Kraków: Nowy dworzec. Są na to pieniądze. Węzeł Bronowice ma powstać do połowy 2028 roku
Węzeł Bronowice w Krakowie. Co tu będzie?
Węzeł Bronowice zaprojektowano w obrębie dwupoziomowego skrzyżowania ulic Armii Krajowej i Bronowickiej, w sąsiedztwie przystanku kolejowego "Kraków Bronowice" i ul. Balickiej.
W skład komunikacyjnego kompleksu, którego ważnym elementem będą ekologiczne rozwiązania (m.in. zielone dachy, panele fotowoltaiczne, stacje ładowania pojazdów), wejdą:
- zadaszony parking park&ride na ok. 200 miejsc (z możliwością rozbudowy do 500 miejsc)
- dworzec autobusowy - dla linii miejskich i aglomeracyjnych - z 12 peronami (sześcioma dwustronnymi) dla autobusów
- zespół przystanków tramwajowych i autobusowych
- budynek terminala z poczekalnią dla pasażerów, zapleczem sanitarnym, pomieszczeniami obsługi technicznej i dyspozytora ruchu
- zadaszony parking dla rowerów
Ile to będzie kosztować?
Kraków zabezpieczył na to zdanie prawie 78,1 mln zł, przy czym większość tej kwoty - ponad 52,6 mln zł - to dofinansowanie unijne z programu Fundusze Europejskie dla Małopolski na lata 2021-2027.
Oferty złożone na przetarg otwarto 13 października. Okazało się, że cztery propozycje - z cenami od 73,093 mln zł do 77,186 mln zł - mieszczą się miejskiej puli na to zadanie. Dwie kolejne firmy chcą budować węzeł Bronowice za kwoty niewiele wyższe: 78,375 mln zł i 79,817 mln zł. Pozostałe oferty są droższe, powyżej 80 mln zł.
Rozstrzygnięcia przetargu można spodziewać się na przełomie 2025 i 2026 roku.
Pierwszą dotację przekierowano na zakup nowych autobusów
Obecne procedury zmierzające do rozpoczęcia budowy centrum przesiadkowego w dzielnicy Bronowice to drugie podejście Krakowa do tej inwestycji.
Umowę na wykonanie - w formule zaprojektuj i wybuduj - tego węzła komunikacyjnego podpisano w lutym 2021 roku, z terminem zakończenia prac w roku 2023. Najkorzystniejszą ofertę w przetargu przedstawiła firma Budimex, z ceną 51,635 mln zł. Mniej więcej rok później okazało się, że w ówczesnej sytuacji (m.in. pandemia Covid-19, wzrost cen materiałów budowlanych) inwestycja nie jest do zrealizowania za taką kwotę. Z kolei w budżecie Krakowa brakowało pieniędzy by dołożyć brakujące ok. 12 mln zł.
W efekcie, w maju 2022 roku Urząd Miasta Krakowa ogłosił, że "po negocjacjach z firmą, za porozumieniem stron ustalono, że zadanie to zostanie zakończone na etapie projektu. Natomiast dotacja unijna, pozyskana wtedy na budowę bronowickiego węzła została przekierowana na inny projekt komunikacyjny - zakup nowych autobusów dla Krakowa.
Ostatecznie opracowywanie dokumentacji dla wykonania P&R oraz terminalu autobusowego w Bronowicach, która według zapowiedzi miała być gotowa na koniec 2022 roku, przeciągnęło się o prawie dwa lata (miasto otrzymało ją w drugiej połowie 2024 roku).