Warszawa: Nowy rozdział w historii Muzeum Neonów. Placówka otworzyła się w PKiN. Tak jest w środku
Muzeum Neonów w Pałacu Kultury i Nauki
Przez lata Muzeum Neonów mieściło się na warszawskim Kamionku. W połowie marca bieżącego roku ogłoszono, że placówka zmieni swoją lokalizację - i ten moment właśnie nadszedł. 1 sierpnia 2025 roku dobrze znane i lubiane muzeum powróciło w nowej odsłonie, otwierając tym samym kolejny rozdział w swojej historii.
Od dziś świetlne reklamy można podziwiać w Pałacu Kultury i Nauki, a dokładniej - w Sali im. Marii Skłodowskiej-Curie, mieszczącej się na IV piętrze. W nowej przestrzeni założyciele Muzeum mają do dyspozycji znacznie więcej miejsca, co pozwala na szerszą prezentację zbiorów. Poprzednia lokalizacja ograniczała te możliwości, dlatego co jakiś czas konieczna była zmiana aranżacji.
Muzeum Neonów to instytucja niepubliczna, założona przez Ilonę Karwińską i Davida Hilla. Od 2005 roku nieprzerwanie realizują oni projekt dokumentowania i ochrony neonów. Ich praca została doceniona także poza granicami Polski - w 2020 roku brytyjski dziennik The Guardian umieścił Muzeum Neonów na liście 12 najlepszych muzeów w Europie. Wcześniej, bo w 2015 roku, o muzeum pisał The New York Times, polecając je wśród miejsc wartych odwiedzenia w Warszawie.
A jak prezentuje się nowa odsłona Muzeum Neonów? Przede wszystkim zachwyca przestrzeń - wysoka, otwarta i wypełniona po brzegi świetlnymi reklamami. Dzięki przeprowadzce założyciele zyskali znacznie więcej miejsca, a odwiedzający mogą podziwiać więcej eksponatów. Zwiedzanie może przyjąć formę spokojnego spaceru lub relaksu na wygodnych fotelach, z których można podziwiać piękno neonów.
Nowa wystawa "Światła Miasta"
Obecnie w Muzeum Neonów można oglądać nową wystawę "Światła Miasta", która przenosi odwiedzających w realia nocnego życia Warszawy lat 70. XX wieku - epoki, którą wiele osób uznaje za Złotą Erę Neonów w Polsce.
Neony odgrywały wówczas wyjątkową rolę - były nie tylko efektownymi nośnikami reklam, lecz także wyrazem artystycznych aspiracji i wizualnym symbolem nowoczesności. W PRL-u, kiedy dostęp do kolorowych mediów i nowoczesnych form komunikacji wizualnej był ograniczony, stały się nieodłącznym elementem krajobrazu miejskiego, dodając miastom dynamiki i charakteru.
Neony były projektowane przez wybitnych artystów i typografów, którzy w swoich pracach łączyli funkcjonalność z estetyką, tworząc dzieła sztuki, które do dziś wzbudzają zachwyt. Pełniły też rolę symboliczną, podkreślając ambicje rozwoju gospodarczego i kulturalnego kraju.
- "Światła miasta" to więcej niż wystawa - to podróż w czasie i miejsce spotkania historii z nostalgią, designu z rzemiosłem, a światła z cieniem pamięci. Jej celem jest popularyzacja dziedzictwa kulturowego, jak i budowanie świadomości społecznej: neony to więcej niż reklamy - są symbolem zmieniających się czasów, aspiracji społeczeństwa oraz kultury miejskiej - mówi Ilona Karwińska, dyrektor Muzeum Neonów.
Na wystawie można zobaczyć takie klasyki, jak; Berlin, Restauracja Szanghaj, Syrenka, Bajeczny, Bar Mleczny Biedronka, Cepelia, Sezam czy Kawiarnię Jaś i Małgosia. Rozbudowane zostały kąciki z neonami zagranicznymi, w tym zwłaszcza z innych państw Bloku Wschodniego, tj. Czechosłowacji i Węgier.
Nowością jest sklepowa wystawa ze sprzętem RTV AGD z epoki, a niektóre reklamy - poznańska Antylopa, lubelski Jubiler czy kolejne neonowe kwiaty - są pokazywane po raz pierwszy. Odtworzone zostały także kultowe neony, czyli Krówka z baru mlecznego Bambino na ul. Kruczej oraz Adria.
- Przenosiny Muzeum, jak i organizacja nowej wystawy były ogromnym wyzwaniem logistycznym, na które mieliśmy mniej niż trzy miesiące. Wracamy z nową siłą: sukcesywnie będziemy uzupełniać wystawę o kolejne neony z naszej kolekcji. Niebawem ujrzymy łódzką Polfę, lubelskiego Jubilera czy tyski Atom. Po wakacjach wracamy także z wycieczkami i programem edukacyjnym - zapowiada Ilona Karwińska.
Jak to wszystko się zaczęło?
Pomysł stworzenia Muzeum Neonów narodził się za granicą. Brytyjski grafik David Hill, który po raz pierwszy odwiedził Polskę w 2005 roku, zachwycił się starymi świetlnymi szyldami. Neony zrobiły na nim tak ogromne wrażenie, że wspólnie ze swoją znajomą, Iloną Karwińską, postanowił rozpocząć projekt fotograficznego dokumentowania tych unikatowych form reklamy.
Pierwszym neonem, który miał zostać uwieczniony na zdjęciu, był napis Berlin - wiszący nad sklepem ze sprzętem AGD. Gdy jednak Karwińska dotarła na miejsce z aparatem, po szyldzie nie było już śladu. Okazało się, że neon został właśnie zdemontowany i miał trafić na złom. Właściciele uznali go za zbyt stary i zabrudzony przez gołębie.
Ilonie udało się jednak uratować neon i poddać go renowacji. Po Berlinie do kolekcji zaczęły trafiać kolejne świetlne reklamy, które z czasem stworzyły imponujący zbiór. W 2012 roku Karwińska i Hill podjęli decyzję o otwarciu Muzeum Neonów. Placówka stała się wyjątkowym miejscem, które od kilkunastu lat promuje nie tylko Warszawę, ale i Polskę - od 2025 roku w ścisłym centrum Warszawy.
Godziny otwarcia i ceny biletów
Wystawa "Światła Miasta" mieści się na IV piętrze Pałacu Kultury i Nauki w sali Marii Skłodowskiej-Curie - wjazd windami bocznymi z poziomu szatni. Ekspozycję można oglądać od 1 sierpnia przez cały tydzień.
Godziny otwarcia:
- poniedziałek-piątek: 10:00 - 18:00,
- sobota- niedziela: 10:00 - 19:00.
Ceny biletów:
- normalny: 25 zł,
- ulgowy: 18 zł.