Wielkich wydawców i deweloperów ogarnia „perwersyjna fascynacja” na jednym punkcie. Może przynieść pozytywne efekty, ale droga jest daleka

Michael „Cromwelp” Douse z Larian Studios uważa, że brak innowacji wśród gier AAA spowodowany jest przesytem danych i utratą instynktu w projektowaniu gier. Instynktu, którym odznaczają się niezależne studia.Informacja Wielkich wydawców i deweloperów ogarnia „perwersyjna fascynacja” na jednym punkcie.

Źrodło fot. Larian StudiosŹrodło fot. Larian Studios
Redakcja GRYOnline.pl

Choć branża gier wideo generuje rekordowe przychody, wielu graczy i obserwatorów gamingowej sceny ma wrażenie, że nowych, świeżych pomysłów jest jak na lekarstwo. Zdaniem Michaela „Cromwelpa” Douse’a, dyrektora wydawniczego w Larian Studios, przyczyna tego zjawiska jest dość prosta.

Pod jednym z postów na X, w którym Douse pochwalił Mafię: The Old Country za dopracowanie i bogactwo mechanik, pewien użytkownik napisał, że zastanawia się, dlaczego w projektowaniu gier „wybranie czegoś konkretnego i zrobienie tego dobrze wydaje się być zapomnianą sztuką”.

Boli od samego patrzenia. Rower aż wyrzuciło w powietrze

Według dewelopera winne są dane. A konkretnie obsesja dużych firm na punkcie podejmowania decyzji w oparciu o analitykę i statystyki.

Problem, zdaniem Douse’a, polega na tym, że zbiory danych, na których opierają się wielkie studia, coraz częściej okazują się bezużyteczne. Nie pozwalają przewidzieć hitów ani też klęsk (w tym drugim przypadku przykładem może być Concord, którego porażka skłoniła Sony do zmiany podejścia). A skoro ani nie można ufać liczbom, ani zdać się na instynkt, produkcje AAA wpadają w pułapkę powtarzalności.

Widać to w nadmiarze podobnych rozwiązań – crafting po sukcesie Minecrafta, otwarte światy na modłę GTA czy tryby battle royale, które miały skopiować fenomen Fortnite’a. Rynkowe hity stają się matrycą dla kolejnych gier, nawet jeśli gracze wcale nie potrzebują powielania tych samych schematów.

Większość branży od tak dawna agresywnie kieruje się danymi, że przez pokolenia utalentowanych ludzi umiejętność (instytucjonalna i/lub intelektualna) kierowania się intuicją stała się sztuką zapomnianą. Dlatego AAA zaczyna być perwersyjnie zafascynowane grami niezależnymi. Indie nie ma danych, musi polegać na intuicji – wyjaśnił przedstawiciel Larian Studios.

Według Douse’a wszystko sprowadza się do ryzyka. Małe studia, operując mniejszym budżetem, mogą pozwolić sobie na eksperymenty i szybsze premiery – nawet kosztem realistycznej grafiki, do której ogromną uwagę przykładają większe firmy. Mogą też szybciej upadać, ale i szybciej odnosić sukcesy.

Tymczasem produkcje AAA, obarczone ogromnymi kosztami i latami prac, muszą grać bezpiecznie. A to – jak podsumowuje Douse – jest najgroźniejsze, bo prowadzi do stagnacji. Nowe gatunki i mechaniki powstają dopiero wtedy, gdy twórcy niezależni pokażą coś świeżego, co następnie w końcu trafia do „dużych” gier.

Źródło artykułu:
Wybrane dla Ciebie
Podzamcze Piekoszowskie: Potrójne zderzenie. Dwie osoby w szpitalu
Podzamcze Piekoszowskie: Potrójne zderzenie. Dwie osoby w szpitalu
13 proc. Amerykańskich seniorów jest uzależnionych od jedzenia
13 proc. Amerykańskich seniorów jest uzależnionych od jedzenia
Gmina Kotlin: Zaatakował sąsiada tłuczkiem do mięsa dotkliwie go raniąc. 36-latek ukradł mu pieniądze i je przepił
Gmina Kotlin: Zaatakował sąsiada tłuczkiem do mięsa dotkliwie go raniąc. 36-latek ukradł mu pieniądze i je przepił
Największe cmentarze w Polsce. Który cmentarz jest największy w Europie i na świecie? 6 gigantycznych nekropolii na nastrojowy spacer
Największe cmentarze w Polsce. Który cmentarz jest największy w Europie i na świecie? 6 gigantycznych nekropolii na nastrojowy spacer
Pakość: Wszystkich Świętych 2025 - kwesta na rzecz Kalwarii Pakoskiej
Pakość: Wszystkich Świętych 2025 - kwesta na rzecz Kalwarii Pakoskiej
Menu na Wszystkich Świętych. Grillowana kiełbasa, serki, żelki giganty. Przed cmentarzami jak na bałtyckiej promenadzie
Menu na Wszystkich Świętych. Grillowana kiełbasa, serki, żelki giganty. Przed cmentarzami jak na bałtyckiej promenadzie
Końskie: Tłumy ludzi. Były kwesty i dyżur ratowników
Końskie: Tłumy ludzi. Były kwesty i dyżur ratowników
Poznań: Tłumy 1 listopada na cmentarzu jeżyckim
Poznań: Tłumy 1 listopada na cmentarzu jeżyckim
Oświęcim: Coraz bliżej "Bajkowy mecz" hokejowy z udziałem artystów
Oświęcim: Coraz bliżej "Bajkowy mecz" hokejowy z udziałem artystów
Inowrocław: Wszystkich Świętych 2025 na cmentarzach w regionie
Inowrocław: Wszystkich Świętych 2025 na cmentarzach w regionie
Dąbrowa Górnicza: Wszystkich Świętych 2025 na cmentarzu pw. NMP Anielskiej. Mieszkańcy oddali hołd zmarłym bliskim
Dąbrowa Górnicza: Wszystkich Świętych 2025 na cmentarzu pw. NMP Anielskiej. Mieszkańcy oddali hołd zmarłym bliskim
Pruszków: Poważne zderzenie dwóch aut. Jedno dachowało i uderzyło w pieszą. 7 osób rannych, z czego aż pięć ciężko
Pruszków: Poważne zderzenie dwóch aut. Jedno dachowało i uderzyło w pieszą. 7 osób rannych, z czego aż pięć ciężko