Uczelnie w kryzysie. Lęk i stres dotyczą większości studentów
W tym artykule:
- Co trzeci wykładowca i co drugi student w kryzysie
- Alarmujące dane z badań Uniwersytetu SWPS
- Ministerstwo inwestuje w dobrostan psychiczny
- Eksperci: problem jest systemowy, nie indywidualny
- Nie jest tak, że możemy to załatwić owocowym czwartkiem czy treningiem mindfulness
- Studenci rezygnują, potrzebują realnego wsparcia
Co trzeci wykładowca i co drugi student w kryzysie
"Między 30 a 65 proc. studentów odczuwa objawy zaburzeń lękowych, a ponad 30 proc. kadry akademickiej doświadcza różnych form zaburzeń zdrowia psychicznego" - podał w czwartek na sejmowej komisji wiceminister nauki Andrzej Szeptycki. Eksperci wskazywali, że przyczyną problemów jest chroniczne niedofinansowanie nauki.
Prowadzą agroturystykę na Pomorzu. "Wykonujemy wszystkie prace"
Podczas czwartkowego (4 grudnia 2025) posiedzenia sejmowej Komisji Edukacji i Nauki wiceminister przedstawił informację na temat działań resortu dotyczących kondycji psychicznej i wsparcia dobrostanu w środowisku akademickim.
Alarmujące dane z badań Uniwersytetu SWPS
Podsumował zlecone przez resort badania Uniwersytetu SWPS, z których wynika, że "W Polsce od 30 do 65 proc. studentów odczuwa objawy zaburzeń lękowych, a z depresją zmaga się ponad 20 proc. studentów." Problemy dotykają także innych grup:
"Ok. 20 proc. doktorantów doświadcza wysokiego nasilenia niepokoju i bezsenności, a ok. 31 proc. kadry akademickiej zmaga się z różnymi formami zaburzeń psychicznych". Wiceminister podsumował, że "wskaźniki te są wyższe niż w innych krajów na świecie".
Ministerstwo inwestuje w dobrostan psychiczny
Szeptycki powiedział, że MNiSW w latach 2024-2026 na projekty w zakresie dobrostanu psychicznego w środowisku akademickim przeznaczyło łącznie 5,5 mln zł. Wymienił, że wśród finansowanych inicjatyw jest m.in. program "Strefa Komfortu", realizowany we współpracy z Parlamentem Studentów RP (PSRP).
"W ramach tej inicjatywy zrealizowano w tym roku m.in. 1600 bezpłatnych cykli psychoterapii dla studentów." Szeptycki wspomniał też o programie Krajowej Rady Doktorantów "PhDWell" dla doktorantów.
Eksperci: problem jest systemowy, nie indywidualny
Według obecnego na posiedzeniu komisji prof. Wojciecha Dragana, przewodniczącego Komitetu Psychologii PAN, "W Polsce co piąty pracownik akademicki doświadcza silnego wypalenie zawodowego, a szczególnie obciążone są: osoby na wczesnym etapie kariery, kobiety, osoby łączące różne role, zatrudnione na krótkoterminowe umowy."
"Skala problemów wyraźnie pokazuje, że to kwestie o charakterze strukturalnym, a nie indywidualnym" - powiedział.
Wśród czynników strukturalnych, które stanowią jego zdaniem "rdzeń problemów", wymienił "przeciążenie obowiązkami, brak wsparcia instytucjonalnego, niepewność zatrudnienia, nieadekwatną liczbę etatów, presję ewaluacyjną."
Powoływał się jednak na badania środowiska akademickiego z innych krajów, z których wynika, że jest światełko w tunelu. "Wszędzie tam, gdzie zasoby rosną, dobrostan również rośnie" - podsumował.
Nie jest tak, że możemy to załatwić owocowym czwartkiem czy treningiem mindfulness
Dr hab. Łukasz Gawęda, prof. Instytutu Psychologii PAN, zaapelował o systemowe zmiany, wskazując na konieczność zwiększenia nakładów na naukę do poziomu 3 proc. PKB. Stwierdził, że bez tego wzrostu "fatalny dobrostan będzie się pogłębiał."
Psycholog dr hab. Łukasz Okruszek, prof. IP PAN, wspomniał o warunkach życia doktorantów. Ocenił, że "niepewne zatrudnienie i prekaryjne warunki pracy skazują doktorantów na samotność i przyczyniają się do problemów w zdrowiu psychicznych."
Skwitował to gorzko: "Nie jest tak, że możemy to załatwić owocowym czwartkiem czy treningiem mindfulness."
Studenci rezygnują, potrzebują realnego wsparcia
Dr hab. Janusz Uriasz, przewodniczący Polskiej Komisji Akredytacyjnej (PKA), zauważył, że "jednym z przejawów problemów z kondycją psychiczną studentów jest duży odsiew studentów, którzy odchodzą ze studiów na 1. roku." Podkreślił też "konieczność objęcia opieką studentów zagranicznych oraz kształcących się zdalnie."
Szymon Łakomy z Parlamentu Studentów RP powołał się na badania PSRP, z których wynikło, że "Większość studentów odnosi się pozytywnie do korzystania z pomocy psychologicznej." Sposób, w jaki zorganizowana jest pomoc psychologiczna na uczelniach - ocenił dobrze. "Negatywnie jednak oceniany wsparcie interwencyjne w sytuacjach kryzysowych, udzielane w ciągu tygodnia od zgłoszenia" - podsumował.