WAŻNE
TERAZ

MSWiA potwierdza incydent. Rosyjski kuter przy rurociągu

“Stołeczny Manhattan” z nowym wieżowcem. Zajrzeliśmy do środka The Bridge. Supernowoczesny budynek połączony z zabytkiem

Najwyższy budowany w ostatnim czasie budynek w stolicy i całym kraju jest już skończony. W zeszłym roku osiągnął swoją docelową wysokość - 174 m. Wraz z końcem inwestycji miasto odzyska też w nowej formie Plac Europejski. Zajrzeliśmy do środka, jak wygląda wysokościowiec połączony z budynkiem dawnego wydawnictwa poligraficznego Bellona.
Ukończony budynek The BridgeOdwiedziliśmy oczekujący na wykończenie biur nowy warszawski biurowiec
Źródło zdjęć: © Polska Press Grupa | Aleksy Witwicki
Kamil Jabłczyński
  • Ukończony budynek The Bridge
  • Ukończony budynek The Bridge
  • Ukończony budynek The Bridge
  • Ukończony budynek The Bridge
[1/4] Odwiedziliśmy oczekujący na wykończenie biur nowy warszawski biurowiec Źródło zdjęć: Polska Press Grupa | Aleksy Witwicki

Synergia nowego biurowca i klasycznego budynku

Bryłę The Bridge charakteryzuje wyrazisty kształt, przypominający ma przypominać oszlifowany diament. Możemy wejść do budynku z kilku stron. Najbardziej okazały jest hol przy skrzyżowaniu ulic Towarowej i Grzybowskiej, gdzie znajdą się dwie recepcje główne budynku. Od strony placu Europejskiego wejdziemy natomiast do części, która jest budynkiem dawnego wydawnictwa poligraficznego Bellona.

Klatka schodowa wraz z częścią do której wejdziemy jest chroniona przez konserwatora zabytków. Dlatego hol Bellony zdobią kolumnady, posadzki z kamienia i lastryko, sztukaterie i kute żeliwne poręcze. Dokładnie tak jak było w oryginalnej wersji. Przy klatce schodowej urządzono nowe atrium z panoramiczną windą i świetlikiem. Wcześniej ta część była niedostępna. Było tu coś w rodzaju patio, ale nie było ono dostępne. Cały budynek jest połączony z The Bridge, ale komunikacyjnie tylko na parterze.

Trwają prace wykończeniowe

Na 40 piętrach przeznaczonych do komercjalizacji znajduje się w sumie ok. 54 tys. mkw. powierzchni biurowej (ok. 49 tys. The Bridge i ok. 5 tys. Bellona). Ponad połowę z nich wynajął dla siebie Santander i, co ciekawe, będzie mieć do swojej dyspozycji jedyny taras niemal na samym szczycie biurowca. - Aktualnie trwają ostatnie prace wykończeniowe w częściach wspólnych, a także rozpoczął się proces aranżacji powierzchni biurowych najemców - informuje Michał Nitychoruk z firmy Ghelamco.

Jak pisaliśmy rok temu, przy okazji wizyty jeszcze na budowie biurowca, jednym z najciekawszych faktów o powstawaniu The Bridge jest to, że każda jego kondygnacja jest niepowtarzalna – nie ma dwóch identycznych, a mimo to udało się w szczytowym momencie podwyższania budynku o jedną kondygnację w ciągu 4 dni. Stanowiło to spore wyzwanie. Podobnie jak wiatr, który jest mocniejszy wraz z podnoszeniem wysokości, na której odbywają się prace. - Ze względów bezpieczeństwa przy prowadzeniu prac, powyżej pewnych prędkości wiatru po prostu nie jest możliwa praca żurawi lub wind - mówił nam wtedy kierownik budowy obiektu.

Warszawa odzyskuje Plac Europejski

Przez kilka ostatnich lat Plac Europejski nie był tak dostępny jak na samym początku. Sporo miejsca pochłonęło zaplecze budowy obiektu i sam teren budowy. Teraz trwają prace wykończeniowe nad terenami zielonymi i ogólnodostępnymi przed samym budynkiem, a także w stronę serca placu, gdzie znajduje się napis "Kocham Warszawę".

Znajdzie się tam też ponownie instalacja wodna przepływająca przez plac, a całość ma być gotowa w październiku. Warto jednak pamiętać, że w ostatnim wolnym roku placu, przy skrzyżowaniu ulic Grzybowskiej i Wroniej znajdzie się... jeszcze jeden budynek. To może oznaczać kolejne utrudnienia i ograniczenia w dostępności, ale na razie jest to w fazie projektu. Do tego jednak wrócimy w dalszej części tekstu.

Połączony z kilkoma innymi obiektami

Jak podkreśla deweloper, w budynku zainstalowany został nowatorski system kanalizacji podciśnieniowej, który pozwala ograniczyć zużycie wody w toaletach nawet o 75% rocznie. Kompleks jest także zintegrowany z systemem operacyjnym Signal OS, umożliwiającym m.in. bezdotykowe poruszanie się po budynku, zarządzanie mediami, rezerwację sal czy miejsc parkingowych. W trosce o bezpieczeństwo użytkowników zastosowano szereg rozwiązań antywirusowych, takich jak lampy UV montowane w windach oraz centralach wentylacyjnych.

Hol główny The Bridge
Hol główny The Bridge © Polska Press Grupa | Aleksy Witwicki

Biurowiec The Bridge (z angielskiego most) połączony jest z trzema innymi budynkami, a w przyszłości najpewniej będzie jeszcze z jednym. Podziemny parking połączony został z Warsaw Spire, czyli stojącym już od niemal 10 lat budynkiem przy Placu Europejskim. Oprócz tego naturalne połączenie z dawną siedzibą wydawnictwa poligraficznego Bellona, remontowaną w sąsiedztwie kamienicą, gdzie powstaną mieszkania na wynajem, a w przyszłości z biurowcem, który ma domknąć Plac Europejski przy skrzyżowaniu ulic Grzybowskiej i Wroniej.

Powstanie tam prawdopodobnie wieża o wysokości mniej więcej 120 metrów. Jej przeznaczenie nie jest jeszcze znane hotelowe lub biurowe. Będzie to najpewniej zależało od tego czy uda znaleźć się najemcę zainteresowanego ewentualną powierzchnią biurową. Budynek będzie nieco wyższy niż sąsiedni hotel Hilton. Zgodnie z założeniem urbanistycznym miasta, że budynki mają rosnąć wraz z zbliżaniem się do Ronda Daszyńskiego. Projektowany obiekt ma też domknąć pierzeję ulicy Wroniej.

Nowoczesne rozwiązania

Budynek już teraz może pochwalić się prestiżowymi certyfikatami i przygotowuje się do uzyskania kolejnych:

  • SmartScore,
  • WiredScore na maksymalnym, platynowym poziomie,
  • WELL, BREEAM, Green Building Standard, DGNB oraz Obiekt bez barier z najwyższą oceną - przygotowaniu.

Do dyspozycji najemców oddano także podziemny parking na 282 samochody i 164 rowery (w tym specjalne strefy dla elektryków), stacje do ładowania pojazdów elektrycznych oraz pełną infrastrukturę dla rowerzystów. W tym ostatnim przypadku składają się na nią nie tylko komfortowe szatnie z natryskami, ale również niespotykane dotąd w polskich biurowcach rozwiązanie wprost z Holandii – wciągarka do rowerów, dzięki której bez użycia siły można przetransportować rower z poziomu ulicy do podziemnego parkingu rowerowego pod wieżowcem, i na odwrót.

Wybrane dla Ciebie

Radom: Trzy wypadki drogowe. W sumie cztery osoby zostały ranne
Radom: Trzy wypadki drogowe. W sumie cztery osoby zostały ranne
Reformy Rakowskiego. Inflacja, kolejki i puste sklepy
Reformy Rakowskiego. Inflacja, kolejki i puste sklepy
Rybnik: Hallera nieprzejezdna dłużej niż planowano. Przeciąga się rozbiórka kamienicy
Rybnik: Hallera nieprzejezdna dłużej niż planowano. Przeciąga się rozbiórka kamienicy
Przysucha: Znalezisko grzybiarzy. Niewybuchy z czasów II wojny światowej
Przysucha: Znalezisko grzybiarzy. Niewybuchy z czasów II wojny światowej
Kutno: Wyjątkowe wyróżnienie dla Muzeum Pałac Saski
Kutno: Wyjątkowe wyróżnienie dla Muzeum Pałac Saski
Powiat proszowicki: Edukacja zdrowotna. Rodzice uczniów podzieleni
Powiat proszowicki: Edukacja zdrowotna. Rodzice uczniów podzieleni
Bydgoszcz: Pod jednym z wiaduktów powstaje nowy mural
Bydgoszcz: Pod jednym z wiaduktów powstaje nowy mural
Szczecinek: Kiedyś była tu sala bankietowa. Teraz w jej miejsce stanie budynek mieszkalny
Szczecinek: Kiedyś była tu sala bankietowa. Teraz w jej miejsce stanie budynek mieszkalny
Bydgoszcz: UKW wkracza w jubileuszowy rok akademicki z nowym logiem
Bydgoszcz: UKW wkracza w jubileuszowy rok akademicki z nowym logiem
Gdynia: Groźny pożar budynku mieszkalnego. Jedna osoba została ranna
Gdynia: Groźny pożar budynku mieszkalnego. Jedna osoba została ranna
Środa Wielkopolska: Płacili cudzą kartą w sklepach. Wpadli w ręce policjantów. Usłyszeli łącznie dziesięć zarzutów
Środa Wielkopolska: Płacili cudzą kartą w sklepach. Wpadli w ręce policjantów. Usłyszeli łącznie dziesięć zarzutów
Dlaczego liście roślin żółkną? Najczęstsze przyczyny i sposoby ratowania
Dlaczego liście roślin żółkną? Najczęstsze przyczyny i sposoby ratowania