Śląskie: Rośnie nad Odrą. Jeden z największych mostów w województwie
Budowa nowego mostu nad Odrą w województwie śląskim przekroczyła półmetek. Z każdym tygodniem inwestycja nabiera tempa, a mieszkańcy z nadzieją obserwują postępy. Gigantyczna przeprawa zastąpi wysłużony prom i otworzy nowe możliwości komunikacyjne oraz gospodarcze dla całego regionu.
Ponad 56 procent zaawansowania. Widać realne postępy przy budowie mostu
Nowy most drogowy, powstający nad Odrą w powiecie raciborskim, to jedna z największych inwestycji infrastrukturalnych w regionie. Obiekt o długości 633,6 metra i aż 13 przęsłach będzie stanowił kluczowy element nowego odcinka drogi wojewódzkiej nr 421, łączącego Ciechowice z Grzegorzowicami. Zaawansowanie prac przekroczyło już 56 procent, a mieszkańcy z niecierpliwością wypatrują końca uciążliwego korzystania z przeprawy promowej, na którą od lat narzekali.
W czerwcu na placu budowy trwały intensywne roboty – prowadzone były wykopy i nasypy, wzmacniano grunt kolumnami betonowymi oraz betonowano filary przyszłej konstrukcji. Równocześnie trwał montaż prefabrykatów w zbiorniku retencyjno-odparowującym, budowano drenaże oraz prowadzono prace mostowe. Zarysy konstrukcji głównej są już coraz bardziej wyraźnie widoczne, co potwierdza tempo realizacji.
Budowę prowadzi firma Strabag Infrastruktura Południe, która w styczniu 2024 roku podpisała z władzami województwa umowę o wartości 293,7 mln zł.
Nowa droga, nowa jakość. Zmiany w organizacji ruchu
W ramach projektu, oprócz samego mostu, powstanie 2,7-kilometrowy odcinek nowej drogi wojewódzkiej, który będzie zintegrowany z istniejącą siecią drogową. Przewidziano budowę skrzyżowań, dróg dojazdowych do terenów dotąd pozbawionych dostępu, chodników, ścieżek pieszo-rowerowych, zatok autobusowych oraz pełnej infrastruktury związanej z bezpieczeństwem ruchu.
Inwestycja obejmuje również instalację systemów odwodnienia i drenażu, oświetlenia, przepustów, przejazdów gospodarczych i urządzeń ochrony środowiska. Konieczne okazały się też zmiany w organizacji ruchu – zamknięto m.in. przejazd drogą gminną między Grzegorzowicami a osiedlem Łubowice oraz część dróg krzyżujących się z nowym przebiegiem DW 421. Ruch został przekierowany na ulicę Raciborską (DW 915).
Nowa przeprawa przez Odrę ma szansę stać się nie tylko symbolem rozwoju infrastrukturalnego regionu, ale też impulsem dla lokalnej gospodarki. Usprawniona komunikacja ma stworzyć nowe możliwości dla przedsiębiorców i ułatwić codzienne życie mieszkańcom. Ci z kolei z entuzjazmem śledzą kolejne etapy budowy, licząc, że już niebawem będą mogli zapomnieć o przestarzałym promie i korzystać z nowoczesnego mostu, który połączy oba brzegi Odry na lata.
Zgodnie z założeniami kontraktu, inwestycja ma zostać ukończona w ciągu trzech lat – jej finał zaplanowano na styczeń 2027 roku.