Tyczyn: W 17 miesięcy ma powstać nowa obwodnica za około 50 mln zł
W tym artykule:
Obecnie trwa weryfikacja ofert. Najniższą cenę zaoferowało konsorcjum firm Antex II z Lubyczy Królewskiej i Wolmost z Rzeszowa - 49 333 337 zł. Kolejna oferta, złożona przez konsorcjum Eurovia Polska z Bielan Wrocławskich i Remost z Dębicy jest nieznacznie wyższa i wynosi 49 632 647 zł. Cena trzeciej oferty to już 52 666 642 (PBI z Kraśnika).
Z ronda turbinowego w Tyczynie do Kielnarowej
Planowana inwestycja będzie przebiegać częściowo po nowym śladzie, a częściowo po istniejącej drodze wojewódzkiej nr 878. Początek obwodnicy zlokalizowany został w obrębie skrzyżowania drogi wojewódzkiej nr 878 z drogą powiatową nr 1404R (ul. Orkana) w Tyczynie, obok marketu Biedronka. Skrzyżowanie to zostało zaprojektowane jako rondo turbinowe, na którym pasy ruchu wewnętrznego i zewnętrznego są oddzielone np. krawężnikami, przez co nie przecinają się ze sobą. Kluczową zasadą jest zajęcie odpowiedniego pasa ruchu przed wjazdem na rondo, zgodnie z planowanym kierunkiem jazdy, a następnie poruszanie się po nim bez możliwości zmiany pasa.
Następnie nowa droga będzie prowadzić w kierunku Kielnarowej. Na rzece Strug zostanie wybudowany most. Koniec odcinka przewidziano w miejscowości Kielnarowa.
3 zadania z unijnym wsparciem
PZDW informuje, że dokładna długość inwestycji wynosi około 1,78 km. Obsługa komunikacyjna terenów leżących w bezpośrednim sąsiedztwie drogi odbywać się będzie poprzez jezdnie dodatkowe.
- W ramach funduszy unijnych 2014-2020 zrealizowaliśmy drogę wojewódzką nr 878 od granicy Rzeszowa do Tyczyna. Obecnie przebudowujemy drogi wojewódzkie od Kielnarowej do Dynowa w ramach 3 zadań z dofinansowaniem Funduszy Europejskich dla Podkarpacia. Ostatnim krokiem będzie uzupełnienie tej trasy o nowy układ drogowy w samym Tyczynie. Ważne jest podkreślenie, że w skali dróg wojewódzkich jest to trasa z jednym z największych obciążeń ruchem drogowym. Podczas pomiaru przeprowadzonego 5 lat temu było to 12,5 tysiąca pojazdów na dobę - informuje Piotr Miąso, dyrektor PZDW w Rzeszowie.
Roboty potrwają prawie półtora roku
Czas realizacji inwestycji to 17 miesięcy od daty podpisania umowy z wyłonionym wykonawcą. Kwota przeznaczona przez Województwo Podkarpackie na realizację inwestycji wynosi 55 596 372,00 zł. Zadanie objęte jest dofinansowaniem z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg w wysokości 15 680 000 zł.
Równolegle trwają intensywne prace przy przebudowie i rozbudowie drogi wojewódzkiej nr 878 na odcinku Tyczyn (od Kielnarowej) - Dylągówka. To jedna z największych inwestycji drogowych w regionie - jej wartość wynosi ponad 200 milionów złotych. Modernizacja obejmuje 14-kilometrowy odcinek. Efekty prac są już widoczne. W Kielnarowej można przejechać po nowej nawierzchni, a na całej trasie pojawiają się kolejne elementy infrastruktury. Zakończenie inwestycji planowane jest na jesień 2027 roku. Droga zyska standard klasy G z chodnikami i ścieżkami rowerowymi.