Świnoujście: Rusza przetarg na oczyszczanie dna toru podejściowego
O kolejnym etapie przygotowań do budowy portu zewnętrznego w Świnoujściu i nowego toru podejściowego o długości 70 km, szerokości ok. 500 m i głębokości 17 m poinformował w poniedziałek wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka.
- Przygotowujemy Port Świnoujście do przyjmowania największych kontenerowców świata! Niezbędne do tego jest wybudowanie nowego toru podejściowego o długości blisko 70 km, szerokości nawet do 530 m i głębokości 17 m. Nowy tor będzie w całości przebiegać po polskich wodach - napisał na platformie "X" Marchewka. "Ogłaszamy przetarg na oczyszczenie z niebezpiecznych obiektów dna przyszłego toru".
Była 14:30 w Zakopanem. Ludzie aż się zatrzymywali i nagrywali
Wybudowanie tzw. wschodniego toru podejściowego umożliwi obsługiwanie w Świnoujściu 400-metrowych statków, z zanurzeniem 15,5 m. Wg planów rządu zaplanowany w tej części Bałtyku terminal kontenerowy będzie przyjmował rocznie nawet 2 mln TEU (równowartość 20-stopowego kontenera). Port zewnętrzny, nazwany "Przylądkiem Pomerania", ma być gotowy na przełomie 2029 i 2030 r.. Za lądową cześć inwestycji odpowiada Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. Natomiast budowę falochronów, pogłębienie basów portowych i 70-km tor podejściowego realizuje Urząd Morski w Szczecinie.
Jak przekazała PAP rzeczniczka prasowa UM Ewa Wieczorek, przetarg na "oczyszczanie z obiektów niebezpiecznych" obszaru, który umożliwi transport wodny do planowego portu zewnętrznego, jest gotowy. W ubiegłym tygodniu dokumenty przesłano do publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Prawdopodobnie we wtorek (2 grudnia) ogłoszenie o postępowaniu przetargowym pojawi się na stronie internetowej Urzędu Morskiego w Szczecinie.
Zadanie obejmuje "bezpośrednie badanie, wydobycie i utylizację przedmiotów, mogących stanowić obiekty potencjalnie niebezpieczne, szczególnie pochodzenia wojskowego", na obszarze projektowanego toru podejściowego o łącznej powierzchni ok. 5 tys. hektarów. Dno musi zostać dokładnie przeskanowane, by później bezpiecznie prowadzić tam prace czerpalne.
Termin składania ofert w przetargu wyznaczono na 12 stycznia 2026 r. Na wykonanie prac będzie 18 miesięcy od podpisania umowy.
Urząd Morski w Szczecinie równocześnie przygotował też przetarg na sporządzenie dokumentacji geotechnicznej nowego toru. Badania geologiczne będą polegały na wykonaniu kilkudziesięciu odwiertów i pobraniu próbek. Ta dokumentacja także jest niezbędna do przeprowadzenia prac pogłębiarskich. Dane geotechniczne pozwolą oszacować koszty robót. Termin składania ofert w tym drugim przetargu to również 12 stycznia. Na realizację zadania przewidziano 170 dni.
Prace hydrotechniczne między Świnoujściem a Międzyzdrojami realizowane są w ramach rządowego programu pn. "Budowa i rozbudowa infrastruktury dostępowej do portu w Świnoujściu w latach 2023-2029". Nowy, wschodni tor podejściowy ma mieć szerokość od 250 do 530 m i głębokość techniczną 17 m. Będzie przebiegać po wodach polskiego morza terytorialnego oraz polskiej wyłącznej strefy ekonomicznej. Inwestycja jest realizowana dzięki współudziałowi środków europejskich z Programu "Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko" na lata 2021-2027 w wysokości 2 mld 805 mln 770 tys. zł. Łączne koszty budowy portu zewnętrznego mają przekroczyć 10 mld zł.
W ubiegłym tygodniu w Szczecinie dyrektor Urzędu Morskiego Wojciech Zdanowicz podpisał umowę z gdańskim Przedsiębiorstwem Robót Czerpalnych i Podwodnych na oczyszczenie dna Bałtyku w miejscu projektowanego falochronu (3,6 km), który ma osłaniać port zewnętrzny. Zadanie obejmuje 162 ha dna morskiego. Do sprawdzenia i usunięcia jest 4800 obiektów. Wartość kontraktu to 22,8 mln zł.