Sztuczna inteligencja rozumie emocje lepiej od nas?
Duże modele językowe (Large Language Models, LLM) to systemy sztucznej inteligencji zdolne do przetwarzania, interpretowania i generowania ludzkiego języka. Przykładem takiego modelu generatywnego jest ChatGPT. LLM potrafią odpowiadać na pytania i rozwiązywać złożone problemy. Ale czy mogą również sugerować zachowania cechujące się inteligencją emocjonalną?
Sytuacje naładowane emocjonalnie
Uczeni poddali sześć dużych modeli językowych (ChatGPT-4, ChatGPT-o1, Gemini 1.5 Flash, Copilot 365, Claude 3.5 Haiku i DeepSeek V3) testom inteligencji emocjonalnej. - Wybraliśmy pięć testów powszechnie stosowanych zarówno w badaniach naukowych, jak i w środowisku korporacyjnym. Zawierały one sytuacje emocjonalne mające na celu ocenę zdolności do rozumienia, regulowania i zarządzania emocjami - mówi psycholog Katja Schlegel.
Przykładowo:
Jeden z kolegów Michaela ukradł jego pomysł i niesłusznie zbiera za to pochwały. Jaka byłaby najskuteczniejsza reakcja Michaela?
- Pokłócić się z kolegą
- Porozmawiać o sytuacji z przełożonym
- W milczeniu żywić urazę do kolegi
- Odpłacić się tym samym, kradnąc pomysł
W tym przypadku za najwłaściwszą uznano odpowiedź 1.
Równolegle te same pięć testów przeprowadzono na grupie ludzi. - Ostatecznie LLM uzyskały znacząco wyższe wyniki - 82 proc. adekwatnych odpowiedzi w porównaniu do 56 proc. u ludzi. Sugeruje to, że sztuczna inteligencja nie tylko rozumie emocje, ale też pojmuje, co oznacza zachowanie zgodne z inteligencją emocjonalną - wyjaśnia psycholog Marcello Mortillaro, współautor badań.
Nowe testy w rekordowym czasie
W drugim etapie badania naukowcy poprosili ChatGPT-4 o stworzenie nowych testów inteligencji emocjonalnej, zawierających nowe scenariusze. Testy te zostały następnie przeprowadzone na grupie ponad 400 uczestników. - Okazały się równie wiarygodne, jasne i realistyczne jak oryginalne testy, które powstawały latami - tłumaczy Katja Schlegel. - LLM są zatem nie tylko zdolne do wyboru najlepszej odpowiedzi spośród dostępnych opcji, ale również do tworzenia nowych scenariuszy dostosowanych do konkretnego kontekstu. To wzmacnia tezę, że LLM, takie jak ChatGPT, posiadają wiedzę emocjonalną i potrafią rozumować na temat emocji - dodaje Marcello Mortillaro.
Wyniki otwierają drogę do wykorzystywania sztucznej inteligencji w obszarach dotychczas uznawanych za domenę wyłącznie ludzką, takich jak edukacja, coaching czy zarządzanie konfliktami - pod warunkiem, że będzie stosowana i nadzorowana przez ekspertów.
Na podstawie:
Could AI understand emotions better than we do?