Szczecin: Debata o remoncie ul. Emilii Plater. Będzie ścieżka rowerowa
Spotkanie dotyczące planowanej inwestycji odbył się w Szkole Podstawowej nr 11. Szkolna stołówka pękała w szwach, bo przyszło sporo osób zainteresowanych przebudową. Przypomnijmy, że projekt obejmuje przebudowę ulicy Emilii Plater na odcinku od skrzyżowania z ul. Sczanieckiej do ul. Firlika.
Zakres prac przewiduje m.in.: całkowitą przebudowę konstrukcji jezdni i chodników, budowę kanalizacji deszczowej i wodociągowej, modernizację oświetlenia ulicznego, usunięcie kolizji z istniejącym uzbrojeniem podziemnym, nowe zagospodarowanie terenu zielenią i małą architekturą. Po zakończeniu prac zostanie wprowadzona nowa organizacja ruchu. Jezdnia dla pojazdów zostanie zwężona do 6 metrów (dziś około 9 m), po obu stronach pojawi się ścieżka rowerowa (szerokość 1,5 metra). Zniknie za to większość miejsc parkingowych znajdujących się przy ulicy E.Plater. Z obecnych ok. 85 legalnych miejsc zostaną 24 miejsca. Ma to zrekompensować nowy plac parkingowy.
- W ramach inwestycji powstanie także parking na działce 11/33, położonej w kwartale ulic, w rejonie stoczni (między apartamentowcem E.Plater 7 a ulicą Firlika - przyp. red.) - tłumaczy Maciej Sochanowski, autor projektu przebudowy ulicy E.Plater.
Na wspomnianym parkingu będzie 149 miejsc parkingowych, w tym 6 dla niepełnosprawnych. To dobra wiadomość, ale są dwie gorsze. Parking na razie nie będzie służył mieszkańcom, bo będzie tu zaplecze wykonawcy prac. Po drugie parkowanie nie będzie bezpłatne.
- Jesteśmy po rozmowie ze Strefą Płatnego Parkowania. Zaproponowaliśmy, żeby zrobić taki system - na wzór tego co było na placu Orła Białego, żeby mieszkańcy ulicy Emilii Plater będą mogli wykupić bardzo tanie abonamenty roczne - tłumaczy Radosław Tumielewicz, prezes spółki Szczecińskie Inwestycje Miejskie. - Natomiast opłaty dla pozostałych osób będą dużo droższe. Czy może po prostu tutaj zrobić SPP i wtedy wymusić rotację na ulicy? Aczkolwiek mówię, to nie jest w naszej gestii.
Dodatkowo powstanie kolejny parking z 35 miejscami postojowymi, nad zbiornikiem przeciwpożarowym, na placu Matki Teresy z Kalkuty. Jednak to oddzielne zadanie, możliwe do realizacji w przyszłym roku.
Modernizacja ulicy E.Plater będzie podzielona na 3 etapy. Rozpocznie się od odcinka wschodniego, czyli od ul. Firlika do ul. Miedzianej. Drugi etap od ul. Miedzianej do ul. Parkowej i najdłuższy odcinek od Parkowej do ul. Sczanieckiej. Ulica E.Plater będzie zamknięta dl ruchu ogólnego, będzie możliwy tylko dojazd do posesji i wjazd do bram. Przez ulice będzie kursować komunikacja miejska, a więc autobusy linii nr 53 i 67.
Mieszkańcy wątpili, w to, czy przez rok, uda się przeprowadzić tak szeroko zakrojone prace, a jak przykład opóźnień podawali remont ulicy Kolumba. Obawiają się przerw w dostawie mediów. Wiadomo, że będą przerwy - chwilowe - w dostawie wody.
- Jeśli chodzi o prąd, tylko tu nie powinno nic się zdarzyć, chyba że jakiś wypadek, sytuacja od nas niezależna. Przy ciepłociągu na tę chwilę nic nie mamy robić, aczkolwiek nie wiem co będzie po odkryciu - przekazuje przedstawicielka wykonawcy, czyli firmy Strabag.
Najwięcej emocji wywołała budowa ścieżki rowerowej.
- Uparliście się na tę ścieżkę rowerową. Jestem tego zdania, że mogłaby być równie dobrze wytyczna na ulicy 1 Maja, a nie na ulicy E.Plater i wtedy byśmy mieli większą ilość miejsc parkingowych - mówił jeden z uczestników spotkania.
Kiedy ruszą prace? Pewne jest to, że ruszą w pierwszej połowie 2026 roku.
- Nie podamy konkretnego terminu. Są różne uwarunkowania, łącznie z tym, że jeszcze policja się na pewne rzeczy musi zgodzić, Zarząd Dróg i Traportu Miejskiego musi przygotować komunikację - wyjaśnia Radosław Tumielewicz.