Szykują się zmiany w zatrudnianiu specjalistów w szkołach niepublicznych
Nowe możliwości dla nauczycieli specjalistów
Rząd przygotowuje projekt nowelizacji Karty nauczyciela, który ma na celu ułatwienie zatrudniania nauczycieli specjalistów w niepublicznych placówkach edukacyjnych. Zgodnie z nowymi przepisami, nauczyciele tacy jak pedagodzy, psychologowie, logopedzi czy terapeuci pedagogiczni będą mogli prowadzić zajęcia bezpośrednio z uczniami do 9 godzin tygodniowo na innej podstawie niż umowa o pracę. Obecnie specjaliści mogą pracować na takich umowach jedynie do 4 godzin tygodniowo.
– Celem propozycji deregulacyjnej jest ułatwienie zatrudniania nauczycieli specjalistów w niepublicznych jednostkach systemu oświaty (...), co pozwoli na szybsze rozwiązanie problemu spełnienia standardów zatrudniania nauczycieli specjalistów w tych jednostkach – czytamy w uzasadnieniu do projektu.
Warunki zatrudnienia i przepisy przejściowe
Projekt nowelizacji przewiduje, że nauczyciel specjalista będzie mógł prowadzić zajęcia na nowej podstawie, pod warunkiem, że nie toczy się przeciwko niemu postępowanie karne ani dyscyplinarne, nie był skazany za umyślne przestępstwo oraz posiada wymagane kwalifikacje. Dodatkowo, do 31 sierpnia 2027 roku, przy obliczaniu łącznej liczby etatów nauczycieli specjalistów, uwzględniane będą godziny zajęć realizowanych na podstawie innej niż umowa o pracę.
Wprowadzenie przepisów przejściowych ma na celu ułatwienie adaptacji do nowych standardów zatrudnienia w niepublicznych placówkach edukacyjnych. Każda godzina zajęć realizowana przez nauczycieli na nowej podstawie będzie traktowana jako jedna dwudziesta tygodniowego obowiązkowego wymiaru zajęć nauczyciela, co ma pomóc w spełnieniu wymogów dotyczących liczby etatów.
Standaryzacja zatrudnienia i jej etapy
Proces standaryzacji zatrudniania nauczycieli specjalistów w przedszkolach i szkołach rozpoczął się 1 września 2022 roku i został podzielony na dwa etapy. Pierwszy etap trwa od 1 września 2022 roku, a drugi rozpocznie się 1 września 2024 roku. Celem tych działań jest zwiększenie dostępności wsparcia dla uczniów w placówkach edukacyjnych bez konieczności uzyskiwania dodatkowych dokumentów z poradni psychologiczno-pedagogicznych.
Zwiększenie liczby nauczycieli specjalistów ma na celu poprawę jakości edukacji i wsparcia dla uczniów w przedszkolach i szkołach. Dzięki temu uczniowie będą mieli łatwiejszy dostęp do pomocy specjalistycznej, co może przyczynić się do lepszych wyników edukacyjnych i ogólnego rozwoju.
Wyzwania dla niepublicznych placówek
Jak wynika z danych Systemu Informacji Oświatowej, niepubliczne jednostki systemu oświaty w niewielkim stopniu realizują standardy zatrudnienia nauczycieli specjalistów określone w ustawie. Według stanu z 6 czerwca 2025 roku, jedynie 24,03 proc. szkół i placówek niepublicznych spełnia te standardy.
Nowelizacja Karty nauczyciela ma na celu poprawę tej sytuacji poprzez ułatwienie zatrudniania specjalistów na elastycznych warunkach. Wprowadzenie nowych przepisów ma pomóc niepublicznym placówkom w spełnieniu wymogów dotyczących zatrudnienia nauczycieli specjalistów, co jest kluczowe dla zapewnienia wysokiej jakości edukacji.