Turbinowe rondo zamiast kłopotliwego skrzyżowania w Ładnej koło Tarnowa. Gmina sfinansuje projekt
Dwa tysiące samochodów na godzinę na skrzyżowaniu pod Tarnowem
Ruchem na skrzyżowaniu w Ładnej steruje sygnalizacja świetlna. To miejsce, w którym w przeszłości wielokrotnie dochodziło do niebezpiecznych zdarzeń i wypadków, gdzie droga krajowa, którą odbywa się m.in tranzyt w kierunku autostrady A4 krzyżuje się z równie mocno obciążonymi ruchem drogami powiatowymi.
Przeprowadzona trzy lata temu na wniosek gminy analiza natężenia ruchu wykazała, że w czasie porannego i popołudniowego szczytu komunikacyjnego w ciągu godziny przez skrzyżowanie przejeżdża blisko dwa tysiące samochodów.
Z tego powodu czasem trzeba odczekać dłuższą chwilę przy światłach.
Gmina Skrzyszów, która posiada w sąsiedztwie DK 94 atrakcyjne tereny pod inwestycje intensywnie zabiegała o przebudowę skrzyżowania pod kątem ronda. Zgodnie z przygotowaną na zlecenie samorządu koncepcją mogłoby to być duże, turbinowe rondo z dwoma pasami na każdym z czterech wlotów.
Umowa podpisana w obecności wiceministra infrastruktury
Rozstrzygnięty został właśnie przetarg i wyłoniona została firma, która zajmie się opracowaniem dokumentacji projektowo-kosztorysowej. Zadanie to będzie kosztować ponad 730 tysięcy złotych i zostanie w głównej mierze pokryte ze środków samorządu.
W poniedziałek (30 czerwca) wójt podpisał umowę z wykonawcą w obecności Stanisława Bukowca – wiceministra infrastruktury, Macieja Ostrowskiego, dyrektora Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Krakowie, parlamentarzystów (Urszuli Augustyn i Piotra Górnikiewicza), przedstawicieli powiatu i gminy.
- Mamy zapewnienie, że jak już projekt będzie gotowy, to realizacją inwestycji zajmie się GDDKiA, która weźmie na siebie większość kosztów zadania – mówi Marcin Kiwior, wójt gminy Skrzyszów.
Rondo ma ważne znaczenie dla obwodnicy Tarnowa i nowej drogi powiatowej
Do budowy ronda jeszcze długa droga. Umowa z wykonawcą opracowania projektowo-kosztorysowego zakłada, że prace nad nim potrwają aż półtora roku.
- Rondo usprawniłoby dojazd do naszych terenów inwestycyjnych, dzięki czemu powstałyby nowe zakłady i miejsca pracy a jednocześnie stanowiłoby wstęp do wytyczenia nowej drogi powiatowej przez Ładną-Szynwałd Świniogórę, Zalasową do Woli Lubeckiej i Lubczy, która połączyłaby dwie atrakcyjne turystycznie gminy: Skrzyszów i Ryglice, umożliwiając szybszy dojazd z Tarnowa w kierunku południowo-wschodnim – zauważa Marcin Kiwior.
W dalszych planach jest m.in. budowa kolejnego ronda w Ładnej, na skrzyżowaniu z drogami do przysiółka Jaźwiny i Szynwałdu oraz do marketu budowlanego.
Niewykluczone też, że projektowane rondo na skrzyżowaniu z DK 94 odgrywać będzie też ważną rolę w kontekście planów budowy wschodniej obwodnicy Tarnowa, według koncepcji, na którą wydana została decyzja środowiskowa. Jej ważność upływa w 2028 roku. Czynione są starania, aby przygotować projekt, żeby budowa mimo wszystko mogła ruszyć.