiańskiego. Trwa wymiana nawierzchni
Powiat lubartowski: Nietrzeźwa kierująca BMW zatrzymana dzięki czujności świadka
Powiat lubartowski: Nietrzeźwa kierująca BMW zatrzymana dzięki czujności świadka