Warszawa: Konferencja na temat bezpieczeństwa pieszych, rowerzystów oraz użytkowników hulajnóg elektrycznych
Podczas konferencji zwrócono uwagę na niepokojący wzrost liczby zdarzeń drogowych z udziałem niechronionych uczestników ruchu, czyli pieszych, rowerzystów i użytkowników hulajnóg elektrycznych w latach 2023–2025.
Wszyscy uczestnicy zgodnie podkreślali, że bezpieczeństwo na drogach zależy od przestrzegania przepisów przez wszystkich uczestników ruchu, wzajemnego szacunku i odpowiedzialności. Zwrócili również uwagę i zachęcali do korzystania z kasków oraz elementów odblaskowych, gdyż niechronieni uczestnicy ruchu drogowego są najbardziej narażeni na poważne obrażenia w razie wypadku.
Na podstawie danych uzyskanych z Komendy Stołecznej policji oraz Komendy Wojewódzkiej Policji zs. w Radomiu zauważyć można, że liczba wypadków, ofiar śmiertelnych oraz rannych stale rośnie.
W 2023 r. doszło do 1217 wypadków z udziałem powyższej grupy uczestników, gdzie śmierć poniosło 118 osób, a 1102 zostały ranne.
W 2024 r. doszło do 1307 wypadków, śmierć poniosły 122 osoby, a 1208 zostało rannych.
W 2025 r. w okresie styczeń- sierpień doszło już do 861 wypadków, śmierć poniosło 55 osób, a 798 zostało rannych.
Główne przyczyny wypadków z udziałem pieszych to:
- nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu,
- nieprawidłowe przejeżdżanie przejazdu dla rowerzystów,
- nieprawidłowe wymijanie innych uczestników ruchu,
- oraz niedostosowanie prędkości do warunków ruchu i otoczenia.
W ostatnich latach zauważa się wyraźny wzrost popularności hulajnóg elektrycznych jako środka transportu. Niestety wraz z rosnącą liczbą użytkowników wzrosła również liczba zdarzeń drogowych z ich udziałem, a najczęściej powodowały je dzieci w wieku od 7 do 14 roku życia.W 2023 r. doszło do 66 wypadków, w 2024 r. było ich 106, a tylko do sierpnia tego roku odnotowano 123 wypadki, gdzie najczęstszymi przyczynami było:
- nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu,
- nieprawidłowe przejeżdżanie przejazdu dla rowerzystów,
- nieprawidłowe wymijanie innych uczestników ruchu,
- oraz niedostosowanie prędkości do warunków ruchu i otoczenia.
Przypominamy, że:
- kierujący hulajnogą powinien poruszać się drogą dla rowerów lub pasem ruchu dla rowerów, a jeśli ich nie ma – jezdnią, na której obowiązuje ograniczenie prędkości do 30 km/h,
- poruszanie się hulajnogą po chodniku, dozwolone jest gdy brakuje powyższych części drogi, a prędkość zostanie dostosowana do prędkości pieszego,
- maksymalna prędkość hulajnogi elektrycznej to 20 km/h,
- zabronione jest przewożenie osób, zwierząt lub ładunków.
W ostatnich latach zaobserwowano wyraźny wzrost liczny wypadków z udziałem rowerzystów. To coraz bardziej popularny środek transportu w miastach i rośnie ryzyko jego uczestnictwa w niebezpiecznych zdarzeniach.
Rowerzyści w pierwszej kolejności powinni korzystać z dróg dla rowerów lub pasów ruchu dla rowerów, a w przypadku ich braku powinni poruszać się jezdnią, jeśli prędkość dopuszczalna na niej nie przekracza 50 km/h. Na przejściu dla pieszych rowerzysta ma obowiązek zejść z roweru i przeprowadzić go na drugą stronę. Dzieci do 10 roku życia powinny poruszać się rowerem po chodniku, pod opieką osoby dorosłej, a po ukończeniu 10 lat obowiązkiem jest posiadanie karty rowerowej.
Na terenie Mazowsza w 2023 r. doszło do 481 wypadków z ich udziałem, rok temu do 555, a do połowy tego roku już do 376.
Najczęstszymi przyczynami zdarzeń z udziałem rowerzystów to:
- nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu,
- nieprawidłowe przejeżdżanie przez przejazdy dla rowerów,
- nieprawidłowe wyprzedzanie lub wymijanie,
- niedostosowanie prędkości do warunków na drodze.