Tak chcą połączyć czynny Dworzec Świebodzki z al. Hallera we Wrocławiu. Którędy za 7 lat pojedzie tramwaj?

Mieszkańcy południowo-zachodnich osiedli Wrocławia od lat czekają na inwestycję, która mogłaby im ułatwić codzienne przemieszczanie się. Tym razem chodzi o tzw. „łącznik świebodzki". Miejska radna dopytuje o przyszłość inwestycji z perspektywy tramwajów i ewentualnego uruchomienia połączeń kolejowych z Dworca Świebodzkiego. Jej część jest wpisana w tramwajowy program do 2032 roku.
Na tych peronach Dworca Świebodzkiego za 4 lata mają pojawić się pasażerowie kolei.Na tych peronach Dworca Świebodzkiego za 4 lata mają pojawić się pasażerowie kolei.
Źródło zdjęć: © Polska Press Grupa | PAWEL RELIKOWSKI / POLSKA PRESS
DW
  • Dworzec Świebodzki doczekał się nowej koncepcji kolejowej, ale konkretów na razie brak.
  • Łącznik ul. Góralskiej i Tęczowej to zaledwie nieutwardzona droga. Początkowo miała służyć pieszym, rowerzystom i kierowcom. Plany zmieniono i powstanie jedynie droga dla pieszych i rowerzystów.
  • Łącznik ul. Góralskiej i Tęczowej to zaledwie nieutwardzona droga. Początkowo miała służyć pieszym, rowerzystom i kierowcom. Plany zmieniono i powstanie jedynie droga dla pieszych i rowerzystów.
  • Dworzec Świebodzki doczekał się nowej koncepcji kolejowej, ale konkretów na razie brak.
[1/4] Dworzec Świebodzki doczekał się nowej koncepcji kolejowej, ale konkretów na razie brak. Źródło zdjęć: Polska Press Grupa | PAWEL RELIKOWSKI / POLSKA PRESS

Morze nowych osiedli wokół, a łącznika brak. "Dałby impuls do ożywienia tej części miasta"

Radna miejska Izabela Duchnowska podkreśla, że problem w tej części miasta narasta od lat.

– Od wielu lat wąskim gardłem jest plac Orląt Lwowskich. Między nim a ulicą Klecińską nie ma żadnego drogowego połączenia, które skróciłoby podróż po mieście, bez konieczności nadrabiania długich kilometrów – zauważa radna.

W jej ocenie rozwiązaniem mógłby być właśnie łącznik świebodzki – zlokalizowany w rejonie ulicy Tęczowej i Góralskiej. Tym bardziej, że w najbliższych latach planowane jest przywrócenie ruchu kolejowego do tego historycznego dworca, a także budowa nowego osiedla mieszkaniowego w okolicy.

– Jeżeli w rejonie pojawią się pociągi, a nie będzie wiaduktu nad torami, to mieszkańcy mogą spodziewać się częstych zamknięć i korków. Łącznik nie tylko poprawiłby płynność ruchu, ale też dałby impuls do ożywienia tej części miasta – dodaje Duchnowska.

Przypomnijmy, że mieszkańców z okolic ul. Tęczowej czy Szpitalnej miała początkowo połączyć z ul. Góralską i Robotniczą pełnoprawna droga dla samochodów, pieszych i rowerzystów. Łącznik ten jest ujęty w planie budowy Śródmiejskiej Trasy Południowej w tym rejonie i choć projekt nie został pogrzebany, to nie ma już realnych szans na jego powstanie.

Gdyby zaznaczyć na mapie jeden i drugi koniec ulic, do przejścia jest około 400-500 metrów. Aby do tych samych punktów udać się samochodem, trasa może mieć nieco ponad 3 kilometry i przebiegać przez plac Orląt Lwowskich, na którym jest bardzo duże natężenie ruchu.

Z kolei miasto „biorąc pod uwagę zagospodarowanie terenu”, kilka lat temu uznało za słuszne połączenie obu terenów tylko ciągiem pieszo-rowerowym. Zadanie to zostało wskazane jako jeden z elementów do realizacji przez inwestorów osiedli mieszkaniowych planowanych w rejonie ulicy Góralskiej i Tęczowej.

Jak nie autem, to tramwajem? Do 2032 roku mamy pojechać z Hallera na czynny Świebodzki

W odpowiedzi na interpelację radnej, władze miasta przyznają, że łącznik świebodzki to element większego projektu, w skład którego wchodzi zaplanowany remont ul. Gajowickiej.

Wrocławski Program Tramwajowo-Autobusowy przewiduje, że w 2032 roku powstanie trasa tramwajowa przebiegająca przez ulicę Gajowicką, Zaporoską i przez tory kolejowe w rejonie ul. Góralskiej, aż do ul. Marchijskiej. Tam zostanie dołączona do TAT w relacji Wrocław Świebodzki - Nowy Dwór.

Wcześniej, bo już w 2025 roku, miasto planuje uruchomić nową linię autobusową, a w 2026 roku przebudować ul. Gajowicką z buspasem. Dopiero potem – w drugim etapie – miałoby się tam pojawić torowisko tramwajowe:

  • 2025 r. – etap 1: stworzenie pasów autobusowych na ul. Gajowickiej i nowe połączenie autobusowe.
  • 2032 r. – etap 2: budowa torowiska w ul. Gajowickiej i Zaporoskiej, a od Grabiszyńskiej budowa zupełnie nowej trasy do połączenia z TAT w rejonie dworca Wrocław Świebodzki.

Wszystko zależy od PKP?

Realizacja trasy tramwajowej przez tory kolejowe będzie wymagała budowy wiaduktu lub innego bezkolizyjnego przejazdu. Na razie jednak miasto nie ma na ten temat konkretów.

Jak mówią nam nieoficjalnie urzędnicy, wszystkie decyzje są uzależnione od inwestycji spółki PKP, która planuje przywrócenie ruchu kolejowego do Dworca Świebodzkiego – ma to nastąpić w 2029 roku, chociaż termin przesuwał się już kilkukrotnie.

– Przyjęcie rozwiązań kolejowych pozwoli dopiero na planowanie przez Miasto bezkolizyjnych przekroczeń poprzecznych – czytamy w odpowiedzi na interpelację radnej.

Co dalej? Pierwszy etap koncepcji to przebudowa ul. Gajowickiej

Na razie zatem o budowie łącznika świebodzkiego można mówić jedynie w kategorii planów na daleką przyszłość. Nic jednak straconego, ponieważ tramwajowa inwestycja jest oficjalnie wpisana we Wrocławskim Programie Tramwajowym na 2032 rok. Według oficjalnych informacji trwa projektowanie tej inwestycji – dokładnie jej I i II etapu.

Plan realizacji:

  • 2025 - etap I - nowa linia autobusowa przez Śródmieście
  • 2026 - TAT etap I (autobus - przebudowa Gajowickiej)
  • 2032 - TAT etap II (tramwaj od ul. Marchijskiej do Hallera)

– Docelowo trasa autobusowo-tramwajowa połączy okolice Dworca Świebodzkiego z al. Hallera. Najpierw jednak zostanie przebudowana ulica Gajowicka, na której powstanie buspas. W drugiej kolejności pojawi się na nim torowisko. Nowa linia z istniejącą spotkają się na ul. Robotniczej, na wysokości ul. Góralskiej. Docelowo zatem tramwaj połączy ul. Robotniczą z al. Hallera – czytamy na stronie inwestycji.

Kluczowe będą tu jednak dwa czynniki: uruchomienie połączeń kolejowych do Dworca Świebodzkiego oraz rozwój zabudowy mieszkaniowej w rejonie ul. Góralskiej. Mieszkańcom pozostaje uzbroić się w cierpliwość.

A co z łącznikiem pieszo-rowerowym?

W sprawie infrastruktury rowerowej i pieszej wiadomo jedynie, że miasto zgłaszało swoje potrzeby podczas konsultacji społecznych organizowanych przez PKP. Konkretnych rozwiązań jednak jeszcze nie ma.

Wybrane dla Ciebie

Barka paliwowa uderzyła w nabrzeże i odpłynęła z miejsca. Kapitan statku był pijany
Barka paliwowa uderzyła w nabrzeże i odpłynęła z miejsca. Kapitan statku był pijany
Weekend otwartej Wieży Braniborskiej. Ciekawe widoki i smaczne ciasta
Weekend otwartej Wieży Braniborskiej. Ciekawe widoki i smaczne ciasta
Tak prezentuje się wyczekiwany stadion Sandecji w Nowym Sączu. Prace w końcu na finiszu. Będzie wielkie otwarcie
Tak prezentuje się wyczekiwany stadion Sandecji w Nowym Sączu. Prace w końcu na finiszu. Będzie wielkie otwarcie
Co się dzieje z Tobą, kiedy śnisz, że jesteś kimś innym?
Co się dzieje z Tobą, kiedy śnisz, że jesteś kimś innym?
Zgierz: "Polskie art déco w setną rocznicę Wystawy Światowej w Paryżu"
Zgierz: "Polskie art déco w setną rocznicę Wystawy Światowej w Paryżu"
Radom: Fosa Pełna Kultury w Amfiteatrze
Radom: Fosa Pełna Kultury w Amfiteatrze
Władysław Warneńczyk. Czy naprawdę miał sześć palców?
Władysław Warneńczyk. Czy naprawdę miał sześć palców?
Chłopi zatrzymali Krzyżaków. Zwycięstwo Polaków w XIV wieku
Chłopi zatrzymali Krzyżaków. Zwycięstwo Polaków w XIV wieku
Zmarł czy został wyeliminowany? Kulisy śmierci Breżniewa
Zmarł czy został wyeliminowany? Kulisy śmierci Breżniewa
Stefan Batory. Był okazem zdrowia, umierał w męczarniach
Stefan Batory. Był okazem zdrowia, umierał w męczarniach
Himalaistka Dorota Rasińska-Samoćko: „Wspinaczka to próba wytrwałości do końca”. Rozmowa
Himalaistka Dorota Rasińska-Samoćko: „Wspinaczka to próba wytrwałości do końca”. Rozmowa
Kopalniany szyb na Śląsku atrakcją turystyczną. Tak będzie wyglądać
Kopalniany szyb na Śląsku atrakcją turystyczną. Tak będzie wyglądać