Szybka kolej z powiatu grójeckiego do Centralnego Portu Komunikacyjnego - znamy jej przebieg. Jaki będzie węzeł Grójec - Warka?
Szybka kolej łącząca powiat grójecki z Centralnym Portem Komunikacyjnym. Jest decyzja w sprawie węzła Grójec - Warka
Dyskusja o przebiegu tak zwanych szprych, czyli linii szybkich kolei, które mają zapewnić szybie połączenia kolejowe z planowanym Centralnym Portem Komunikacyjnym poszczególnych regionów kraju trwają od lat. Jedną z takich tras jest linia biegnąca z Centralnego Portu Komunikacyjnego przez Grójec, Warkę i Radom do Ostrowca Świętokrzyskiego, Rzeszowa i Sanoka.
Maciej Lasek, pełnomocnik rządu poinformował właśnie, że został wybrany wariant przebiegu węzła Grójec - Warka, która będzie częścią linii numer 88. To wariant W1, który zakłada wykorzystanie w większości już istniejących torów na liniach numer 8 między Czachowkiem a Warką oraz linia numer 12 na odcinku Mszczonów - Czachówek. W sumie to około 72 kilometrów trasy kolejowej, planowana jest punktowa przebudowa w sumie 42 kilometrów istniejących linii.
Jak informuje Maciej Lasek węzeł Grójec - Warka ma zapewnić między innymi szybsze podróże koleją z Radomia i regionu do węzła Centralnego Portu Komunikacyjnego i Warszawy, poprawi kolejowe skomunikowanie Grójca, pozwoli na budowę i sprawną obsługę planowanego terminala intermodalnego w Wymysłowie w okolicach Mszczonowa, a docelowo - po wybudowaniu i modernizacji wszystkich odcinków - znacząco skróci czasy przejazdu koleją w korytarzu Rzeszów - Stalowa Wola - Ostrowiec Świętokrzyski - Radom - Warka - CPK - Warszawa.
Jak przypomina pełnomocnik rządu wybrany wariant W1 był wskazany jak najlepszy przez większość, w których był konsultowany. Był też najlepiej oceniany przez przedstawicieli branży kolejowej. Jego realizacja pociągnie najmniejsze koszty ze wszystkich rozpatrywanych możliwości budowy węzła.