Warszawa: Wkrótce nowocześniejszy system zarządzania ruchem
Zintegrowany System Zarządzania Ruchem to nie nowość w Warszawie. Wszystko zaczęło się w 2008 roku. System obejmował wówczas zaledwie 37 skrzyżowań. Celem było usprawnienie ruchu w centrum stolicy. Teraz system obejmuje już niemal 500 skrzyżowań i pozwala na dynamiczne sterowanie ruchem w największych arteriach miasta. Przez kolejne 6 lat obsługą systemu zajmie się spółka Yunex, z którą ZDM podpisał umowę. Oferta firmy wyniosła ponad 223,5 mln zł.
Inteligentne sterowanie ruchem w mieście
Podstawą nowej umowy będzie zarządzanie systemem 479 skrzyżowań – przede wszystkim na głównych ciągach komunikacyjnych w Warszawie. To ponad połowa wszystkich sygnalizacji w Warszawie. System ten będzie się z roku na rok rozrastał. Składają się na niego:
Czy możemy urodzić się z lękiem? Lekarz zabrał głos
- system sterowania ruchem drogowym – jest oparty o sygnalizacje świetlne, z których każda korzysta z pakietu programów dostosowanych do zmian w ruchu, do których informacje spływają z detektorów, czujników i kamer;
- system priorytetu dla komunikacji publicznej – który polega na wymianie informacji między sterownikami sygnalizacji a tramwajami, na podstawie ich pozycji GPS;
- system monitoringu wizyjnego – 240 rejestrujące kamery obrotowe na skrzyżowaniach, które na bieżąco pokazują sytuację na ulicach;
- system zarządzania tunelem w ciągu Wisłostrady – automatycznie wykrywa zdarzenia na podstawie obrazu z 80 kamer;
- system gromadzenia danych o ruchu przy pomocy 16 zdalnych stacji pomiarowych;
- system informacji dla kierowców o utrudnieniach w ruchu – polega na wyświetlaniu informacji o utrudnieniach w ruchu na tablicach zmiennej treści nad największymi ulicami;
- system informacji pogodowej;
- serwis internetowy www.zszr.waw.pl – z informacją na temat poziomu swobody ruchu na ulicach;
- system pozwalający na symulację ruchu drogowego.
Rozładuje korki, wytyczy objazdy
Dotychczas system dostosowywał cykle świateł do natężenia ruchu. Teraz będzie również samodzielnie reagować na przypadkowe zdarzenia na drogach oraz podpowiadać optymalne rozwiązania. System dostanie również więcej informacji, ponieważ algorytm będzie „zasilany” danymi z systemu Automatycznych Pomiarów Ruchu, który zintegrowany zostanie z ZSZR.
Zmiany na Wisłostradzie i rondzie Zesłańców Syberyjskich
Kolejnym filarem umowy będzie rozbudowa systemu. W przeciwieństwie do poprzedniej umowy, tym razem operator systemu będzie musiał go stale unowocześniać. Będzie podłączał do niego ok. 20 nowych skrzyżowań rocznie. Rozbuduje również system pomiarowy. Będzie miał także za zadanie włączenie do ZSZR jednego z kluczowych korytarzy do centrum Warszawy – al. Niepodległości (w tym zaprojektowanie tam trasy rowerowej).
W ramach nowej umowy operator w czasie jej trwania wymieni również przestarzałe urządzenia do monitorowania ruchu na ok. 50 skrzyżowaniach, a także ok. 300 słupów, 30 km kabli oraz 720 automatycznych detektorów. Modernizację przejdą również systemy bezpieczeństwa w tunelu Wisłostrady. Przygotowany zostanie też projekt dla ronda Zesłańców Syberyjskich wprowadzający w tamtejszym tunelu dwa pasy ruchu, które na razie funkcjonują tam czasowo. To doraźne rozwiązanie dobrze się jednak sprawdziło i zostanie na stałe.
A co ze sztuczną inteligencją?
W ramach umowy operator ma za zadanie opracować strategię rozwoju systemu, również z wykorzystaniem sztucznej inteligencji. Jedną z możliwych do wprowadzenia funkcji jest „cyfrowy bliźniak”. To platforma do testowania, przewidywania i projektowania zmian w ruchu.
Zarząd Dróg Miejskich