Wakacje 2025. Jak podróżują młodzi ludzie, a jak ich rodzice? Znamy odpowiedź
Tzw. zetki, czyli pokolenie "Z", zwane też generacją "zet", to ludzie, którzy urodzili się między około 1995 rokiem a 2012 (granice są umowne). Nowe badanie Sabre pokazuje, że reprezentanci tego pokolenia cenią sobie krótsze i częstsze podróże, a 85 procent z nich już szykuje kolejny wyjazd. Ponad połowa (54 proc.) planując wyjazdy, inspiruje się social mediami, a najbardziej Instagramem, YouTube'em i TikTokiem. 4 na 10 młodych Polaków obecnie podróżuje częściej niż w poprzednich latach, a niemal połowa z nich w kolejnych latach chce podróżować jeszcze częściej.
Podróże młodych
Z analizy wynika też, że zetki wybierają intensywne podróże, zazwyczaj trwające 5 dni, maksymalnie tydzień. Chętnie wyruszają całą ekipą, a średnio dla co trzeciego z nich brak towarzystwa stanowi barierę w planowaniu wakacji. Zetki planują wyjazdy, szukając oszczędności jeszcze przed startem. Ponad 66 proc. z nich korzysta z porównywarek cen biletów, a połowa stawia na oferty last minute.
- Młodsze pokolenie łączy różne narzędzia, aby obniżyć koszty podróży - podkreśla Grzegorz Surma, ekspert Sabre. - Generacja wychowana w cyfrowym świecie w naturalny sposób rozumie, że platformy i aplikacje to złożone technologie, które czasem wyliczają i prezentują ceny dynamicznie. Część konsumentów stara się wygrać z systemami dynamicznie maksymalizującymi przychody. Nasze badanie wskazuje, że pokolenie zet nie wyobraża sobie planowania podróży bez sprawdzenia potencjału na oszczędności.
87 proc. Polaków w wieku 18-25 lat planuje całą podróż z wykorzystaniem internetu, a co czwartemu zdarzyło się wykorzystać sztuczną inteligencję do ułatwienia planowania podróży.
Podróże rodziców
Rodzice "zetek" to generacja X, czyli osoby w wieku od około 45 do 55 lat. Też lubią podróże, ale inaczej je postrzegają niż ich dzieci. 6 na 10 Polaków w wieku 45-55 lat wymienia koszty jako główną barierę w regularnym podróżowaniu, więc stara się zoptymalizować wydatki. 73 proc. z nich planuje podróż w najbliższym czasie, ale tylko 23 proc. podróżuje więcej niż dawniej. Zamiast krótkich wypadów, wolą dłuższe wyjazdy, a średnio spędzają w ciągu roku 14 nocy poza domem. 7 na 10 Polaków w tej grupie wiekowej wykorzystuje internet do planowania wyjazdów. Tutaj najczęściej (77 proc.) korzystają z porównywarek cen biletów, zatem podobnie jak zetki. Co 3. rezerwuje noclegi z wyprzedzeniem, żeby było taniej.