Szczecin: Będzie elektryczny rower miejski? Chcą tego radni
Ostatnia komisja ds. Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska Rady Miasta poświęcona była w całości Szczecińskiemu Rowerowi Miejskiemu. Radni, na jej koniec, testowali możliwości roweru elektrycznego, który być może znajdzie się w ofercie SRM.
Najpierw jednak przedstawiciele miejskiej spółki podsumowali trzy lata funkcjonowania roweru miejskiego tzw. czwartej generacji. Wnioski? Spadła liczba wypożyczających: w 2022 r. wypożyczano rower 270 tys. razy, w 2023 r. 207 tys., w 2024 r. 174 tys. a w tym roku zaledwie 124 tys. wypożyczeń.
- Zwiększyła się natomiast liczba przejechanych kilometrów - podkreślił Wojciech Jachim, rzecznik prasowy spółki. - W 2023 r. osiągnęła ona stan 1600 km dziennie a w tym roku przekroczyła 1769 km. Czyli szczecinianie coraz rzadziej wypożyczają rowery ale pokonują na nich dłuższe dystanse.
Ta konkluzja jest niezwykle istotna. Jednym z atutów roweru elektrycznego jest bowiem możliwość pokonywania dłuższych tras przy tym samym lub mniejszym wysiłku.
- Za kupnem elektryków przemawia również fakt, że z nowoczesnego środka komunikacji na pewno skorzysta większa liczba użytkowników - zapewnia Wojciech Jachim.
Rzecznik podał radnym przykłady miast, w których mieszkańcy mogą już wypożyczać rowery elektryczne. W większości tych miejsc zastosowany jest system hybrydowy, czy nie zrezygnowano w całości z rowerów tradycyjnych - w Szczecinie prawdopodobnie także ten system zostanie wprowadzony. W Warszawie np. elektryków jest około 10 proc. Są one jednak wypożyczane średnio dwa razy częściej niż rowery standardowe.
- Z kolei w Trójmieście rowery elektryczne stanowią 75 proc. posiadanej floty - zauważa rzecznik. - Cieszą się ogromną popularnością. Wręcz biją rekordy.
Ale są też minusy. Rower elektryczny jest dużo droższy od zwykłego - jego cena może nawet dochodzić do 12 tys. zł, czyli jego kupno obciąża budżet podwójnie. Poza tym elektryk jest też dużo cięższy od klasycznego roweru.
Czy w Szczecinie będzie możliwość wypożyczenia elektryków? Jest taka szansa. Dużo będzie zależało, od opinii radnych wyrobionych po wtorkowych testach.
Co się jeszcze może zmienić w Szczecińskim Rowerze Miejskim? Planuje się możliwość wprowadzenia odpłatności kartą płatniczą. Dzięki temu z roweru będą mogli korzystać także przyjezdni, turyści i okazjonalni użytkownicy.
Obecnie w Szczecinie zarejestrowanych jest 40099 użytkowników. Do ich dyspozycji jest 890 rowerów, które czekają na nich w 119 stacjach.