Szczecinek: O krok bliżej do budowy południowego odcinka S11. Jest nowa decyzja środowiskowa
Droga S11 z Kołobrzegu przez Szczecinek, Poznań aż na Śląsk ma żywotne znaczenie nie tylko dla naszego miasta i Pomorza Środkowego. Ostatni odcinek w województwie zachodniopomorskim (Szczecinek - Bobolice) będzie gotowy jesienią 2026 roku. Na południe od Szczecinka inwestycja jest na różnych etapach przygotowania.
Oba odcinki ekspresowej "jedenastki" - ze Szczecinka do Piły i dalej od Piły w kierunku Poznania - nie mają szczęścia. Jeszcze w sierpniu 2023 roku Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Poznaniu wydała decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla 59-kilometrowego odcinka S11 ze Szczecinka do Piły. Później zaczęło być "pod górkę". Od decyzji odwołało się kilka podmiotów, w tym organizacje ekologiczne, a inwestycja została wstrzymana. Podobny los spotkał planowany odcinek S11 od Piły do Poznania. Tu również na drodze do realizacji budowy stanęły decyzje środowiskowe.
Wydaje się, że Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad znalazła rozwiązanie dotyczące budowy odcinka ze Szczecinka do Piły. Pomysłem jest podzielenie zadania na dwa etapy. To reakcja na wspomniane odwołanie od decyzji środowiskowej dotyczący budowy fragmentu Jastrowie - Piła przecinający obszary Natura 2000 nad Gwdą. GDDKiA opracowała dodatkowe warianty trasy - przechodzące przez teren gmin Tarnówka i Krajenka - omijające "sporny" teren.
Teraz wydaje się, że również drugi "sporny" odcinek ma coraz realniejszą szansę na doczekanie się realizacji. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu wydał decyzję środowiskową dla odcinka Ujście - Oborniki. Tym samym poznaliśmy dokładny przebieg 43-kilometrowego odcinka.
Początek wspomnianego odcinka ma znajdować się po południowo-zachodniej stronie obecnej drogi krajowej nr 11 w Nowej Wsi Ujskiej. Tym samym będzie on przedłużeniem obwodnicy Ujścia. Dalej planowana nitka S11 ma iść w kierunku Rogoźna, dalej przez rzekę Wełnę i linię kolejową Wągrowiec-Bzowo Goraj. Na ostatnich kilometrach nowa wyznaczona trasa S11 na zbliżyć się do obecnej drogi krajowej nr 11 (na wysokości Dziewiczej Strugi), a na końcu włączyć się do realizowanej właśnie obwodnicy Obornik.
Jednak do realizacji inwestycji jeszcze długa - nomen omen - droga. Wstępne plany zakładają rozpoczęcie budowy najwcześniej w 2028 roku. Teraz - po otrzymaniu decyzji środowiskowej - GDDKiA planuje do końca tego roku dokończyć pozostałe formalności. Następnie, po zapewnieniu finansowania inwestycji, przyjdzie czas na ogłoszenie przetargu. Wstępny harmonogram zakłada podpisanie umowy z wykonawcą w drugiej połowie przyszłego roku.