Toruń: Konferencja "Usłyszeć, zrozumieć, wspierać"
Konferencja została zorganizowana w czwartek 9 października w Szkole Podstawowej nr 12 przy ulicy Strzałowej w Toruniu. Nosiła tytuł "Usłyszeć, zrozumieć, wspierać - zdrowie psychiczne bez metryki". Patronowały jej "Nowości".
"Usłyszeć, zrozumieć, wspierać": wielowymiarowe podejście w Toruniu
- "Usłyszeć" to pierwszy gest uważności wobec drugiego człowieka. "Zrozumieć" to z kolei gotowość, by zobaczyć więcej niż tylko zachowania, czyli dostrzec emocje, potrzeby, przyczyny. "Wspierać" to działanie, które daje nadzieję i buduje poczucie bezpieczeństwa. Program konferencji w sposób spójny i wielowymiarowy podejmuje wszystkie te aspekty - wyjaśniała Barbara Iwanowska, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 12.
W konferencji uczestniczyli nauczyciele, terapeuci, psychologowie, osoby zajmujące się profilaktyką zdrowia psychicznego. Nie brakowało strażników miejskich i policjantów. Podczas służby spotykają się przecież z osobami mającymi problemy ze zdrowiem psychicznym.
Wystąpienie inauguracyjne w ramach konferencji miała Olga Olszewska. To lekarz psychiatra, psychoterapeuta, współzałożycielka i wykładowczyni Szkoły Psychoterapii Crescentia oraz współzałożycielka Centrum Psychoterapii i Poradnictwa "Phanari". Mówiła o "Zdrowiu psychicznym dzieci i młodzieży, wsparciu w kryzysach psychicznych".
- Nie o to chodzi, żebyśmy dążyli do sytuacji, w której dzieci będą zawsze dobrze się czuły. Oczywiście, dobrze jest stworzyć takie warunki, żeby jak najczęściej tak było. Nie ma konieczności, by dziecko było zawsze zadowolone, bo ono wcale tego nie potrzebuje. Istotne jest natomiast stawianie mu zdrowych granic w codzienności - podkreślała Olga Olszewska.
Konferencja w Toruniu: o "wysokiej wrażliwości dziecka" i nie tylko
Podczas konferencji w SP nr 12 o "Profilaktyce przemocy rówieśniczej" mówiła dr Dorota Dykalska z Uniwersytetu Gdańskiego, a Renata Kuczkowska i Przemysław Kalemba ze Społecznej Grupy "My Rodzice Przeciwko Narkomanii Dzieci" o tym, że formą przemocy może stać się nadopiekuńczość. Tematem innego wystąpienia była "Pozytywna dyscyplina".
W drugiej części konferencji zaplanowano warsztaty - w 20-osobowych grupach. Poświęcone były: "Wysokiej wrażliwości dziecka", "Rozpoznawaniu i pomocy dzieciom w spektrum autyzmu", "Dobrostanowi nauczycieli i rodziców", "ADHD - jak rozpoznać u dziecka?", "Zasadom dobrej komunikacji" oraz temu, jak redukować stany napięć mięśniowych u dziecka oraz u dorosłych.