Warszawa: Kolejne torowiska tramwajowe będą zielone
Warszawa kontynuuje program zazieleniania torowisk tramwajowych. Rozchodnikowo-ziołowy dywan pojawi się na odcinkach, które były remontowane w tym i zeszłym roku - m.in. na Bródnie, Żoliborzu, Ochocie i w Śródmieściu. Po zakończeniu prac stolica będzie mieć ponad 50 km pojedynczego toru z zieloną zabudową.
Obecnie w Warszawie jest około 48,4 km torów z roślinnością o łącznej powierzchni 16,3 hektara. Najnowsze zielone odcinki z matami rozchodnikowymi powstały na przebudowywanych trasach - na ul. Słomińskiego (między Rondem Zgrupowania AK "Radosław" a Dworcem Gdańskim) oraz na ul. Marszałkowskiej (między Królewską a Świętokrzyską).
Chiny: mroczne odkrycie w największej jaskini w Azji. 52 skamieliny pandy wielkiej
Rozchodniki sprawdzają się w miejskich warunkach
Ponad połowę warszawskich zielonych torowisk stanowią trasy pokryte rozchodnikiem. Różne odmiany tej rośliny dobrze znoszą trudne warunki miejskie - mają niewielkie wymagania glebowe, nie potrzebują podlewania ani koszenia, są mrozoodporne i efektownie zmieniają barwy w ciągu roku. Coraz częściej stosowane są też mieszanki rozchodnikowo-ziołowe, które można spotkać np. przy ul. Obozowej i Chałubińskiego. Nowe umowy na cztery odcinki torów
Tramwaje Warszawskie podpisały umowy na zazielenienie czterech kolejnych fragmentów torowisk. Pierwszy obejmuje trasę wzdłuż ul. Rembielińskiej i Matki Teresy z Kalkuty, remontowaną w ubiegłym roku. Kolejne dotyczą torów, które w tym roku były modernizowane: dojazdy do wiaduktów w ciągu al. Jana Pawła II (od strony Śródmieścia i Żoliborza), ul. Słomińskiego od wiaduktu przy Andersa do wjazdu na most Gdański oraz ul. Grójecką między pl. Narutowicza a Siewierską. Na wszystkich tych odcinkach pojawią się mieszanki rozchodników i ziół.
Prace nie będą wpływać na ruch tramwajowy. Po ich zakończeniu Warszawa będzie mieć około 54 km zielonych torów o powierzchni blisko 18 hektarów. Roślinne torowiska staną się również elementem nowych tras - m.in. na ul. Rakowieckiej i w kierunku Dworca Zachodniego.
Zielone torowiska to nie tylko estetyka
- Zieleń w torowiskach to nie tylko poprawa wyglądu miejskiej infrastruktury. Roślinna zabudowa przynosi wymierne korzyści środowiskowe: sprzyja retencji wody opadowej, łagodzi skutki miejskich wysp ciepła, zwiększa lokalną bioróżnorodność, pochłania pyły i hałas - argumentuje Witold Urbanowicz, rzecznik Tramwajów Warszawskich. W sierpniu minęło 20 lat od wprowadzenia pierwszego zielonego torowiska w stolicy - dziś Warszawa jest jednym z liderów takich rozwiązań w Europie.