Sosnowiec: Nowy peron i bezpieczna kładka dla pieszych
W tym artykule:
Nowy peron nr 3 na stacji w Sosnowcu, czas na przebudowę dwóch pozostałych
Na stacji Sosnowiec Główny powstał całkowicie nowy peron nr 3. Otwarty zostanie dla podróżnych 5 listopada. To właśnie tam przeniesie się cała organizacja ruchu kolejowego, bo firma ZUE rozpocznie jednocześnie przebudowę i modernizację dwóch pozostałych peronów na tej stacji. Najpierw będzie to peron nr 2, a potem peron nr 1.
- Te wszystkie zmiany ułatwią podróżowanie koleją, skrócą czas przejazdu z Sosnowca do Katowic, a więc zbliżą mieszańców Śląska i Zagłębia - podkreśla Arkadiusz Chęciński, prezydent Sosnowca.
Gotowa jest antypoślizgowa nawierzchnia obiektu, na której powstały ścieżki naprowadzające dla osób niewidomych oraz niedowidzących. Wiata zapewnia pasażerom komfort i ochronę przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi. Nowa klatka schodowa łączy peron z przejściem podziemnym.
Peron nr 3 dostosowany został do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Wyposażony został w windę, czytelną informację pasażerską, wiaty, ławki, jasne oświetlenie.
Jedna krawędź peronu jest krótsza ze względu na nowy układ torowy na stacji Sosnowiec Główny, co nie wpłynie na obsługę pasażerów. Dodatkowe tory pozwolą na zwiększenie przepustowości stacji, przez którą będzie mogło przejechać więcej pociągów.
- Peron trzeci przejmie od listopada ciężar funkcjonowania stacji Sosnowiec Główny. Prace przeniosą się na peron drugi i pierwszy, które także przystosowane zostaną do współczesnych standardów obsługi podróżnych - mówi Janusz Pasierb, dyrektor w PKP PLK Centrum Realizacji Inwestycji Region Śląski.
Docelowo, po zakończeniu przebudowy stacji, z nowego obiektu będą obsługiwane pociągi dalekobieżne i regionalne w kierunku Katowic. Do czasu zakończenia prac budowlanych, nowy peron przejmie obsługę wszystkich pociągów w każdym kierunku. Prace modernizacyjne peronów 1 i 2 w Sosnowcu potrwają natomiast do początku 2027 roku.
Przy stacji PKP PLK wybudowała także nową nastawnię, z której dyżurni zadbają o bezpieczne prowadzenie ruchu pociągów. Po drugiej stronie torów powstają budynki hali garażowo-magazynowej, gdzie będzie stacjonować specjalistyczny pojazd ratownictwa technicznego. Możliwe będzie również magazynowanie sprzętów i materiałów oraz wykonywanie prac naprawczych i remontowych.
Nowa kładka nad torami kolejowymi połączy ul. Dęblińską i Sobieskiego
Kładka wybudowana zostanie w ramach realizowanego zadania na odcinku linii kolejowej Będzin - Katowice Szopienice Płd. Polskie Linie Kolejowe i Miasto Sosnowiec zawarły 16 października porozumienie w sprawie współpracy przy budowie kładki dla pieszych, która pozwoli na bezpieczne i wygodne połączenie ulic Jana III Sobieskiego i Dęblińskiej.
- Dla mieszkańców starego Sosnowca, osiedla Piastów, osiedla Naftowa, centrum miasta to jest bardzo ważna rzecz, o której sosnowiczanie mówili od lat. Dzisiaj, jak widać, wszystko się da wypracować w toku uzgodnień i konsultacji. Dziękuję PKP, że udało nam się dziś podpisać porozumienie. W połowie 2027 roku kładka powstanie, zapewniając bezpieczeństwo. Zaraz po zakończeniu inwestycji miasto weźmie na siebie wszystkie koszty związane z utrzymaniem tego nowego obiektu. Tak, by była cały czas dla naszych mieszkańców dostępna - przyznaje Arkadiusz Chęciński, prezydent Sosnowca.
Efektem wspólnych działań, które są wynikiem wsłuchania się w głosy mieszkańców, będzie możliwość sprawnego przemieszczania się między północną i południową częścią miasta. Nowy obiekt powstanie nad torami i będzie dostosowany do obsługi wszystkich użytkowników.
- To odpowiedź na potrzeby mieszkańców, bo pojawiły się trzy tysiące podpisów wspierających to przedsięwzięcie. Tam są dwa tory, wkrótce będzie trzeci, łączący Będzin z Katowicami, więc to zagrożenie będzie jeszcze większe. Tamtędy nie wolno bowiem przechodzić, ale że tory są położone blisko zabudowań, więc niektórzy próbowali to robić nielegalnie. Kładka jest potrzebna, by skomunikować okoliczne dzielnice, ponieważ wcześniej trzeba było przejść dodatkowo około kilometra, by można było przejść od ulic Dęblińskiej do Sobieskiego. Dobrze, że wszystko będzie powstawać w trakcie tej dużej inwestycji, co nie będzie potem dodatkowym obciążeniem dla mieszkańców - podkreśla Anna Jedynak-Rykała, przewodnicząca Rady Miejskiej w Sosnowcu.
- Kładka będzie konstrukcji stalowej, co było brane pod uwagę z uwagi na czas realizacji tej inwestycji. Wybraliśmy taką konstrukcję, która umożliwia prefabrykowanie jej wcześniej i jak najkrótszy montaż nad torowiskiem - wyjaśnia Janusz Pasierb.
Dobrą komunikację umożliwią windy po obu stronach kładki. Windy będą duże, pomogą także w transporcie rowerów czy hulajnóg. Budowę o wartości ok. 5 mln zł zrealizują kolejarze w ramach obecnie prowadzonej inwestycji na odcinku linii Będzin - Katowice Szopienice Południowe.
Prace trwają też na Środuli, w Będzinie i Katowicach
Na trasie od Będzina przez Sosnowiec do Katowic Szopienic Południowych budowane są dodatkowe tory, dzięki którym rozdzielony zostanie ruch dalekobieżny od regionalnego. W Sosnowcu zwiększy się poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym po przebudowie wiaduktów przy ul. Nowopogońskiej, Żeromskiego i Piłsudskiego.
Postępują prace przy nowym przystanku Sosnowiec Środula. Piesi i rowerzyści korzystają już z wygodnego i bezpiecznego przejścia pod torami na ul. Chemicznej. Nowy obiekt powstał w miejscu przejazdu kolejowo-drogowego.
Dzięki temu zwiększyło się bezpieczeństwo i usprawniło przejście na drugą stronę torów, bez konieczności oczekiwania przed zamkniętymi rogatkami. Ruch samochodowy skierowany został z ul. Chemicznej na wiadukt drogowy nad torami w ciągu DK94. Zadanie obejmuje stację Będzin, która docelowo będzie obsługiwać wyłącznie ruch towarowy.
Na katowickim odcinku tej inwestycji wybudowany został wiadukt kolejowy nad modernizowanymi torami, na linii która do tej pory wykorzystywana była głównie w ruchu towarowym. Dzięki temu możliwe jest skierowanie pociągów od Gliwic do Mysłowic przez Bytom, bez wjazdu do stacji Katowice.
- Prace przebiegają zgodnie z harmonogramem, a ich zakończenie przewidziane jest na koniec 2028 roku. Największe wyzwanie to ograniczenia, wynikające w ingerencję w ten układ komunikacyjny. One promieniują niemal na całą Polskę. Wszelkie zmiany w organizacji ruchu, konieczność fazowania kolejnością wykonywania robót to daje się odczuć w trakcie inwestycji, natomiast technicznie nie ma w tej chwili żadnych problemów z wykonywaniem kolejnych prac - podkreśla Janusz Pasierb.
Powstaje nowy przystanek Katowice Morawa oraz przebudowywane są sąsiadujące z nim obiekty inżynieryjne - wiadukty kolejowe na ul. Morawa i Wiosny Ludów oraz most nad rzeką Rawą.
Inwestycja na odcinku linii kolejowej Będzin - Katowice Szopienice Południowe jest częścią dużego zadania, realizowanego przez Polskie Linie Kolejowe przy wsparciu funduszy unijnych. Jej zakończenie planowane jest w 2027 r.