Warszawa: Szalone Dni Muzyki. Największe święto muzyki klasycznej

W niedzielę 28 września w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej w Warszawie odbył się trzeci i zarazem ostatni dzień tegorocznej odsłony festiwalu Szalone Dni Muzyki. Na łącznie sześciu scenach w ciągu 12 godzin odbyły się 24 koncerty. Domknięciem 15. edycji festiwalu był koncert finałowy, na którym publiczność usłyszała kompozycje Witolda Lutosławskiego, Karola Szymanowskiego i Maurice'a Ravela.
Szalone Dni Muzyki 2025 Dzień III.Teatr Wielki - Opera Narodowa, 28.09.2025r.
Źródło zdjęć: © Polska Press Grupa | Konrad Bawej
Konrad Bawej
  • Szalone Dni Muzyki 2025 Dzień III.
  • Szalone Dni Muzyki 2025 Dzień III.
  • Szalone Dni Muzyki 2025 Dzień III.
  • Szalone Dni Muzyki 2025 Dzień III.
  • Szalone Dni Muzyki 2025 Dzień III.
[1/5] Teatr Wielki - Opera Narodowa, 28.09.2025r. Źródło zdjęć: Polska Press Grupa | Konrad Bawej

Szalone Dni Muzyki 2025 za nami!

W niedzielę 28 września na deskach Teatru Wielkiego-Opery Narodowej w Warszawie zakończyła się 15. odsłona festiwalu Szalone Dni Muzyki. To największy festiwal muzyki poważnej w Polsce i jedno z najważniejszych wydarzeń muzycznych w kraju. Rangę wydarzenia podkreślają nie tylko wyprzedane w 5 minut bilety na większość koncertów. Szalone Dni Muzyki to przedewszystkim unikatowy program, zapełniony po brzegi nieraz w kilka występów na raz z wyjątkowym repertuarem i światowej klasy wykonawcami.

- Szalone Dni Muzyki (La Folle Journée de Varsovie), czyli polska edycja tego międzynarodowego festiwalu, powstała z inicjatywy Sinfonii Varsovii, orkiestry, która od początku gościła na festiwalu we Francji oraz uczestniczyła w wielu edycjach japońskich, rosyjskich i hiszpańskich. Każdego roku w ostatni pełny weekend września w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w Warszawie gromadzą się tysiące słuchaczy, którzy w czasie kilku dni mogą wybierać wśród dziesiątków wydarzeń. Szalone Dni Muzyki zbudowały sobie w kraju renomę największego święta muzyki klasycznej, na który zarówno melomani, jak i okazjonalni miłośnicy muzyki czekają przez cały rok - piszą organizatorzy.

Tegoroczna edycja festiwalu przyniosła łącznie 56 koncertówsześciu lokalizacjach. Cztery sceny znajdowały się w gmachu Teatru Wielkiego (Sala Moniuszki, Zascenie, Sala Kameralna, Sale Redutowe). Pozostałe dwie zlokalizowane były w Namiocie na parkingu przed Operą oraz w Kościele Środowisk Twórczych również znajdującym się na placu Teatralnym. Na koncerty w salach Teatru Wielkiego obowiązywały bilety, zaś koncerty w pozostałych dwóch lokalizacjach były darmowe.

ZOBACZ FOTORELACJĘ Z WYDARZENIA W PONIŻSZEJ GALERII:

Ostatni dzień Szalonych Dni Muzyki 2025

Koncerty w niedzielę 28 września były ostatnimi w tegorocznej odsłonie wydarzenia. Tego dnia na sześciu festiwalowych scenach odbyły się 24 występy. Zabrzmiały na nich różnorodne propozycje - od muzyki kameralnej po duże formy orkiestrowe.

Dzień wybrzniewał w niemalże każdej europejskiej epoce muzycznej. W Salach Redutowych publika wysłuchać mogła renesansowych kompozycji Mikołaja Zieleńskiego czy Claudia Monteverdiego. Fani baroku mogli wysłuchać pełnego cyklu Czterech Pór Roku Antonia Vivaldiego czy klawesynowych utworów Georga Friedricha Händela. Klasycystyczna słodycz Wolfganga Amadeusa Mozarta wszechobecna była przez cały dzień - począwszy od XXI koncertu fortepianowego C-dur, kończąc na opracowaniach jego najwybitniejszych dzieł na akordeon i gitarę. Nie zabrakło ponadto kompozycji kompozytorów angielskich. Na Sali Moniuszki wybrzmiał koncert wiolonczelowy e-moll Edwarda Elgara oraz Wprowadzenie młodych osób w orkiestrę Benjamina Brittena. W Namiocie po raz drugi w trakcie festiwalu koncert dał Chopin University Big Band, wykonując utwory George'a Gershwina oraz znane standardy jazzowe.

Domknięciem festiwalu był koncert finałowy, który odbył się o 20:30 w Sali Moniuszki. Sinfonia Varsovia pod dyrekcją Michała Klauzy wykonała utwory najważniejszych polskich kompozytorów XX wieku - Wariacje symfoniczne na orkiestrę Witolda Lutosławskiego oraz IV Symfonię op. 60 Koncertującą Karola Szymanowskiego, w której za fortepianem zasiadł Martín García García.

Z okazji 100-lecia istnienia Instytutu Francuskiego w Polsce koncert zakończył się francuskim akcentem w formie Bolera Maurice'a Ravela.

Wybrane dla Ciebie

Honda chce zapalić światło na Księżycu. I to na długo
Honda chce zapalić światło na Księżycu. I to na długo
Co powiąże grę Wolfenstein z World of Tanks?
Co powiąże grę Wolfenstein z World of Tanks?
Przemyśl: Kierująca straciła panowanie nad autem i uderzyła w naczepę
Przemyśl: Kierująca straciła panowanie nad autem i uderzyła w naczepę
Lublin: Edukacja zdrowotna. Większość uczniów rezygnuje
Lublin: Edukacja zdrowotna. Większość uczniów rezygnuje
Jedlińsk: Policjanci zatrzymali pirata drogowego. Mandat był wysoki
Jedlińsk: Policjanci zatrzymali pirata drogowego. Mandat był wysoki
Brody: Dzień Seniora. Radość, integracja i wspólna zabawa
Brody: Dzień Seniora. Radość, integracja i wspólna zabawa
To już ostatni moment, by zadbać o jeżówki
To już ostatni moment, by zadbać o jeżówki
Pruszcz Gdański: Plac zabaw przy Św. Wojciecha przeszedł modernizację
Pruszcz Gdański: Plac zabaw przy Św. Wojciecha przeszedł modernizację
Pomorze przygotowuje się na kryzys. Powstają nowe magazyny z wyposażeniem ratunkowym
Pomorze przygotowuje się na kryzys. Powstają nowe magazyny z wyposażeniem ratunkowym
Kielce: Potrzeby są ogromne, a w magazynach braki. Akcja krwiodawstwa
Kielce: Potrzeby są ogromne, a w magazynach braki. Akcja krwiodawstwa
Warszawa: Fani minerałów czekali na to cały rok. Uwielbiane targi już w ten weekend
Warszawa: Fani minerałów czekali na to cały rok. Uwielbiane targi już w ten weekend
Nerina to przebój jesieni. Nic nie kwitnie tak jak ona. Możesz ją mieć w ogrodzie lub doniczce
Nerina to przebój jesieni. Nic nie kwitnie tak jak ona. Możesz ją mieć w ogrodzie lub doniczce