Tak chcą połączyć czynny Dworzec Świebodzki z al. Hallera we Wrocławiu. Którędy za 7 lat pojedzie tramwaj?
Morze nowych osiedli wokół, a łącznika brak. "Dałby impuls do ożywienia tej części miasta"
Radna miejska Izabela Duchnowska podkreśla, że problem w tej części miasta narasta od lat.
– Od wielu lat wąskim gardłem jest plac Orląt Lwowskich. Między nim a ulicą Klecińską nie ma żadnego drogowego połączenia, które skróciłoby podróż po mieście, bez konieczności nadrabiania długich kilometrów – zauważa radna.
W jej ocenie rozwiązaniem mógłby być właśnie łącznik świebodzki – zlokalizowany w rejonie ulicy Tęczowej i Góralskiej. Tym bardziej, że w najbliższych latach planowane jest przywrócenie ruchu kolejowego do tego historycznego dworca, a także budowa nowego osiedla mieszkaniowego w okolicy.
– Jeżeli w rejonie pojawią się pociągi, a nie będzie wiaduktu nad torami, to mieszkańcy mogą spodziewać się częstych zamknięć i korków. Łącznik nie tylko poprawiłby płynność ruchu, ale też dałby impuls do ożywienia tej części miasta – dodaje Duchnowska.
Przypomnijmy, że mieszkańców z okolic ul. Tęczowej czy Szpitalnej miała początkowo połączyć z ul. Góralską i Robotniczą pełnoprawna droga dla samochodów, pieszych i rowerzystów. Łącznik ten jest ujęty w planie budowy Śródmiejskiej Trasy Południowej w tym rejonie i choć projekt nie został pogrzebany, to nie ma już realnych szans na jego powstanie.
Gdyby zaznaczyć na mapie jeden i drugi koniec ulic, do przejścia jest około 400-500 metrów. Aby do tych samych punktów udać się samochodem, trasa może mieć nieco ponad 3 kilometry i przebiegać przez plac Orląt Lwowskich, na którym jest bardzo duże natężenie ruchu.
Z kolei miasto „biorąc pod uwagę zagospodarowanie terenu”, kilka lat temu uznało za słuszne połączenie obu terenów tylko ciągiem pieszo-rowerowym. Zadanie to zostało wskazane jako jeden z elementów do realizacji przez inwestorów osiedli mieszkaniowych planowanych w rejonie ulicy Góralskiej i Tęczowej.
Jak nie autem, to tramwajem? Do 2032 roku mamy pojechać z Hallera na czynny Świebodzki
W odpowiedzi na interpelację radnej, władze miasta przyznają, że łącznik świebodzki to element większego projektu, w skład którego wchodzi zaplanowany remont ul. Gajowickiej.
Wrocławski Program Tramwajowo-Autobusowy przewiduje, że w 2032 roku powstanie trasa tramwajowa przebiegająca przez ulicę Gajowicką, Zaporoską i przez tory kolejowe w rejonie ul. Góralskiej, aż do ul. Marchijskiej. Tam zostanie dołączona do TAT w relacji Wrocław Świebodzki - Nowy Dwór.
Wcześniej, bo już w 2025 roku, miasto planuje uruchomić nową linię autobusową, a w 2026 roku przebudować ul. Gajowicką z buspasem. Dopiero potem – w drugim etapie – miałoby się tam pojawić torowisko tramwajowe:
- 2025 r. – etap 1: stworzenie pasów autobusowych na ul. Gajowickiej i nowe połączenie autobusowe.
- 2032 r. – etap 2: budowa torowiska w ul. Gajowickiej i Zaporoskiej, a od Grabiszyńskiej budowa zupełnie nowej trasy do połączenia z TAT w rejonie dworca Wrocław Świebodzki.
Wszystko zależy od PKP?
Realizacja trasy tramwajowej przez tory kolejowe będzie wymagała budowy wiaduktu lub innego bezkolizyjnego przejazdu. Na razie jednak miasto nie ma na ten temat konkretów.
Jak mówią nam nieoficjalnie urzędnicy, wszystkie decyzje są uzależnione od inwestycji spółki PKP, która planuje przywrócenie ruchu kolejowego do Dworca Świebodzkiego – ma to nastąpić w 2029 roku, chociaż termin przesuwał się już kilkukrotnie.
– Przyjęcie rozwiązań kolejowych pozwoli dopiero na planowanie przez Miasto bezkolizyjnych przekroczeń poprzecznych – czytamy w odpowiedzi na interpelację radnej.
Co dalej? Pierwszy etap koncepcji to przebudowa ul. Gajowickiej
Na razie zatem o budowie łącznika świebodzkiego można mówić jedynie w kategorii planów na daleką przyszłość. Nic jednak straconego, ponieważ tramwajowa inwestycja jest oficjalnie wpisana we Wrocławskim Programie Tramwajowym na 2032 rok. Według oficjalnych informacji trwa projektowanie tej inwestycji – dokładnie jej I i II etapu.
Plan realizacji:
- 2025 - etap I - nowa linia autobusowa przez Śródmieście
- 2026 - TAT etap I (autobus - przebudowa Gajowickiej)
- 2032 - TAT etap II (tramwaj od ul. Marchijskiej do Hallera)
– Docelowo trasa autobusowo-tramwajowa połączy okolice Dworca Świebodzkiego z al. Hallera. Najpierw jednak zostanie przebudowana ulica Gajowicka, na której powstanie buspas. W drugiej kolejności pojawi się na nim torowisko. Nowa linia z istniejącą spotkają się na ul. Robotniczej, na wysokości ul. Góralskiej. Docelowo zatem tramwaj połączy ul. Robotniczą z al. Hallera – czytamy na stronie inwestycji.
Kluczowe będą tu jednak dwa czynniki: uruchomienie połączeń kolejowych do Dworca Świebodzkiego oraz rozwój zabudowy mieszkaniowej w rejonie ul. Góralskiej. Mieszkańcom pozostaje uzbroić się w cierpliwość.
A co z łącznikiem pieszo-rowerowym?
W sprawie infrastruktury rowerowej i pieszej wiadomo jedynie, że miasto zgłaszało swoje potrzeby podczas konsultacji społecznych organizowanych przez PKP. Konkretnych rozwiązań jednak jeszcze nie ma.