Szczecin: Ruszyły konsultacje ws. Strefy Czystego Transportu
W zaproponowanej formie Strefa Czystego Transportu objęłaby dolny oraz fragment górnego tarasu Starego Miasta, w obrębie ulic: Tkackiej, Wyszyńskiego, Małej Odrzańskiej oraz do linii Trasy Zamkowej.
Utworzenie Strefy Czystego Transportu na tym terenie ma na celu zwiększenie atrakcyjności miejskiej przestrzeni, poprawę jakości powietrza oraz redukcję hałasu. Wprowadzenie SCT pozwoli także starać się o dodatkowe środki zewnętrzne na rozwój infrastruktury. Dzięki temu centrum Szczecina może stać się miejscem bardziej komfortowym dla mieszkańców i odwiedzających. Ograniczenie ruchu samochodowego na wskazanych ulicach wpłynie również pozytywnie na bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów.
Nagrał go i wysłał na policję. Teraz każdy zobaczy, co zrobił kierowca
- Przeanalizowaliśmy przedstawione wskaźniki i liczby i ostatecznie postanowiliśmy zaproponować mieszkańcom trzeci, jeszcze mniej restrykcyjny wariant, dodatkowo wprowadzając liczne wyłączenia, m.in. dla mieszkańców planowanej strefy czy przedsiębiorców prowadzących na jej terenie działalność. Pozwoli nam to wejść w pewien proces, ale w sposób jak najmniej uciążliwy dla szczecinian - wyjaśnia Łukasz Kadłubowski, zastępca prezydenta Szczecina. - Wprowadzenie SCT w zaproponowanej formule ma charakter pilotażowy i umożliwi, w perspektywie czasu, ocenę wymiernych skutków jej funkcjonowania, szczególnie w aspekcie ekologicznym, dając tym samym podstawy do ewentualnych modyfikacji i zmian.
Pojazdy uprawnione do wjazdu na teren Strefy Czystego Transportu:
- Samochody należące do osób fizycznych, które: nabyły abonament lub uiściły opłatę zryczałtowaną, lub są uprawnione do postoju z zerową stawką opłaty
w Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania lub na Płatnym Parkingu Niestrzeżonym Dolny Taras. - Samochody należące do osób fizycznych rozliczających podatek dochodowy od osób fizycznych w Mieście Szczecin, ze wskazaniem miejsca zamieszkania w granicach Strefy.
- Samochody osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, które nabyły abonament w Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania.
- Samochody należące do osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, mających siedzibę w granicach Strefy.
- Pojazdy wskazane przez placówki lub osoby, dla których wydano kartę parkingową dla osób z niepełnosprawnością.
- Samochody osobowe z silnikami benzynowymi (zapłon iskrowy) - spełniające co najmniej normę Euro 4 lub wyprodukowane nie wcześniej niż w 2005 r., z silnikami diesla (zapłon samoczynny) - spełniające co najmniej normę Euro 5 lub wyprodukowane nie wcześniej niż w 2009 r.
- Pojazdy o masie powyżej 3,5 tony: z silnikami benzynowymi - spełniające co najmniej normę Euro IV lub wyprodukowane nie wcześniej niż w 2010 r., z silnikami diesla - spełniające co najmniej normę Euro VI lub wyprodukowane nie wcześniej niż w 2014 r.
- Motocykle i czterokołowce.
- Samochody specjalne.
- Pojazdy zabytkowe.
- Wszystkie inne pojazdy samochodowe, niewymienione w pkt 1-10, nie więcej niż 1 dzień w każdym miesiącu w ciągu roku kalendarzowego.
Kontrola będzie prowadzona na zasadach ogólnych Prawa o ruchu drogowym, na podstawie danych z centralnej ewidencji pojazdów lub specjalnych naklejek na szybach, wydawanych dla uprawnionych do wjazdu pojazdów.
W celu zebrania opinii oraz uwag mieszkańców nt. projektu uchwały Rady Miasta Szczecin o ustanowieniu Strefy Czystego Transportu w Szczecinie i zawartych w nim propozycji, w dniach 2 grudnia 2025 - 5 stycznia 2026 przeprowadzone zostaną konsultacje społeczne.